مجله علمی و سلامت

بازارچه های مرزی، ته لنجی ها و کولبری؛ از چالشهای حوزه غذا

مدیرکل مواد غذایی و آشامیدنی سازمان غذا و دارو گفت: کلیه مواد غذایی از جمله محصولات مصنوعی ، واسطه ای و مواد اولیه ، نگهدارنده ها ، آنزیم ها و رنگ های مورد استفاده در مخلوط های غذایی باید در سیستم Titek ثبت شوند. .

به گزارش کندوج ، محمد حسین عزیزی ، مدیر اجرایی سازمان غذا و داروی غذا و آشامیدنی ، در زمینه به حداقل رساندن گردش کار غذا و نوشیدنی گفت: تولیدکنندگان و واردکنندگان نیاز به یک سری شناسه محصول ، گواهی بهداشت و بارگذاری در سیستم Titek. اگر این محصول جدیدی است که هنوز ارزیابی نشده است ، یک مرحله ثبت منبع اضافه می شود و اگر شرکت با استانداردهای بین المللی بالا شناخته شود ، ممکن است ارزیابی نشود و مجوز به طور مستقیم ثبت می شود. اگر اسناد شرکت برای واردات محصول ضعیف باشد ، ارزیابی لازم است و بازرسان محصول را شخصاً یا بصورت آنلاین و آنلاین ارزیابی می کنند ، این فرآیند حدوداً دو یا سه روز و در بعضی موارد حتی یک روز طول می کشد.

وی با اشاره به اینکه به منظور حمایت از تولیدات داخلی اجازه واردات محصولات تولید داخل داده نشده است خاطرنشان کرد: فقط برای محصولات نهایی غیر تولید داخل مجوز واردات صادر می شود.

مدیرکل فرآورده های غذایی و آشامیدنی سازمان غذا و دارو در خصوص کد IRC صادر شده گفت: تاکنون 58 هزار و 136 مورد برای واردات مواد اولیه ، 49 هزار و 113 مورد برای صادرات مواد اولیه و 8442 مورد برای محصولات نهایی. مجوز صادر شده است.

وی افزود: تاکنون 5 میلیارد و 116 میلیون و 658 هزار و 145 ماده اولیه و 586 میلیون و 90 و 1607 محصول نهایی تصفیه شده و در کل شناسایی و 450 میلیون و 128 هزار و 559 قطعه انجام شده است که این امر به دلیل تنوع است. “غذای زیاد ، تعداد اقلام به پنج یا 6 میلیارد رسیده است.

زیرساخت های سیستم غذایی و آشامیدنی Titek به طور کامل توسعه نیافته است

مدیر آژانس غذا و آشامیدنی افزود: تعداد و تنوع مواد غذایی باعث شد تا برچسب های مواد غذایی را با ارزیابی بالاتر و واردات گران تر که احتمال تقلب دارند ، در اولویت قرار دهیم. به عنوان مثال ، روغن زیتون یکی از غذاهایی است که به احتمال زیاد تقلب می کند. غذاهای کم مصرف اولویت بعدی کدگذاری کد ، تأیید اعتبار و ردیابی هستند.

وی با اشاره به اینکه زیرساختهای سیستم Titek به طور کامل در زمینه غذا و نوشیدنی. اما از آنجا که هنوز سیستم ترخیص کالا برای ترخیص موجود نیست ، ما در این زمینه مشکل داریم. زیرا روند ردیابی مشخص نیست که آیا این محصول هنوز در شرکت پخش است یا به او مجوز بازاریابی داده شده است.

بر اساس اعلامیه وزارت بهداشت ، عزیزی درباره اهمیت بررسی قابلیت اطمینان محصولات بهداشتی توضیح داد: در مورد محصولات وارداتی ، حتماً کد IRC را بررسی کرده و پیامک ها را از طریق برنامه یا حتی شبکه تلفن ارسال کنید. بررسی کنید که کالا به صورت قانونی وارد کشور شده یا قاچاق شده است. خوشبختانه در زمینه واردات این سیستم تکمیل شده است و هیچ کالای وارداتی که کد IRC نداشته باشد وجود ندارد.

مدیرکل غذا و آشامیدنی سازمان غذا و دارو یکی از چالش های پیش روی غذا و نوشیدنی را مناطق آزاد ، مرزها و آبراهه ها عنوان کرد و افزود: محصولاتی که به دلیل قوانین خاص از این طریق وارد کشور می شوند. . “این مناطق نمی توانند در سیستم Titek ثبت شوند و از نظر ماهیت آنها ردیابی و بررسی قابلیت اطمینان آنها جای تردید دارد.

انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا