مجله عمومی

ایران و آژانس در مسیر تعاملی تازه

همکاری ایران با آژانس بین المللی انرژی اتمی می توانست با روی کار آمدن دولت جدید ایران را دشوارتر کند. در این زمینه ، در صورت جلوگیری از سفر رافائل گروسی به تهران ، امکان ارسال قطعنامه علیه ایران به هیئت مدیره آژانس بین المللی انرژی اتمی و ارجاع آن به شورای امنیت سازمان ملل متحد تقویت می شود. اما دولت سیزدهم تصمیم گرفت هماهنگی های لازم را با آژانس در دستور کار داشته باشد. در همین حال ، با سفر مدیرکل آژانس به ایران ، توافقی بین طرفین حاصل شد که می توان آن را مثبت تلقی کرد. توافق پس از قطعنامه بحث برانگیز شورای اسلامی ، که پیش از این دولت روحانی را از دستیابی به توافق با آژانس انرژی هسته ای منع کرده بود. در عین حال ، آژانس بین المللی انرژی اتمی نگران بود که غرایز رژیم صهیونیستی در مورد اقدامات ایران ناشی از سکوت خبری باشد.

با این حال ، بر اساس اعلامیه مشترک و موافقت نامه جدید ، بازرسان آژانس بین المللی انرژی اتمی مجاز به ارائه خدمات فنی تجهیزات نظارتی مشخص و جایگزینی کارت های حافظه ای هستند که تحت آنلاین و موم در ایران ذخیره می شوند. یازدهم یا دوازدهم می توانست با واکنش ها و جنجال های فراوانی روبرو شود و همچنین انتقادات شدید نمایندگان مجلس را به همراه داشته باشد ، اما همگرایی قوه مجریه و مقننه مانع از انتقاد از این موضوع شد.

گروسی که تهران را ترک کرد و از این توافق ابراز رضایت کرد ، بار دیگر به ایران بازگشت و گفت که عزیمت وی ​​به تهران اندکی پس از سفر رئیس آژانس انرژی اتمی ایران به وین انجام می شود. در نتیجه ، سفر گروسی از آژانس بین المللی انرژی اتمی تهران و جمهوری اسلامی ایران باعث تغییر درگیری ها و تنش ها شد و در کنار تعامل و همکاری دو طرف ، فضای مثبتی ایجاد کرد.

ایجاد چنین فضای مثبتی البته می تواند زمینه را برای آغاز مذاکرات برجامی در وین فراهم کند و به نظر می رسد ایران نیز در تلاش است تا این مذاکرات را حل کرده و به این سمت سوق دهد ، مذاکراتی که بتواند راه حل ارائه دهد. طرفین برای دستیابی به توافق نهایی

23311

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا