کسب و کار ایرانیمجله علمی و سلامت

بهترین ماسک اسکراب برای بدن

اسکراب‌ها، نوعی لایه بردار ملایم و فیزیکی هستند که برای از بین بردن سلول‌های مرده پوست فرآوری شده‌اند. این محصول، اغلب بر پایه سایندگی مواد طبیعی مانند نمک، شکر، قهوه یا هسته میوه هایی مثل زردآلو، گردو و زیتون ساخته و تولید می‌شود. این مواد ساینده، روی پوست می‌غلتند و به آرامی سلول‌های مرده را از بین می‌برند. نتیجه این عملکرد، روشن شدن رنگ پوست و افزایش نرمی و لطافت بدنتان است.

اهمیت استفاده از اسکراب بدن

پوست، بزرگترین و سطحی‌ترین اندام بدن ما است و نخستین خط دفاعی در برابر آسیب‌های فیزیکی و بیولوژیکی به حساب می‌آید. بافت پوست از اعضا و جوارح درونی ما در مقابل خطرات محیطی و ضربات مکانیکی مراقبت می‌نماید. جالب است بدانید که ماهیت ساختاری پوست، با وظایف عملکردی آن کاملا مطابقت دارد.

بافت پوست، ساختاری چندلایه و پویا است که به طور مداوم در حال جایگزینی است. سلول‌های بافت پوست، قدرت تکثیر و تولید مثل خود را در تمام طول عمر حفظ می‌کنند. در نتیجه، لایه‌های پوست از قسمت زیرین جایگزین می‌شوند و لایه‌های قدیمی‌تر و مسن‌تر در سطح قرار می‌گیرند شما بعد از هر بار آرایش چشم و حتی با سایه لاکچری کوین می بایست آرایش خود را پاک کنید . برای لب ها هم همینطور، درست است که رژ لاکچری کوین فاقد مواد مضر است اما نیاز است که این پاکسازی هر شب صورت گیرد تا از آلودگی های دیگر جلوگیری شود.

سطحی‌ترین لایه بافت پوست، لایه شاخی است که از سلول‌های پیر و مرده تشکیل شده است. این لایه، اغلب نقش محافظت کننده دارد و میکروب‌ها و عوامل بیماری‌زا را به دام می‌اندازد. اما هنگامی که مقدار سلول‌های مرده در این بخش افزایش می‌یابد، عملکرد این بافت دچار اختلال می‌شود.
در چنین شرایطی پوست شما کدرتر و تیره‌تر از حالت عادی به نظر می‌رسد و تنفس پوستی با مشکل روبرو می‌شود. اینجا است که اهمیت لایه برداری سطحی پوست خودنمایی می‌کند.

فواید اسکراب بدن را بهتر بشناسید

استفاده از اسکراب بدن به عنوان راه حلی ساده‌ برای حذف سلول‌های مرده شناخته می‌شود. ماسک اسکراب صورت و بدن لاکچری کوین یکی از ماسک های عالی برای لایه برداری محسوب می شود. درحالی که این محصول ساده و کاربردی، می‌تواند فواید بسیار بیشتری برای پوست و بدن شما به همراه داشته باشد:

  • سلول‌های مرده را از بین می‌برد و لطافتی باور نکردنی به پوستتان هدیه می‌دهد.
  • با از بین بردن آلودگی‌های به دام افتاده در لایه شاخی، پوستتان را تمیزتر از همیشه می‌کند.
  • با تحریک فعالیت مویرگی، گردش خون را در نواحی مختلف تقویت می‌نماید و سیستم غذارسانی سلولی را بهبود می‌بخشد.
  • به حذف موهای زائد و جلوگیری از ایجاد آکنه‌های زیر پوستی بدن کمک می‌کند.
  • بازسازی و جایگزینی لایه‌های پوستی را تسریع می‌نماید.
  • اگر پوستتان در نواحی زانو، آرنج یا قوزک پا خشک و خشن شده است، اسکراب‌ها بهترین راه حل برای شما هستند.

طرز استفاده از اسکراب بدن

اسکراب بدن، محصولی بسیار کاربردی است که می‌تواند سطح بهداشت و زیبایی پوست بدنتان را تا حد زیادی ارتقا دهد. علاوه بر این، استفاده از اسکراب، کار بسیار راحتی است و وقت زیادی نمی‌گیرد. برای استفاده صحیح از اسکراب بدن و بهره مندی از حداکثر قابلیت آن، می‌توانید مطابق راهنمای زیر پیش بروید:

اسکراب پوست، معمولا آخرین مرحله از روتین حمام را به خود اختصاص می‌دهد. پیش از آن، بهتر است با آب ولرم دوش بگیرید و اجازه دهید بخار آب گرم پوستتان را نرم و انعطاف پذیر کند. این نکته، نقش بسیار موثری در بهبود عملکرد دانه‌های ساینده اسکراب‌ها دارد.

اسکراب را روی پوستتان ماساژ دهید

بعد از اینکه بدنتان را با روتین معمولی خود به خوبی شستید، می‌توانید به سراغ اسکراب بروید. در این مرحله، مقداری از اسکراب را بردارید و با حرکات دایره‌ای روی پوستتان بمالید. بهتر است این کار را از قسمت بالاتنه شروع کنید و به صورت مرحله به مرحله پیش بروید.

اسکراب را با حرکات دایره‌ای دست، روی قسمت سینه، بازوها، تنه و در آخر پاهایتان ماساژ دهید. اندام‌های پشتی و کمر را فراموش نکنید.

    • در صورت تمایل، می‌توانید از براش یا دستکش مخصوص اسکراب استفاده نمایید. با این کار، کف دست و نوک انگشت‌ها از سایش بیش از حد در امان می‌مانند.
    • اسکراب را نباید بیش از 30 تا 60 ثانیه روی هر بخش از بدنتان ماساژ دهید. چرا که سایش بیش از حد پوست، می‌تواند با التهاب، حساسیت و خراش پوستی همراه باشد.
    • فشار بیش از حد پوست حین لایه برداری، تاثیر اسکراب را افزایش نمی‌دهد. بلکه باعث آسیب پوستی و تحریک حساسیت آن می‌شود. توصیه می‌شود هنگام لایه برداری، فشار ثابت و ملایمی به پوستتان وارد کنید تا از تمام فواید اسکراب بدن بهره مند شوید.

بدتان را با دقت آبکشی نمایید

بعد از اینکه تمام قسمت‌های بدنتان را لایه برداری کردید، پوستتان را با آب ولرم آبکشی کنید تا تمام سلول‌های مرده و پوست‌های اضافی حذف شوند. حین شستشوی پوست، اسکراب را به آرامی روی بدنتان ماساژ دهید تا کاملا شسته شود و از بین برود.

در صورت نیاز، می‌توانید شیو کنید

بهترین زمان برای شیو موهای زائد بدن، همین حالا است. بعد از لایه برداری، آکنه‌ها و موهای زیر پوستی خارج می‌شوند. در نتیجه، امکان آسیب پوستی ناشی از شیو به حداقل می‌رسد.

خشک کردن اصولی پوست را از یاد نبرید

بعد از لایه برداری و شیو، پوست شما بیش از همیشه حساس است و به مراقبت احتیاج دارد. به همین خاطر، بهتر است از حوله نرم و لطیفی برای خشک کردن بدنتان استفاده نمایید.

اسکراب بدن خوب چه ویژگی‌هایی دارد؟

اسکراب بدن، به طور مستقیم با پوست شما در تماس است و سلامت عمومی آن را تحت تاثیر قرار می‌دهد.به همین دلیل، فرمولاسیون محصول مورد نظر شما از اهمیت بالایی برخوردار است. اسکراب بدن مرغوب، اغلب از مواد طبیعی و ارگانیک تولید می‌شود و ضمن لایه برداری سطحی، سلامت پوستتان را نیز حفظ می‌نماید.

هنگام انتخاب اسکراب بدن مناسب، بهتر است نکات زیر را مد نظر قرار دهید:

بررسی ماهیت ذرات لایه بردار

اسکراب بدن، ترکیبی خمیری شکل از ذرات کوچک لایه بردار و مواد تقویت کننده دیگر است. ذرات لایه بردار موجود در اسکراب‌ها، نقش مهمی در تعیین کاربری این محصول دارند. این ذرات با توجه به اندازه و جنس خود، خواص مختلفی برای پوست دارند.

  • ذرات لایه بردار موجود در اسکراب، باید از مواد مرغوبی همچون نمک، شکر یا قهوه تولید شده باشند. این ذرات، سطحی هموار و تقریبا گرد دارند و در حین لایه برداری باعث ایجاد خراش یا آسیب پوستی نمی‌شوند.
  • اسکراب‌های شکری نسبت به انواع نمک، قدرت سایندگی کمتر و ملایم‌تری دارند. شکر، منبعی غنی و طبیعی از اسید گلیکولیک است و انتخابی عالی برای پوست‌های خشک به شمار می‌رود.
  • اسکراب نمکی، قدرت لایه برداری بیشتری دارد و اغلب برای پوست‌های چرب و نواحی خشن آرنج و زانو توصیه می‌شود. اسکراب نمک، بدنتان را سم زدایی می‌کند و تولید چربی را نیز کنترل می‌نماید.
  • برخی دیگر از انواع اسکراب‌ها، از ذرات خرد شده میوه و مواد طبیعی استفاده می‌نمایند. این ذرات در صورتی که به شکل اصولی خرد و ساییده شده باشند، گزینه عالی برای اسکراب بدن هستند. این مواد ارگانیک، از دل طبیعت آمده‌اند و خواص فوق‌العاده‌ای برای پوست و بدن شما به ارمغان می‌آوردند.

اما توجه داشته باشید که برخی از تولید کنندگان فیک و برندهای ناشناخته، این مواد را بدون توجه به استانداردهای لازم به کار می‌برند. در نتیجه، ذرات موجود در این اسکراب‌ها، خشن و برنده هستند و باعث آسیب پوستی می‌شوند.

  • نوع دیگری از ذرات لایه بردار وجود دارد که از ترکیب مواد شیمیایی تولید شده‌اند. این ذرات علاوه بر لایه برداری، خواص ثانویه دیگری نیز دارند که با توجه به ترکیب آنها متفاوت است.  اسکراب‌های روشن کننده پوست، ضد آکنه، کوچک کننده منافذ و …در این دسته جای می‌گیرند.

ترکیب خمیری اسکراب

ترکیبات خمیری لایه بردارها، شامل موادی از قبیل روغن‌های مغذی، عصاره میوه‌های طبیعی و اکتیوهای پوستی مانند سالیسیلیک اسید، هیالورونیک اسید و گلیکولیک اسید است. بهترین راه برای انتخاب ترکیب خمیری اسکراب، توجه به جنس و نیازهای پوستی خودتان است.

خشکی، پوسته پوسته شدن، التهاب و دهیدراتاسیون پوست از جمله مشکلاتی است که پوست‌های خشک و حساس با آن مواجه می‌شوند. اگر شما هم پوست خشکی دارید، سعی کنید به سراغ اسکراب‌هایی بروید که حاوی هیالورونیک اسید و ترکیبات گیاهی آبرسان مانند خیار، آلوئه ورا و … هستند.

همچنین، در صورتی که اغلب دچار حساسیت‌های پوستی و التهاب می‌شوید بهتر است به سراغ اسکراب‌هایی با ترکیب گلیکولیک اسید بروید. این ماده مغذی، فاکتورهای التهابی را سرکوب می‌نماید و امکان ایجاد حساسیت و قرمزی پوست را کاهش می‌دهد. علاوه بر این، سد لیپیدی پوست را تقویت می‌کند و خاصیت ارتجاعی آن را بهبود می‌بخشد.

ترشح سبوم اضافی و فعالیت کنترل نشده غدد سباسی، معضلات شایع پوست چرب به حساب می‌آیند. به همین خاطر است که این افراد اغلب با مشکلاتی از قبیل: جوش‌های چرکی دردناک و موهای زائد زیر پوستی مواجه می‌شوند.

استفاده از اسکراب‌هایی که حاوی سالیسیلیک اسید هستند، بهترین انتخاب برای این جنس پوست است. سالیسیلیک اسید با کنترل فعالیت غدد سباسی، از تولید سبوم اضافی و ایجاد آکنه ممانعت می‌کند. همچنین، منافذ پوستی را نیز عمیقا پاکسازی می‌نماید.

ژبن پلاس، محصولی ایرانی و بسیار باکیفیت است که در زمینه تولید محصولات مراقبت پوستی و روتین حمام فعالیت می‌کند. از پرطرفدارترین محصولات این برند، می‌توان به اسکراب‌های شکری و لایه بردار آن اشاره کرد. این محصول با مزایای فوق‌العاده‌ای که برای مصرف کنندگان فراهم کرده، موفق که کسب درصد بالای رضایت مشتریان نیز شده است.

  • ژبن پلاس، قدرت لایه برداری بسیار ملایمی دارد و باعث تحریک حساسیت پوستی نمی‌شود.
  • فرمولاسیون مغذی این اسکراب، سلول‌های پوستی را به خوبی تقویت می‌کند.
  • تولید و ترشح چربی طبیعی پوست را کنترل می‌نماید.
  • رایحه خیلی خوشبو و ماندگاری دارد.
  • پس از حذف سلول‌های مرده، حدود 1 تا 2 درجه رنگ پوستتان را روشن‌تر می‌کند.
  • رطوبت مورد نیاز سلول‌های پوستی را فراهم می‌نماید و مانع از خشکی پوستتان می‌شود.
  • قدرت نرم کنندگی بسیار عالی دارد و لطافت خاصی به پوستتان هدیه می‌دهد.

چگونه از اسکراب بدن به بهترین شکل استفاده کنیم؟

برای استفاده از اسکراب بدن به بهترین شکل لازم است که پوستتان به خوبی بخار دیده و مرطوب شده باشد. در صورت وجود لوازم آرایشی، آلودگی یا چربی بر روی پوست صورت یا بدن، کارایی اسکراب کاهش می­یابد. بنابراین ضروری است که بدن خود را قبل از اسکراب به خوبی بشویید. حال نوبت پوشاندن پوست با ماسک حاوی این لایه بردار است.

مقداری از اسکراب را با دست خود بر روی بدن یا صورت مرطوب خود به آرامی پخش کنید و به مدت نیم الی 2 دقیقه آن را بر روی پوست صورت ماساژ دهید. از ورود مادۀ اسکراب به چشمان و لب­های خود دوری کنید تا آسیبی به بافت آنها وارد نشود. در نهایت به مدت 30 الی 90 ثانیه زمان لازم است تا این ماده تاثیر خود را بگذارد. پس از گذشت این مدت پوستتان را آبکشی کرده و از لطافت و تمیزی آن لذت ببرید.

هنگام استفاده از اسکراب چه نکاتی را رعایت کنیم؟

اولین نکته ­ای که هنگام استفاده از بهترین اسکراب بدن باید در نظر گرفت مناسب بودن محصول برای پوست بدن است. به طور مثال اسکراب­ هایی که ویژۀ صورت هستند را نمی­توان به عنوان اسکراب بدن استفاده کرد؛ زیرا پوست بدن ضخیم ­تر از پوست صورت است و ممکن است که کارایی لازم را نداشته باشد. همچنین محصولات مناسب بدن را به هیچ عنوان نباید برای لایه برداری پوست صورت استفاده کرد؛ زیرا ممکن است سبب ایجاد خارش و التهاب بر روی پوست شود.

قبل از استفاده از اسکراب ضروری است که آن را بر روی قسمت کوچکی از پوست امتحان کنید تا از نداشتن آلژی نسبت به آنها مطمئن شوید. زمان مورد نیاز برای عمل اسکراب بدن بین 4 الی 5 دقیقه است و در این مدت لازم است که آن را به خوبی بر روی پوست خود ماساژ دهید. اسکراب می­تواند در برخی از موارد موجب ایجاد حساسیت، قرمزی و التهاب موقت شود که با کرم ­های مرطوب کننده از بین می­رود.

دکمه بازگشت به بالا