مجله عمومی

اندیشه‌های امام، لزوم تحول‌خواهی و جایگاه نظام تعلیم و تربیت

صدها سال پیش در شبه جزیره عربستان که بر اساس آموزه های الهی و وحیانی بنا شده است ، احیای اسلام امروز به عنوان یک مکتب قدرتمند به وجود آمده است تا بتواند تحولات بزرگی را ایجاد کند و به روح توسعه بشر در جهان پاسخ دهد. جمهوری اسلامی و نتایج مثبت و قابل قبول آن می تواند نمونه خوبی از چشم انداز توسعه این مکتب در جهان باشد.

بنابراین اگر لازم باشد در مورد لزوم تغییر در جامعه به صورت انسانی و مذهبی توافق حاصل شود ، یافتن موضوعاتی در زندگی فردی ، اجتماعی و سیاسی جامعه بشری که نیاز به تغییر دارند دشوار نخواهد بود.
به گفته حقیر ، این تغییر اساسی باید با سیستم تعلیم و تربیت آغاز شود ، که کار بسیار خوبی از پیامبران بزرگ بوده است. شمار زیادی از فارغ التحصیلانی که فاقد مهارت ، تخصص و قدرت تحول گرا هستند منجر به از بین رفتن انسان و منابع جبران ناپذیر شده است و به نظر می رسد این تحول عقلانی بزرگ باید برای نجات جامعه از مؤسسات آموزشی مانند خانواده ، مدرسه و دانشگاه آغاز شود. آمار نشان می دهد که تعداد افراد تحصیل کرده در کشور ما پس از انقلاب در حال افزایش است ، اما عدم پیوند بین استعداد و نیازها و فرصت های یادگیری یک مسئله دیرینه است که ما در مورد آن فکر نکرده ایم. خوشبختانه ، امروز یکی از اندیشمندان در این زمینه سالهاست که در جست و جو است. وی به عنوان یک رهبر در سیستم آموزش ناقص تبدیل شده است و امیدواریم با افتتاح رهبری خردمندانه امروز انقلاب ، ایده تحول در وزارت آموزش و پرورش و وزارت علوم و فناوری نقش اساسی داشته باشد که این امر در توسعه سایر نهادها و نهادها نقش اساسی خواهد داشت. به یاد دارم وقتی وزیر آموزش و پرورش فعلی کار خود را در نهضت سوادآموزی انجام داد ، نگران بود که شاهد بازگشت دانش آموزان سوادآموزی در بی سوادی باشد و استمرار سواد را وابسته به زمینه یادگیری و کار روزانه و مهارت های زندگی می داند. و آموزش در مورد فرصت های بسیاری اتفاق افتاده است.

بنابراین ، نتیجه گیری که از بحث در مورد سیستم آموزش و پرورش و لزوم اصلاح و بهبود فرآیندهای مبتنی بر عقاید امام خمینی (ره) حاصل می شود ، می تواند یکی از مطمئن ترین مبانی برای ایجاد تغییرات و پیشرفت در زندگی کشور باشد و راه را برای پیشرفت هموار کند. همچنین افزایش مناطق دیگر را تسهیل کنید.

* استاندار سابق سمنان

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا