مجله علمی و سلامت

بی تفاوتی جمعی در برابر جنایتی با قربانیان خاموش!

کندوج / همدان بار دیگر خبر ناراحت کننده از آزار و اذیت کودک 17 ماهه و آسیب پذیر قلب ما را آزار داد ، کودکی که قربانی پدیده ای خشن و کشنده به نام “خشونت جنسی علیه کودکان” در آغوش مردی به نام “پدر” شد. و قلبش در مادرش بود!

ظهور و انتشار اخبار ناگوار و خشن علیه بسیاری از کودکان این کشور ، به ویژه در یک خانه امن و خانه ای توسط پدران ، درد همه دردهای اجتماعی ، اقتصادی یا سیاسی جامعه را افزایش داده است ، اما دردناک تر از آن است که طبیعی است چنین جنایاتی اتفاق بیفتد.

گوش دادن به اخبار روزانه این رفتار خشونت آمیز به دلیل بی تفاوتی در برخورد با مهاجم ، عدم تصمیم گیری دقیق ، عدم بیان به دلیل ترس از تعصب اجتماعی و تابو و بی تفاوتی نسبت به دردی که در چشم قربانی موج می زند و در بسیاری موارد به خواب رفته است ، برای همیشه با گذشت زمان در جامعه پذیرفته شده است.

بررسی داده ها نشان می دهد که بیشتر خشونت ها ، به ویژه خشونت جنسی علیه کودکان ، در محیط خانواده و توسط والدین ، ​​بستگان و آشنایان صورت می گیرد. پدران بیشتر از مادران خشونت بین والدین انجام می دهند ، یا حداقل خشونت از این نوع بیشتر گزارش شده است.

یک روانشناس گزارش داد که خطر تجاوز توسط اعضای خانواده دو برابر افراد دیگر است ، گفت: در ایران ، به دلیل ترس از تعصبات اجتماعی و دلایل فرهنگی ، آمار دقیقی در این زمینه وجود ندارد ، اما آزار جنسی از محارم عواقب بسیار جدی تر زیرا امنیت فرهنگی و اجتماعی جامعه را بر هم می زند و به ساختار خانواده آسیب می رساند.

آملیا علائینی ، پزشک در مصاحبه با کندوج ، با بیان اینکه در همه کشورها تجاوز به عنف یک جرم محسوب می شود ، اظهار داشت: ما از نظر والدین از نظر جنسی و روانی هستیم که متأسفانه در اکثر موارد منجر به قتل کودک می شود.

وی ادامه داد: تجاوز جنسی هنگامی اتفاق می افتد که فرد مقصر از ترس مرگ یا آسیب های جسمی و روانی دیگر با آن موافقت کند ، یا مقتول کمتر از سن قانونی باشد و این عمل با دادن داروی دارویی یا چیز دیگری به قربانی انجام می شود. “تمام شود. تجاوز به عنف یکی از شایع ترین جرایم بهداشت عمومی در کشورهای توسعه یافته یا در حال توسعه است که پیامدهای جسمی ، روانی و اجتماعی بسیار جدی برای قربانی دارد.

خودزنی و افکار خودکشی در قربانی ؛ عوارض تجاوز

وی از کنگو به عنوان کشوری با بالاترین میزان تجاوز در جهان یاد کرد و گفت: در ایران استان های تهران و قم بیشترین میزان تجاوز را دارند. تأثیر روانشناختی بر قربانی پس از تجاوز جنسی شامل PTSD ، تمایل به مصرف مواد مخدر و الکل ، خودزنی و افکار خودکشی ، سندرم استکهلم ، وسواس فکری عملی و سایر اختلالات است. .

به گفته علاینی ، تحقیقات نشان می دهد زنانی که مورد تجاوز قرار گرفته اند و همچنین مشکلات پزشکی مانند بیماریهای مقاربتی (ایدز ، هپاتیت ، سوزاک ، سیفلیس ، کلامیدیا ، ویروس پاپیلوم) ، بارداری و اختلالات خوردن در مقایسه با سایر زنان بسیار بیشتر است. افسردگی ، افکار خودکشی و خودکشی ، خشم ، عزت نفس پایین ، احساس گناه و خود سرزنش ، اختلالات خواب و مشکلات مربوط به مواد مخدر را تجربه کنید. به نفع جامعه و خانواده ، خطر نارسایی روانی در فرد به طور قابل توجهی است افزایش یافت.

این روانشناس با بیان اینکه قربانی به دلیل اختلالات روانی با جامعه همخوانی ندارد و نمی تواند انسجام معنوی خود را حفظ کند ، خاطرنشان کرد: چنین شخصی نه تنها برای خود و خانواده بلکه برای جامعه نیز مشکلاتی ایجاد می کند ، بنابراین هر جامعه ای نیاز به از وقوع چنین وقایعی جلوگیری شود و در صورت بروز این امر باید مداخله فوری روانشناختی انجام شود.

“تجاوز به کودک منجر به اختلالات شخصیتی می شود ، بنابراین مداخله سریع روانشناختی در این موارد ضروری است. علاوه بر این ، تحقیقات در مورد قربانیان نوجوان نشان می دهد که حمایت اجتماعی و حمایت از اعضای خانواده علائم استرس را به ویژه در دختران دختر کاهش می دهد.

به دلیل تابو بودن این واقعه ، تجاوز غیر ارادی همچنان سکوت می کند

علاینی ادامه داد: بسیاری از افراد معمولاً فکر می کنند که خطر تجاوز به عنف برای افراد خارج از خانواده و محارم وجود دارد ، اما واقعیت این است که فاجعه ای در محیط خانواده رخ داده است و در بسیاری از موارد به دلیل تابو بودن این موارد بیان نمی شود. واقعه “سکوت به شکل زخم ادامه دارد. مطالعات نشان می دهد اعضای خانواده دو برابر بیشتر از دیگران مورد حمله قرار می گیرند ، اما از ترس تعصبات اجتماعی و دلایل فرهنگی در ایران آمار دقیقی در دسترس نیست.

وی با اشاره به لزوم آموزش کودکان و نوجوانان در محیط خانواده یا مدارس برای شکستن این تابو و ایجاد آگاهی در بین آنها ، اظهار داشت: بدون شک آزار و اذیت جنسی دختران از طریق محارم عواقب بسیار جدی تری دارد زیرا امنیت فرهنگی و اجتماعی را مختل و آسیب می زند. ساختار خانواده خواهد بود. افزایش تعداد تجاوزها در اثر تجاوزهایی که به دلیل عوامل اجتماعی ، اقتصادی ، روانی یا ضعف قوانین در سطح فردی و اجتماعی اتفاق می افتد ، نشانگر مدیریت نادرست قوانین جامعه است.

این روانشناس معتقد است که به دلیل تابو و حتی عدم اعتقاد جامعه به وجود چنین آسیبی ، متاسفانه در کشور ما هیچ تحقیقی درباره محارم صورت نگرفته است ، اما تحقیقات سایر کشورها نشان می دهد صمیمیت پدر و دختر 78٪ است ، برادر . این نشان دهنده خواهر 18٪ و مادر و پسر حدود 1٪ است و مطالعه دیگری نشان می دهد که صمیمیت بین خواهر و برادر 5 برابر بیشتر از پدر و دختر است.

محارم در اثر تجاوز جنسی با پشیمانی بیشتر برای قربانی همراه است

وی گفت: علائمی مانند افسردگی ، اقدام به خودکشی ، اضطراب طولانی مدت ، اعتماد به نفس پایین ، احساس گناه و خود سرزنش یا اختلالات خواب در قربانیان محارم جدی تر است و با پشیمانی بیشتر همراه است. این بیش از یک بار است و ادامه می یابد و قربانی با گذشت زمان درمانده می شود و بدون هیچ اعتراضی سالها مورد خشونت جنسی قرار می گیرد.

علاینی گفت: به نظر می رسد همه مردان دارای هسته مرکزی شخصیت جنایی هستند ، از جمله چهار محور خودمحوری ، بی ثباتی ، پرخاشگری و بی تفاوتی. در مجرمان ، بی اعتنایی به سرزنش و غفلت ، تحقیر درد و رنج قربانی ، نادیده گرفته می شود. مشاهده می شود که عواقب این عمل را می گیرد ، مجازات های خاصی را رعایت نمی کند و قبح ارتکاب جرم را متوجه نمی شود.

وی با اشاره به وضعیت طبیعی فرهنگ تجاوز به عنف با پذیرش تجاوز در جامعه خاطرنشان کرد: این حالت عادی به دلیل بی تفاوتی مقامات قانونی در برخورد با تجاوز ، سرزنش مقصر ، بی تفاوتی مقامات مربوطه در مواجهه با هنجارهای فرهنگی مردسالاری و بی تفاوتی این زبان ناشی از درد قربانیان و خانواده های آنها است.

به گفته این روانشناس ، چنین اخباری بر افکار عمومی تأثیر می گذارد ، اما شنیدن روزانه این اخبار ، در طولانی مدت ، باعث بی تفاوتی مشترک می شود ، بنابراین لازم است علاوه بر این آموزش ، اقدامات قانونی و جدی برای مهاجم نیز انجام شود. معلمان و سایر م institutionsسسات آموزشی با ورود به این حوزه و آموزش موارد ضروری به كودكان و نوجوانان ، باید آنها را آماده كنند تا در صورت لزوم از خود دفاع كنند تا به دلایل فرهنگی از گزارش چنین جرایمی خودداری كنند.

این قانون می تواند پدر مهاجم را به دلیل اخلال در نظم عمومی مجازات کند

وکیل پایه یک دادگستری و مشاور حقوقی در مصاحبه با کندوج بر حفظ یکپارچگی و بقای خانواده در ورودی و چندین اصل قانون اساسی از جمله اصل 21 قانون اساسی تأکید کرد و گفت: مطابق هنر. قانون مجازات اسلامی ، این ادعا که مرتکب پدر یا یکی از پدربزرگ و مادربزرگ مرتکب است باید در دادگاه ثابت شود و در صورت عدم اثبات ، حق جبران خسارت ، حسب مورد ، با سوگند ولی یا مرتکب ثابت می شود یا سرپرست

سعید آئینه وند ادامه داد: این بدان معناست که پدری که با اعمال خود به فرزندان خود آسیب برساند به دلیل انتقام جویی تحت تعقیب قرار نمی گیرد ، اما قانون می تواند آن شخص را به دلیل رفتار نامناسب تحت تعقیب قرار دهد و وی را با حبس یا شرکت های فرعی یا مجازات های اضافی مجازات کند.

قانون محرومیت از حضانت والدین متجاوز

آینه وند با اشاره به قانون حمایت از کودکان بی سرپرست و خشن که در سال 1992 تصویب شد خاطرنشان کرد: طبق بند “د” در ماده 8 این قانون ، حضانت کودک از والدینی که اجازه مراقبت ندارند سلب می شود قانون و اشخاص دیگر مجاز هستند. تخصیص یافته همچنین ، طبق ماده 41 قانون حمایت از خانواده ، دادگاه برخلاف توافق زوجین ، می تواند حضانت فرزند را به هر یک از آنها واگذار کند.

به گفته این مشاور حقوقی ، به طور کلی ، علی رغم اینکه پدر در چنین مواردی انتقام نمی گیرد ، از نظر اخلال در نظم عمومی می تواند مجازات این افراد محسوب شود ، همانطور که تاکنون اتفاق افتاده است و از طرف دیگر به به قانون حمایت از کودکان. یتیم و متجاوز ، که در سال 1992 پذیرفته شد ، طبق حکم دادگاه حضانت کودک را به شخص دیگری منتقل کرد.

به گزارش کندوج ، پیشنهاد تهیه لایحه حمایت از عزت و حمایت از زنان در برابر خشونت برای اولین بار در سال 1389 با 92 ماده ارائه شد و سرانجام پس از بازبینی 10 ساله دولت و دادگستری ، به 58 ماده و 5 ماده کاهش یافت فصل ها تعاریف به طور کلی ، معصومه ابتکار ، معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده ، در پاسخ به مرگ دختری 17 ماهه به دلیل آزار جنسی پدرش ، در 15 ژانویه 1999 از کابینه اخراج شد. وی بارها و بارها از كنگره خواست تا لایحه ای 106 روزه را برای حفاظت از كرامت و حمایت از زنان در برابر خشونت تصویب كند. با این حال آنها هنوز استقبال را اعلام نکرده اند.

انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا