مجله عمومی

با علی دایی چه می‌کنیم؟

“علی دایی ، محصول فوتبال ایران ، چند روز است که از فوتبال داخلی دور است و معلوم نیست با علی دایی چه می کنیم.

به گزارش کندوج ، این روزنامه شرقی او نوشت: «نمی شود در هیچ کجای دنیا درباره فوتبال ایران صحبت کرد و نام علی دایی را نشنید. حتی این روزها ، اسطوره فوتبال ایران همچنان نام خود را در رسانه های معتبر اروپایی تکرار می کند زیرا کریستیانو رونالدو با او رقابت کرد تا بهترین گلزن تاریخ مسابقات ملی شود. اکنون که جهان فوتبال ایران را با نام علی می شناسد ، اما در ایران او از چشم فوتبالیست ها دور است و بیشتر وقت خود را در تجارت صرف می کند. شغلی که احتمالاً بعد از فوتبال در آن خوب است.

علی دایی برای سومین فصل فوتبال آماده است که جایی در لیگ برتر ایران نخواهد داشت. در ماه مه 2009 ، وی به دلایلی که معتقد بود هیچ ربطی به فوتبال ندارد ، توسط سایپا اخراج شد و با وجود دو سال گذشته ، هنوز تیمی در لیگ ایران نتوانسته به او مربی پیشنهاد دهد. فوتبال ایران از حضور علی دایی در 844 روز گذشته محروم شده است. مردی که نه تنها به خاطر گلزنی در روزهای بازی خود ، بلکه به دلیل گسترش خاص و منحصر به فردش شهرت داشت ، او فقط می توانست در مسابقات لیگ به عنوان سرمربی گرم شود. درست است که دایی علیرغم زمان بازی خود در عرصه مربیگری افتخارات زیادی کسب نکرد ، اما نباید فراموش کنیم که او یکی از معدود مربیانی است که قهرمان لیگ برتر ایران شده است؛ در 20 فصل گذشته فوتبال ایران ، 4 مربی بیش از یک قهرمانی کسب کرده اند: قلعه نویی (5) ، برانکو (3) ، حسین فرکی (2) و یحیی گل محمدی (2). هشت قهرمانی باقی مانده نیز بین مربیان ایرانی و خارجی تقسیم می شود. ملادن فرانچیچ و مرحوم زلاتکو کرانچار دو قهرمان خارجی در لیگ برتر با عنوان قهرمانی هستند و بعدها علی پروین ، افشین قطبی ، فرهاد کاظمی ، مجید جلالی ، عبدالله ویسی و علی دایی توانستند قهرمانی را در کارنامه خود ثبت کنند. البته رکورد علی دایی با دو قهرمانی در جام حذفی حتی سنگین تر است ، اما با توجه به افتخاری که در دوران بازیگری کسب کرده است ، سابقه مربیگری او سبک به نظر می رسد.

با این حال ، چیزی که پرونده علی دایی را منحصر به فرد می کند ، نحوه برخورد وی است و احتمالاً با او رفتار خواهد شد. دایی تقریبا 850 روز قبل از فوتبال ایران اخراج شد که به نظر او هیچ دلیل فنی نداشت. در آن زمان او در مدیریت مدیریت زمان باشگاه سایپا مشکل داشت و آنها برنامه ای برای برکناری علی دایی داشتند. البته قرار نبود دایی به هیچ وجه از فوتبال ایران حذف شود ، اما کنفرانس مطبوعاتی جنجالی دایی و گفتن مطالبی که “نباید بگوید” باعث شد تا شایعاتی در مورد فعالیت های ممنوعه اش در فوتبال ایران منتشر شود. با گذشت زمان و به هم خوردن پیشنهادات عمو آب ، خودش شک کرد و گفت: بعید است ممنوعیت برداشته شده باشد. البته این تنها دلیلی نبود که علی دایی در این فصل دوری از فوتبال داشته باشد ، مانند بستن حساب بانکی که برای کمک به زلزله زدگان اعلام کرده بود و بردن او به دادگاه به دلیل پولی که به حسابش واریز شده بود. hans به با مشارکت عمومی حسابی او را عصبانی کرد ، اما همزمان با این وقایع ، یکی دو برنامه تلویزیونی نیز گزارشی بسیار مستقیم علیه عمویش ارسال کردند تا او نیز با کلمات واضح و صریح بگوید که می داند “چه رنجی می کشد.” علی دایی گفت در آن زمان: “چنین چیزهایی پیچیدگی درونی افراد را نشان می دهد ، زیرا آنها در این چند سال هر کاری کردند ، نمی توانند برای من مشکلی ایجاد کنند و کاری علیه من انجام دهند که محبوبیت خود را در بین مردم از دست بدهم.” صداوسیما ناراحت از محبوبیت علی دایی در بین مردم.

غیبت علی دایی در لیگ برتر ایران به این معنا نبود که او در راس اخبار قرار داشت. او بارها به خاطر نامش به عنوان سرمربی احتمالی در یک باشگاه همسایه و بعداً در مورد اقامت احتمالی اش در اورتون مورد توجه قرار گرفته است. در عین حال ، رویکرد کریستیانو رونالدو برای ارزش گذاری علی دایی نیز به احیای نام وی نه تنها در ایران بلکه در سراسر جهان ، در کنار فوتبال ایران کمک کرد.

علی دایی در رسانه های مختلف اروپایی و کارهای بزرگی که در فوتبال انجام داده است تمجید کرد ، این بار عده ای به ایران آمدند تا کاری برای او انجام دهند ؛ ارائه نام خیابان در تهران (هرچند از راه دور) یکی از این اقدامات بود. از سوی دیگر ، تمجید از او برای فعالیت های مختلف و سفیر شدن فرهنگ در موارد بیشمار نشان دهنده ناسازگاری در تصمیم گیری نسبت به علی دایی است. شرایط به گونه ای است که به نظر می رسد برخی از غیبت علی دایی سود می برند ، اما احتمالاً اکثریت را ندارند. خود علی دایی درباره دوری و نبود فوتبال خود می گوید ، کار “آقازاده” است و به نفع این افراد نیست که علی دایی در فوتبال باشد. “بسیاری از مردم می توانند از من ناراحت شوند. ما نه تنها در فوتبال بلکه در زمینه های دیگر شایسته سالاری نداریم. همه چیز بر اساس روابط است. ممکن است بسیاری از مردم ناراحت شوند ، اما برای من مهم نیست. وقتی چند بزرگوار تصمیم می گیرند ورزش ، فوتبال و مربی تیم ملی به دنبال منافع خود باشند ، هیچ شایستگی ای وجود ندارد. شایسته سالاری را از کجا پیدا کردید؟ نه فقط در ورزش. “این مدیران موفقی را که ما داریم و کسانی که از عملکرد خود ناامید می شوند ، پشت سر می گذارد.”

در هر صورت علی دایی ، محصول فوتبال ایران ، چند روزی است که از فوتبال ملی دور است و تعداد آن به هزار نفر نزدیک می شود و معلوم نیست با علی دایی چه می کنیم. مردی که مورد احترام فوتبال جهان است به خاطر برخی از او ممنوع الفعالیت در ایران است. نباید فراموش کرد که علی دایی سابقه طولانی در افشای مسائل پشت صحنه فوتبال ایران دارد. داستان “ضعف قضات در طرف دیگر” ، “کارت معافیت جعلی” ، “توافق مشکوک منعقد شده” و غیره. مسائلی وجود دارد که علی دایی مطرح کرده و سیستم برخی را مختل کرده است. “طبیعی است که تا زمانی که همین افراد در قدرت هستند ، سردرگمی ایجاد شود که آیا علی دایی در فوتبال ایران حضور دارد یا خیر.

انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا