کسب و کار ایرانیمجله عمومی

انواع چوب مناسب برای مبلمان و MDF

شناسایی انواع چوب و کاربرد آنها می تواند برای انتخاب بهترین چوب بسیار مفید باشد. چه در حال ساخت چیزی از چوب هستید و چه از آن برای انتخاب مبلمان چوبی بهره می برید، این لیست ارائه شده از چوب شما را در این راه یار می کند. قبل از اینکه بخواهیم درباره چوب های مورد استفاده در اصول اولیه طراحی داخلی صحبت کنیم، بهتر است درباره سه نوع اساسی چوب آگاهی داشته باشید: لازم به ذکر است که صادرات کلیه دستگاه های  cnc راش ماشین توسط گروه ما به عمده کشورهای خاورمیانه از جمله آذربایجان و ترکیه و عراق و عمان و امارات صادر گردیده است .

با ساخت ابزارهایی با سختی زیاد، شرایط برای بالا بردن نرخ تولید نیز بهبود یافت. تا اینکه امروزه با بکارگیری تکنیکهای ماشینکاری با سرعتهای بالا قطعاتی با تلرانسهای دقیق در زمان بسیار کوتاهی تولید می گردند . برای دست یابی به قابلیت ماشین کاری با سرعتهای بالا می باید در زمینه های مختلف مانند طراحی سازه ای، کنترل ارتعاشات خود برانگیخته، یافتن بهترین نرخ براده برداری و کنترل حرکت و سرعت در راستای مسیر مورد نظر به پیشرفتهایی دست یافته نوع عبارتند از: چوب های نرم، چوب های سخت، و چوب های صنعتی:

آیا چوب های نرم از چوب های سخت، نرم تر هستند؟

برخلاف تصور رایج، نامگذاری چوب نرم به دلیل نرمی آن نیست. تمایز بین چوب های سخت و نرم چندان ارتباطی با نرمی یا سختی کار با یک چوب ندارد. بسیاری از چوب های سخت وجود دارد که نرم تر از چوب های نرم هستند. چوب های نرم، چوب و الواری است که از درختان مخروطی فرآوری می شود. درختان مخروطی که از نظر علمی با نام Gymnosperms شناخته می شوند، درختان سوزنی شکل هستند که مخروط تولید می کنند. نمونه هایی از انواع چوب های نرم رایج که در کارهای نجاری، ساختمانی و مبلمان استفاده می شود می توان به کاج، سرو، صنوبر و سرخ درخت اشاره نمود.

از چوب های نرم چه استفاده ای می شود؟

اکثر چوب های نرم، محکم هستند و معمولاً در بسیاری از کاربردهای ساختمانی استفاده می شوند. صنوبر و کاج معمولاً در مراکز بازسازی خانه به فروش می رسند. این چوبها اغلب در قالب بندی ساخت و سازهای جدید و همچنین ساخت سازه های سبک کاربردی استفاده می شوند. بسیاری از این چوب ها، به دلیل توانایی مقاومت در برابر پوسیدگی و حشرات معروف هستند. این باعث می شود درختانی مانند سرو و چوب قرمز برای پروژه های خارجی، مانند تزئینات و مبلمان فضای باز، ایده آل باشند.

اگر دوست دارید از چوب در دکوراسیون منزلتان استفاده کنید تا گرمای بیشتری به خانه ببخشید، مقاله نکات خوبی برای شما دارد. از هر درختی که سوزن یا مخروط تولید نمی کند، تهیه می شوند. این درختان معمولاً به عنوان درختان برگریز شناخته می شوند که از نظر علمی بیشتر به عنوان آنژیوسپرم شناخته می شوند. چوب های سخت درختانی هستند که برگ و بذر تولید می کنند. گونه های چوب سخت شامل بلوط، افرا، گیلاس، چوب ماهون و گردو است. گونه های چوب سخت همیشه لزوماً قوی تر از چوب نرم نیستند و بسیاری از آنها به دلیل الگوهای زیبا و مشخص دانه های چوب شناخته می شوند.

همچنین برخی از چوب های سخت، مانند بامبو و نخل از نظر علمی به عنوان تک لپه شناخته می شوند و اغلب به این ترتیب طبقه بندی می شوند. بامبو و پالم می توانند در دسته بندی بعدی چوب های صنعتی قرار بگیرند. پیشنهاد می کنیم جهت استعلام به ویترا مراجعه نمایید. محصولات ساخته شده از نوع سوم چوبی که ممکن است با آن روبرو شوید چوب های صنعتی است. چوب صنعتی به طور طبیعی در محیط وجود ندارد و با فرآوری تولید می شود. این تخته ها به طور کلی با چوبی ساخته می شوند که برای داشتن برخی از خصوصیات یا ویژگی ها دستکاری می شوند.

این محصولات که به آن چوب کامپوزیت نیز گفته می شود، غالباً از چوبهای زائد کارخانه ها ساخته می شوند. چوب های صنعتی اغلب برای تولید محصول چوبی از طریق مواد شیمیایی یا فرآیند حرارتی تهیه می شود.در صورت تمایل برای مشاهده و می توانید بخش مربوطه در سایت مراجعه نمایید. از انواع چوب های صنعتی رایج به تخته سه لا، تخته رشته جهت دار، تخته فیبر با تراکم متوسط و تخته کامپوزیت می توان اشاره کرد. روکش های چوبی نیز بعضی اوقات می تواند به عنوان چوب مهندسی طبقه بندی شود، زیرا اغلب باید از طریق تکنیک های برش خاص یا اتصال قطعات به یکدیگر برای دستیابی به اندازه خاص یا الگوی دانه های چوب، دستکاری شود.

اکنون که این سه نوع اصلی چوب را فهمیدیم، آماده هستیم که درباره انواع مختلف چوبی را که ممکن است با آن روبرو شوید و بیشتر مورد استفاده قرار دهیم را بررسی نمایید. از چه چوبی برای طراحی داخل خانه استفاده کنیم؟ چوب یکی از ابتدایی ترین و قدیمی‌ ترین مصالح برای ساخت و ساز به شمار می‌رود. همه ما خانه‌ ها یا کلبه‌ های چوبی را دیده‌ایم و شاید دوست داشته باشیم درون خانه‌هایی با این سبک زندگی کنیم. لازم است بدانید چوب تنها متریالی است که از منبع قابل تجدید به دست می‌ آید و برای مناطق زلزله‌ خیز بسیار مفید است. البته پر واضح است که این ماده، علیرغم قابل تجدید بودنش، گران هم هست.

چوب متریالی مناسب، برای طراحی داخلی نیز محسوب می‌شود، زیرا به علت خاصیت ارتجاعی آن، فرسایش کم و کندی دارد. در نتیجه از آن می‌توان برای مبلمان یا کف‌ پوش استفاده نمود. همچنین ظرفیت حرارتی چوب به نوعی‌ است که نوسان دمایی کمتری به نسبت دیگر متریال‌ها در آن صورت می‌گیرد. کفپوش‌ های چوبی به ندرت در زمستان آنقدر سرد می‌ شوند که نتوان بدون پاپوش بر روی آنها راه رفت، همانطور که در تابستان نیز دمای متعادلی دارند. انواع چوب بسته به نیاز شما می‌توانند در استفاده شوند.

آیا قصد استفاده از چوب در مبلمان منزل را دارید یا یک گلدان چوبی لازم دارید؟ ممکن است بخواهید قاب پنجره‌های منزلتان از چوب باشد؛ یک تابلوی چوبی نیز، المان دیگری است که در طراحی دکوراسیون خانه شما ممکن است به کار رود. حتی شما می توانید با دیدن عکس انواع چوب بهترین مدل و انواع آن را برای طراحی داخل خانه خود استفاده کنید.روکش چوبی به لایه نازکی از چوب با ضخامت یکسان گفته می‌شود که به دو نوع طبیعی و مصنوعی تقسیم می شوند. این نوع روکش‌ ها بیشتر بر روی نئوپان، فیبر یا ام دی اف چسبانده می شود که در ساخت کابینت، درب و اجسامی از این دست کاربرد دارد.

چوب‌ هایی که ظاهراً به درد خاصی نمی‌ خورند و ممکن است شما آنها را دور بیندازید یا گوشه انباری برای چهارشنبه‌ سوری نگه دارید؛ استفاده از این چوب‌ ها روش مناسبی برای استفاده از چوب در دکوراسیون منزل، تغییر و زیباسازی آن، بدون صرف هزینه زیاد هستند. یکی از راه ها چسباندن این چوب ها به یک قسمت از دیوار منزل و تفکیک آن از باقی دیوارهاست. همچنین می‌توان روی این چوبها رنگ‌ آمیزی یا نقاشی انجام داد. اگر حال و حوصله بیشتری داشته باشید گلدان یا ظرف چوبی‌ای نیز از آنها به دکوراسیونتان اضافه خواهد شد. پیشنهاد می شود درباره بخوانید.

کاربرد چوب‌ های مختلف

  • چوب بلوط: برای پارکت، کفپوش و همچنین برای سقف مناسب است.
  • چوب راش: مناسب برای روکش، مبل و پارکت
  • چوب افرا: مناسب برای ساخت رویه میزها، کفپوش و روکش، مبلمان و دیوار؛ همچنین چوب مناسبی برای کنده‌ کاری و ظریف‌ کاری به شمار می‌رود.
  • چوب ملچ: مناسبت‌ ترین چوب برای روکش‌ سازی؛ همچنین می توان از آن برای خراطی پایه‌ها و نرده‌ها استفاده کرد.
  • چوب گردو: چوبی‌ ست بسیار زیبا و خوش نقش و نگار؛ قابلیت رنگ‌پذیری و کنده‌کاری بسیار بالایی دارد و برای هنرهای دستی چوبی مانند معرق بسیار مناسب است. از این چوب برای ساخت مبلمان گران‌ قیمت و پارکت استفاده می‌شود. انواع چوب گردو که در طبیعت به چشم می خورند، عبارتند از: آفریقایی، برزیلی، چوب گردو سفید، انگلیسی و کارائیب.
  • چوب توسکا: از این چوب بیشتر برای اسکلت مبلمان و استفاده می‌شود.
  • چوب چنار: برای وسایل تزئینی و مبلمانی که نیاز نیست وزن بالایی را تحمل کنند استفاده می‌شود.
  • چوب ساج: از این چوب برای کارهای دستی و هنری مثل ساخت مجسمه‌ های چوبی استفاده می‌شود.
  • چوب گلابی: چوب مقاومی است که در قاب سازی و ساخت ادوات چوبی کاربرد دارد.

چوب سرو: چوبی سبک و قابل رنگ‌ آمیزی‌ است که برای پوشش داخلی دیوارهای داخل ساختمان بسیار مناسب است. بهترین چوب مبل چیست؟ ممکن است این سؤال برای شما هم پیش آمده باشد. عوامل زیادی از جمله زیبایی، استحکام و دوام، قابلیت شکل‌پذیری و ماشین‌خوری و همچنین نداشتن برخی معایب از جمله گره مرده، پوسیدگی و قارچ‌زدگی در انتخاب چوب مناسب برای چوب مبلمان موثر هستند؛ اما باید توجه داشته باشید که کیفیت و ماندگاری یک مبل شاید از زیبایی آن نیز اهمیت بیشتری داشته باشد. یکی از مهم‌ترین عوامل ماندگاری و طول عمر مبلمان، دوام چوب آن در برابر رطوبت است.

چه در مصارف داخلی و چه در مصارف خارجی، چوب ممکن است در معرض عوامل محیطی مانند رطوبت قرار بگیرد.  چوب ماده‌ای آب دوست بوده و رطوبت را به خود جذب می‌کند. جذب رطوبت ممکن است در نهایت باعث پوسیدگی و ایجاد ترک در چوب شود؛ اما برخی از انواع چوب مقاومت بیشتری در برابر رطوبت نشان می‌دهند. از سوی دیگر، همه نوع چوبی برای سبک‌های مختلف مبلمان مناسب نیست. باید با توجه به نکات ذکر شده و ویژگی‌های ظاهری مد نظرمان، مناسب‌ترین نوع چوب را برای مبلمان خود انتخاب کنیم. در این مقاله در مورد بهترین نوع چوب برای مبل توضیحات بیشتری می‌دهیم.

لیلا بنی نعمتی

من لیلا هستم، خبرنگاری که با نگاهی به آینده، مسائل امروز را تحلیل می‌کنم. در این سایت، با بررسی روندهای اجتماعی و اقتصادی، به دنبال درک بهتر چالش‌ها و فرصت‌های پیش روی جامعه در آینده هستم.
دکمه بازگشت به بالا