مجله عمومی

بدترین کار در بهترین زمان برای زلزله

زلزله در کشور ، به ویژه زمین لرزه احتمالی بزرگ در تهران ، سالهاست که مورد بحث و بررسی است. صحبت در مورد زلزله و به یاد آوردن آنچه کارشناسان از تحقیقات علمی خود در مورد شرایط پس از زلزله در شهرهایی مانند تهران به وضوح می بینند و می گویند ، گاه و بیگاه بد نیست! چنین مطالبی هم بحث کاملی برای ذینفعان در مناطق شهری است و هم به نوعی بخشی از آموزش عمومی زلزله را پوشش می دهد.

برای یادآوری هر دو گروه ، یعنی مسئولان و ملت ، توجه خوانندگان را به برخی از سخنان رئیس محترم دانشگاه تهران در مورد تعمیر و مرمت خوابگاه آن دانشگاه جلب می كنم.
رئیس دانشگاه تهران در مورد آخرین وضعیت مرمت و تعمیر خوابگاه ها گفت: سه خوابگاه در سطح شهر در حال بازسازی و 2 خوابگاه دیگر در حال تعمیر و مجهز به تجهیزات سرمایشی و گرمایشی هستند که تا پایان کار تکمیل می شود. ژوئیه دو خوابگاه جدید در سالن دانشگاه در ماه آگوست افتتاح می شود. لینک خبر اینجا؛

خبر خوب این است که “بهترین زمان” هنگام تعمیر و ترمیم بدون زلزله است ، یادآور “بدترین کار” به معنای بدترین کار در بهترین زمان است! بارها در نظرات و مقالات خود ، بهترین زمان است. من زمان بازسازی و تعمیرات اساسی به دلیل مقاوم سازی ساختمانهای موجود را که تقریباً هر نوع ساختمان ا کشور در هر زمان در کشور هستند شرح داده ام و تقریباً چهل سال تجربه من در تقویت زلزله در ساختمانها نشان می دهد که در خارج ساختمانهای خاص (تأسیسات و شریانهای عمومی ، تاریخی ، حیاتی و مهم) ، در شرایط عادی ، احتمال توجیه اقتصادی برای مقاومت آنها در برابر زلزله بسیار ضعیف است ، مگر در مواردی که نیاز به تعمیرات و تعمیرات اساسی باشد. طبق تجربه من ، هزینه زلزله با هزینه بازسازی همراه است ، برای هر ساختمان در هر شرایطی کاملاً قابل توجیه است ، بنابراین “بهترین کار در بهترین زمان” برای مقابله با زلزله برای آن ساختمان خاص در نظر گرفته می شود. می آید

البته من نمی دانم در این خوابگاه ها مقاومت زلزله در نظر گرفته شده است یا خیر. متأسفانه ، من تجربه کرده ام که این امر به طور کلی در بازسازی ها دیده نمی شود. با این وجود ، من از این فرصت و انتصاب همکار محترم دانشگاهی خود برای بزرگداشت بهترین زمان برای بازسازی و مهم و اقتصادی بودن بازسازی ساختمان ها برای مقابله با زلزله استفاده کردم.

البته من بیشتر و بیشتر دیده ام که در دفاتر فنی دولتی ، دانشگاه ها ، محصولات معدنی ، نیروگاه ها و غیره ، فقط ظاهر ساختمان و میلیاردها تعمیر و هزینه های ساخت تأکید می شود ، حتی در برخی موارد تحت عنوان از بازسازی ، البته بدون پایه ، تقریباً در زلزله بعدی مثل پودر در هوا خلاص می شود ، شک ندارم.

غربی ها ضرب المثلی دارند به نام “همه مفروضات را بپوشانید” که در برخی از جملات خود به کار می برند. بله ، همه اهداف و حتی نیازهای خاص کارفرما! تحت پوشش و با بودجه یکسان از امنیت و پس انداز کاملی برخوردار بودند. بسیاری از مردم این نوع تفکر را دوست ندارند! اما انشاالله بعداً این مسیر را دنبال خواهم کرد ، همانطور که دنیا 3 سال است که این مسیر را دنبال کرده است. هزینه های میلیاردی برای ساخت و ساز امکان پذیر نیست و هر بار ، حداقل دور از انصاف است!

* استاد نمونه مهندسی عمران ، مدیریت زلزله و بحران کشور و بنیانگذار تاب آوری و مدیریت بحران

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا