کسب و کار ایرانیمجله علمی و سلامت

برای هوا کشیدن دندان چه کنیم؟

کافیست دندان هایتان کمی حساس باشند و با کمی خوردن آب سرد یا غذای داغ، شروع به هوا کشیدن و تیر کشیدن کنند. گاهی هوا کشیدن دندان تا ساعت ها ادامه دارد و حتی می تواند باعث درد در دندان های اطراف هم شود. برای درمان سریع هوا کشیدن دندان، می توانید از راهکارهای خانگی استفاده کنید اما بهتر است که با مراجعه به پزشک، علت هوا کشیدن دندان خود را بررسی کرده و اقدام به درمان دندان نمایید.  هوا کشیدن دندان می تواند به دلایلی مثل ترک خوردگی یا شکستگی، پوسیدگی، آبسه و … باشد و احتمال دارد نشانه ای از یک آسیب جدی به دندان ها باشد.

علت هوا کشیدن دندان

تیر کشیدن و هوا کشیدن دندان، بدون علت نیست و نشانه ای از وجود آسیب هایی در دندان است. اگر دندان های شما هم هوا می کشند، بهتر است که به دندانپزشک مراجعه کنید تا علت این مشکل مشخص شده و سپس درمان کنید.

رایج ترین علت های هوا کشیدن دندان، عبارتند از :

پوسیدگی در دندان

هوا کشیدن دندان شما ممکن است به دلیل پوسیدگی آن باشد. منبع تغذیه باکتری های موجود در دهان، نشاسته و قند و مواد غذایی می باشد و و این باکتری ها باعث ایجاد پلاک چسبنده و اسیدی بر روی دندان ها می شوند. با توجه به اینکه اسید، قدرت بالایی در تخریب سطح دندان یا همان مینا دارد، باعث ایجاد حفره ها و ترک هایی بر روی این سطح می شود. این حفره ها و ترک خوردگی ها، سلامت پالب و اعصاب دندان را در معرض خطر قرار می دهند و به تدریج، دندان دچار پوسیدگی می شود. ممکن است دندانپزشک تشخیص دهد که نیاز به عصب کشی دندان است.

آبسه دندان

از رایج ترین علت های هوا کشیدن و تیر کشیدن دندان ها، آبسه است. آبسه دندان، با بروز عفونت یا التهاب آغاز می شود و باعث آسیب رسانی به بخشی از پالپ دندان می شود. عصب و ریشه دندان مبتلا به آبسه، در معرض خطرات جدی قرار دارد و اگر به موقع برای ترمیم اقدام نکنید، ممکن است دندان را برای همیشه از دست دهید. آبسه دندان اگر در حد خفیف باشد، می توان آن را با دارو درمان کرد اما اگر سطح آبسه در حد بحرانی باشد، باید تخلیه و پاکسازی شود. در شرایط خیلی وخیم هم نیاز به جراحی لثه و عصب کشی می باشد.

شکستگی یا ترک خوردن دندان

علت هوا کشیدن دندان های شما می تواند شگستکی یا ترک خوردن دندان ها نیز باشد. شکستگی یا شکاف می تواند در اثر ضربه یا عدم رعایت صحیح بهداشت دهان، به وجود آمده باشد. دندان های ترک خورده و شکسته، باکتری ها را جذب می کنند و در پی آن به ریشه و اعصاب دندان آسیب وارد می شود. اگر دندان شما شکسته است و هوا می کشد، لازم است به دندانپزشک متخصص مراجعه نمایید تا آن را ترمیم و روکش کند.

تیر کشیدن دندان پر شده

برخی از افرادی که دندان خود را به تازگی پر کرده اند، با مشکل هوا کشیدن و تیر کشیدن دندان خود مواجه هستند. این مشکل شاید به دلیل عصب دندان باشد و لازم است که دندان عصب کشی شود. دندان پر شده مخصوصا در شرایطی مثل خوردن مواد غذایی داغ یا سرد، دندان قروچه و دیگر عوامل تحریک زا، بیشتر تیر می کشد. گاها نیز دندان از دست رفته است و  میبایست از طریق کشیدن دندان به رفع این مشکل پرداخت. برای رفع مشکل هوا کشیدن دندان پر شده، لازم است که به یک دندانپزشک متخصص مراجعه نمایید و مشکل را مطرح نمایید.

حساسیت به گرما و سرما

حساسیت دندان ها به گرما یا سرما هم ممکن است باعث هوا کشیدن آنها شود.  این حساسیت معمولا در صورتی رخ می دهد که دندان پوسیده یا آسیب دیده باشد و با نوشیدن یک لیوان آب سرد یا خوردن غذای داغ مثل آش و سوپ، شروع به هوا کشیدن می کند. گاها در زمان ارتودنسی دندان نیز این اتفاق میفتد و دندان ها بیشتر نسبت به گرما و سرما حساسیت نشان می دهند.

حساسیت به ماده غذایی اسیدی

یکی از دلایل هوا کشیدن دندان، حساسیت داشتن به مواد غذایی اسیدی مثل لیمو، ترشی، کیوی، خوراکی های اسیدی و … است. اگر دندان های شما با خوردن مواد غذایی اسیدی تیر می کشند، احتمال دارد یک یا چند دندان دچار پوسیدگی شده باشند. برای رفع این مشکل، بهتر است برای مدتی از خوردن خوراکی های اسیدی خودداری کنید و به متخصص مراجعه نمایید.

خمیر دندان بی کیفیت

استفاده از خمیر دندان بی کیفیت هم می تواند باعث هوا کشیدن دندان ها شود. خمیر دندانی که تشکیل شده از مواد شیمیایی است، باعث بروز حساسیت در دندان ها می شود و در نهایت موجب درد گرفتگی دندان ها خواهد شد.

بیماری لثه

از رایج ترین علت های هوا کشیدن و تیر کشیدن دندان، مربوط به بیماری های لثه است. اگر لثه آسیب دیده باشد، ریشه دندان ها در معرض خطر قرار دارند و ممکن است عفونت های لثه، به ریشه و پالپ دندان ها نیز منتقل شده باشد. با انتقال عفونت، عصب دندان تحریک می شود و مشکلاتی مثل هوا کشیدن، درد و … را نشان خواهد داد.

درمان سریع هوا کشیدن دندان با روش های خانگی

گاهی اوقات، مشکل هوا کشیدن دندان جزئی است و نیازی نیست که وقت دندانپزشکی بگیرید. برخی مواقع نیز احتمال دسترسی به دندانپزشکی را ندارید و در این شرایط، می توانید از روش های خانگی کمک بگیرید. برای درمان سریع هوا کشیدن دندان در خانه، می توانید از تکنیک های زیادی استفاده کنید از جمله آنکه:

درمان تیر هوا دندان باکمپرس سرد یا گرم

برای درمان سریع هوا کشیدن و تیر کشیدن دندان، می توانید از کمپرس سرد یا کمپرس گرم استفاده کنید البته دقت داشته باشید که کمپرس یخ نباید مستقیما بر روی دندان قرار بگیرد زیرا می تواند درد را بیشتر کند. اگر کمپرس سرد برای رفع هوا کشیدن دندان شما موثر نبود، بهتر است از کمپرس گرم استفاده کنید.

درمان هوا کشیدن دندان با آب و نمک

نمک، راهکاری موثر برای درمان سریع هوا کشیدن دندان است. مقداری نمک را به صورت مستقیم روی دندان بگذارید و حدود ۱ دقیقه صبر کنید تا درد آن تسکین یابد یا می توانید مقداری نمک را داخل آب ولرم بریزید و آن را چند بار غرغره کنید تا درد کمتر شود.

درمان هوا کشیدن دندان بامصرف دارو

برای رهایی سریع از مشکل هوا کشیدن دندان، می توانید دارو هم مصرف کنید. قرص های مسکن مثل ایبوپروفن، آسپرین و … که عوارض کمتری دارند، انتخاب مناسبی برای رفع دندان درد هستند.

درمان هوا کشیدن دندان با خوردن سیر

خواص درمانی سیر بسیار است و از آن می توان حتی برای رفع درد و هوا کشیدگی دندان ها نیز استفاده کرد. برای رفع مشکل هوا کشیدن دندان، کافیست یک عدد سیر له شده را روی دندان قرار دهید تا درد آن تسکین یابد. جویدن یک حبه سیر تازه نیز راهکار موثری است. سیر منبع غنی از منگنز، مس، ویتامین‌ های B6، C و ماده معدنی مس است و با جویدن یک عدد از آن، ترکیبی موسوم به آلیسین آزاد تولید می شود که این ترکیب دارای خاصیت آنتی میکروبیال می باشد و قادر است باکتری های موثر در بروز بیماری های دهان و دندان را نابود کند.

درمان تیر کشیدن دندان با جوش شیرین

جوش شیرین، دارای خاصیت ضد باکتریایی و ضد التهایی است و می تواند مشکل هوا کشیدن و درد دندان را رفع کند. اثر بخشی جوش شیرین بسیار سریع است و خیلی زود مشکل تیر کشیدن و هوا کشیدن دندان شما را رفع می کند. برای استفاده از جوش شیرین، مقدار مناسبی از آن را روی دندانی که هوا می کشد، بریزید تا اثر خود را بگذارد.

برگ گواوا برای درمان هوا کشیدن دندان

برای درمان سریع هوا کشیدن دندان می توانید از برگ گواوا نیز استفاده کنید. برگ گواوا باعث کاهش حساسیت های دهان و لثه و کاهش درد می شود و خواص ضد التهابی و آنتی میکروبیال دارد.

زردچوبه برای رفع مشکل هوا کشیدن دندان ها

شاید برای شما جالب باشد، اما زرد چوبه هم می تواند مشکل هوا کشیدن دندان شما را برطرف کند. زرد چوبه، خواص زیادی برای سلامتی دارد و با داشتن ترکیب کورکومین، باعث تسکیل درد دندان نیز می شود.

درمان سریع هوا کشیدن دندان با میخک

برای رفع حساسیت و درمان سریع هوا کشیدن دندان، استفاده از میخک یا روغن میخک هم موثر است. میخک، خواص ضد التهابی، ضد درد و آنتی باکتریال دارد و یگ روش درمانی طبیعی محسوب می شود. برای استفاده از میخک، ۲ عدد از آن را له کنید و مقداری روغن زیتون هم اضافه کنید. خمیر حاصل را به مدت ۳۰ دقیقه روی دندان بمالید تا مشکل آن رفع شود. اگر هم روغن میخک در دسترس دارید، کافیست مقداری پنبه را به روغن آغشته کنید و به مدت حدودی ۱۵ دقیقه، پنبه را روی دندان قرار دهید تا کم کم مشکل هوا کشیدن آن برطرف شود.

درمان خانگی تیر کشیدن دندان با روغن نارگیل

غرغره کرده روغن نارگیل هم باعث رفع مشکل تیر کشیدن دندان می شود. روغن نارگیل، دارای خاصیت ضد باکتریایی است و پلاک دندانی را هم از بین می برد. برای استفاده از این روغن، مقداری از جامد آن را بر روی دندان خود قرار دهید و بعد از ۱۵ دقیقه، دهان خود را بشویید.

درمان خانگی حساسیت دندان با روغن پونه کوهی

برای رفع مشکل هوا کشیدن دندان، می توانید از روغن پونه کوهی هم استفاده کنید. این روغن، خواص ضد باکتری، ضد التهابی و آنتی اکسیدانی دارد و ۳ قطره از آن کافیست تا حساسیت های دندان شما برطرف شود.

جلوگیری از حساسیت و هوا کشیدن دندان

همیشه گفته می شود که پیشگیری بهتر از درمان است به همین خاطر توصیه می شود قبل از آنکه دندان های شما حساس شوند، نکات مراقبتی را رعایت کنید. برای جلوگیری از هوا کشیدن دندان های خود، موارد زیر را در نظر داشته باشید :

استفاده از خمیر دندان حاوی فلوراید

از خمیر دندانی استفاده کنید که حاوی فلوراید باشد. فلوراید، یک ماده معدنی مهم محسوب می شود و در تقویت مینای دندان نقش موثری دارد. فلوراید با مانع شدن از پوسیدگی دندان ها، باعث حفظ سلامت ریشه و اعصاب دندان می شود و در نتیجه حساسیت هایی مثل هوا کشیدن، کاهش می یابند.

روش صحیح مسواک زدن

روش صحیح مسواک زدن را یاد بگیرید و به درستی مسواک بزنید. مسواک زدن اشتباه، باعث می شود که تکه های ریز مواد غذایی در لا به لای دندان ها باقی بمانند و به مرور باعث پوسیدگی دندان ها و بروز حساسیت ها شوند.

احتیاط در استفاده از محصولات سفیدکننده

زیاده روی در مصرف محصولات سفید کننده، باعث بروز حساسیت هایی مثل هوا کشیدن دندان می شوند پس بهتر است در مصرف این محصولات، احتیاط داشته باشید.

کاهش مصرف غذاها و نوشیدنی ‌های اسیدی

تا حد ممکن، مصرف غذاها و نوشیدنی های اسیدی را به حداقل برسانید زیرا باعث از بین رفتن مینای دندان می شوند. غذاها و نوشیدنی هایی که طعم ترش دارند مثل لیموترش و سایر مرکبات، گوجه‌ فرنگی و … اسیدی هستند همچنین نوشیدنی های گازدار نیز اسیدی محسوب می شوند.

مراقبت خوب از دهان و دندان

از دهان و دندان های خود به خوبی مراقبت کنید. برای مراقبت از دهان و دندان ها، راهکارهای زیر را به کار بگیرید :

  • از برس مسواک نرم استفاده کنید.
  • عادت دندان قروچه و فشردن را کنار بگذارید.
  • معاینات منظم دندانپزشکی را جدی بگیرید.
  • هر ۶ ماه یکبار، جرمگیری انجام دهید.
  • اگر مشکل دندان قروچه دارید، می توانید از محافظ دهان شبانه استفاده کنید که مانع از سابیده شدن دندان ها می شود.
  • پس از مصرف غذا یا نوشیدنی اسیدی، یک لیوان آب بنوشید تا سطح اسیدی دهان به تعادل برسد.
  • بلافاصله پس از مصرف نوشیدنی ها یا غذای اسیدی، مسواک نزنید زیرا این مواد اسیدی باعث آسیب به مینای دندان می شوند و حداقل باید نیم ساعت صبر کنید.
عناوین مطلب بستن
دکمه بازگشت به بالا