مجله علمی و سلامت

تصادفات؛ اولین عامل مرگ و میر در کشور/لزوم توجه به زمان طلایی در نجات بیمار

وزیر بهداشت گفت: سرعت رسیدن به اورژانس به تخت بیمار بسیار حیاتی است. سرعت پاسخ اورژانسی به بیمار باید در کوتاه ترین زمان ممکن به دست آید. مردم باید پیدا کنند و مطمئن شوند که هر لحظه یک موقعیت اضطراری در کنارشان است.

به گزارش کندوج، دکتر. بهرام عین اللهی در نشست نوروزی رئیس اورژانس بیمارستان ها که در ستاد وزارت بهداشت برگزار شد، با تبریک اعیاد شعبانیه و میلاد حضرت ولیعصر(عج) گفت: در آستانه ی عید سعید فطر. روز. نوروز، سفر نوروزی و آمادگی ما قرار است در حد توان به مردم خدمت کنیم. اورژانس از نظر نوع خدمت به صورت شبانه روزی فعال است که نوعی جهاد است.

وی بیان کرد: ایران یکی از کشورهای حادثه خیز در آسیا و جهان است چرا که آب و هوا و چهار فصل متفاوت دارد. ایران نیز جاده های زیادی دارد و از نظر عرض جاده جزء نوزدهمین کشور جهان است. ایران بیش از 293 هزار کیلومتر راه دارد که بسیاری از آنها غیراستاندارد هستند.

تصادفات عامل اصلی مرگ و میر در کشور است

وی گفت: گذشته از کرونا که در دو سال گذشته گریبانگیر دنیا شده است، تصادفات عامل اصلی مرگ و میر در کشور هستند.

به زمان طلایی نجات بیمار توجه کنید

عین اللهی گفت: در علوم پزشکی دوران طلایی اهمیت زیادی دارد. اگر فردی پس از تصادف دچار خونریزی یا تروما شود و به موقع درمان نشود، احتمال نجات او کمتر است و اگر به موقع درمان شود یا به مرکز درمانی منتقل شود، احتمال نجات او بیشتر است. پرسنل اورژانس در زمان طلایی بر بالین بیمار حاضر می شوند و عملیات مهمی را برای بیمارستان انجام می دهند. اگر بخواهیم شاخص های بهداشتی را در کشورمان افزایش دهیم باید موارد اورژانسی را در نظر بگیریم. این بدان معناست که اولین اقدامات باید در شرایط اضطراری باشد.

وی بر ضرورت تمرکز بر وضعیت اضطراری تاکید کرد و گفت که زمان آن فرا رسیده است.

نیاز به آموزش اضطراری به روز

عین اللهی به آموزش های منظم اشاره کرد و گفت: اورژانس باید در زمینه آموزش هم برای مردم و هم برای اورژانس گام های مهمی بردارند. به پرسنل اورژانس آموزش دیده و به روز نیازمندیم. بررسی و ایجاد تغییرات در برنامه های آموزشی ضروری است. دروس در سطوح مختلف باید تدوین شود. از سوی دیگر، شاید بهتر باشد که خدمات اورژانس به صورت حرفه ای آموزش ببینند. یعنی روانی، قلبی و اورژانسی و ..

لزوم آموزش عمومی در زمینه اورژانس

وی در خصوص آموزش مردم نیز گفت: بسیاری از تصادفات به دلیل عدم آگاهی از خطرات و یا اقدامات اولیه کمک رسانی رخ می دهد. به همین دلیل باید آموزش عمومی برای مردم را جدی بگیریم. این تمرینات می تواند از سطح مدرسه شروع شود.

او گفت: «حکومت در مواقع اضطراری بسیار مهم است. زیرا همانطور که گفته شد کشور ما حادثه خیز است و با هر نوع حادثه ای مدیریت بحران اهمیت پیدا می کند.

وی بر لزوم تمرکز بر فناوری های نوظهور تاکید کرد و گفت: ارتباطات اورژانس از دیگر حوزه هایی است که می تواند به بهبود خدمات اورژانس کمک کند و ارتباطات در این زمینه حائز اهمیت است.

وزیر بهداشت در خصوص سرعت رسیدن به محل حادثه گفت: رسیدن به اورژانس روی تخت بیمار بسیار مهم است. سرعت پاسخ اورژانسی به بیمار باید در کوتاه ترین زمان ممکن به دست آید. مردم باید پیدا کنند و مطمئن شوند که هر لحظه یک موقعیت اضطراری در کنارشان است.

عین اللهی گفت: باید علاوه بر تامین و ارتقاء آمبولانس ها، ارتقاء بالگرد و تجهیزات دریایی را نیز مد نظر داشته باشیم. امروزه می توان از پهپادها در جاده ها برای امداد رسانی استفاده کرد. در حوزه پهپاد در سپاه و وزارت دفاع نیز پیشرفت های خوبی حاصل شده است.

وی در خصوص استفاده از نیروهای داوطلب گفت: این موضوعی است که باید روی آن کار کنیم، مثلاً در مورد همیاران پلیس و نه امدادگران اورژانس کاری انجام شده است. در اوایل انقلاب مساجد در زمینه امداد و کمک های اولیه فعال بودند و فعالیت های گسترده ای در زمینه آموزش داشتند.

وزیر بهداشت گفت: مردم ایران مردمی جهادی هستند. مثلا در مورد تاج گذاری و واکسیناسیون همه جلو آمدند و کمک کردند. هم اکنون آماری از تزریق روزانه بیش از 1.5 میلیون واکسن داریم که به دلیل حضور مردم در میدان است. اورژانس هم باید از حمایت مردم استفاده کند.

به گزارش وب دا، وی ضمن تاکید بر اورژانس های بیمارستان و بهبود خدمات درمانی پس از ورود بیمار، گفت: گاهی اورژانس تمام تلاش خود را می کند و بیمار را به موقع و با کمترین عارضه می برد اما در بیمارستان در اورژانس. بخش، بیمار بعداً می تواند خدماتی را دریافت کند که باید حمایت شود.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا