کسب و کار ایرانیمجله علمی و سلامت

تصفیه آب خانگی در مقابل آب به ظرفیت بالا: کدام را انتخاب کنیم؟

در بازار دستگاههای تصفیه آب مختلف با برندهای مختلف و ویژگی های گوناگون موجود هستند که هرکدام دارای ویژگیها و ضعفهای مخصوص به خود هستند که انتخاب و خرید دستگاه تصفیه آب را سخت میکنند. البته هر کمپانی نیز با مطرح کردن نقاط قوت محصول خود ، کالای خود را تبلیغ میکند که در هنگام انتخاب و خرید باعث تشویش ذهن مشتریان می شود . یکی از موارد مهم در این زمینه تعداد مراحل تصفیه و فیلترهای دستگاه میباشد که بعضی از کمپانی ها فقط دستگاه 5 مرحله را تایید میکنند و بعضی دیگر 6 مرحله و بیشتر را . اما واقعیت چیست و واقعا کدامیک بهتر است ؟

5 مرحله یا 6 مرحله ؟؟؟

دستگاههای تصفیه آب خانگی RO عموما سیکل تصفیه آب را در 5 مرحله انجام میدهند و دستگاه حتما باید 5 مرحله را دارا باشد ( PP + UDF + CTO + RO + POST CARBON ) . در دستگاههای 5 مرحله به همین تعداد فیلتر اکتفا شده ولی در دستگاههای 6 مرحله کمپانی ها برای خاصیت بخشیدن به آب و اضافه نمودن املاح مفید به آب که در حین تصفیه از دست رفته است ، اقدام به نصب یک فیلتر مواد معدنی ( مینرال ) یا فیلتر قلیایی میکنند که میتواند بسیار مفید باشد و آب را که حین تصفیه املاح مفید خود را از دست داده است و همچنین تعادل شیمیایی آن کمی بهم خورده است را احیاء کنند . البته لازم به ذکر است که شما باید از فیلتر مینرال با کیفیت استفاده کنید و فیلترهای بی خاصیت مینرال در بازار هم کم نیستند .

دستگاههای تصفیه آب بیشتر از 6 مرحله

باید بپرسید که تعداد مراحل بیشتر به چه منظوری میباشد . معمولا از یک لامپ UV در خروجی نهایی برای ضد عفونی آب استفاده میشود که برای مصارف خانگی (اگر شما فیلترهای مرغوب و در زمان تعیین شده استفاده کنید ) توصیه نمیکنیم . فیلترهای زیادی را میتوان به عنوان مراحل بعدی در دستگاه تصفیه آب قرار داد که حتما باید از فروشنده نوع عملکرد آنرا بپرسید و عملکردهای تصفیه نهایی یا تصفیه بو و طعم آب را قبول نکنید چراکه اینها قبلا انجام شده است و دیگر نیازی نیست . دستگاههای 6 مرحله معمولا دستگاههای کاملی هستند و همچنین تعداد مراحل بیشتر هزینه های نگهداری بالاتری را بعدا برای شما به ارمغان خواهد آورد .

TDS آب چیست و چه مقدار از آن برای نوشیدن قابل قبول است؟

جامدات محلول کل (TDS) اصطلاحی است که برای توصیف نمک های معدنی و مقادیر کمی از مواد آلی موجود در محلول در آب استفاده می شود. ترکیبات اصلی در TDS معمولاً کاتیون‌های کلسیم، منیزیم، سدیم و پتاسیم و آنیون‌های کربنات، هیدروژن کربنات، کلرید، سولفات و نیترات هستند. می توانید آب را در آزمایشگاه آزمایش کنید یا از یک TDS متر استفاده کنید. معمولاً اگر TDS آب کمتر از 200 ppm باشد، آن آب برای نوشیدن بسیار خوب است. با این حال، ممکن است همچنان بخواهید آن را برای حذف باکتری‌ها و ویروس‌های مضر تصفیه کنید. آب لوله کشی که توسط بسیاری از شهرداری ها تامین می شود معمولا دارای TDS زیر 200 پی پی ام است. سطح TDS آب زیرزمینی معمولاً بین 200 پی پی ام تا 3000 پی پی ام است و برای تمیز کردن چنین آبی به یک دستگاه تصفیه آب RO نیاز دارید.

کدام دستگاه تصفیه آب خانگی برای من مناسب تر است؟

انواع دستگاه های تصفیه آب RO، UV، UF

دستگاه های تصفیه آب زیادی برای مصارف خانگی در بازار موجود است. هر نوع دستگاه تصفیه آب نیاز خاصی را برطرف می کند، مانند نوع آب سخت یا نرم، سطح آلودگی در آب منطقه شما. ابتدا باید بدانید چه نوع آبی در منطقه شما موجود است و سطح آلودگی آن چقدر است. من لیستی از فناوری های تصفیه آب و جزئیات آنها را به شرح زیر ارائه می کنم.

  • RO
  • UV
  • UF

اگر نوع آب خانه شما سخت است باید دستگاه تصفیه آب RO را در نظر بگیرید و اگر سطح آلودگی آب زیاد است، دستگاه تصفیه آب UV را در نظر بگیرید. اما اگر آب سخت است و آلودگی نیز زیاد است، دستگاه تصفیه آب RO + UV بخرید. اگر آب سخت و کم آلودگی است، دستگاه تصفیه کننده RO را در نظر بگیرید. اگر آب نرم است و آلودگی زیاد یا کم دارد، تصفیه کننده UV را در نظر بگیرید.

افزایش میزان تولید و ذخیره آب دستگاه تصفیه آب

دستگاههای تصفیه آب دارای 2 ظرفیت هستند

1- ظرفیت تولید آب مستقیم تصفیه شده

دستگاههای تصفیه آب یک ظرفیت مشخص برای تولید آب تصفیه شده دارند که یکی از مولفه های اصلی این دستگاهها به شمار میرود . مثلا دستگاههای تصفیه آب خانگی ، معمولا ظرفیت تولید 50 گالن ( حدود 185 لیتر ، هر گالن برابر با 3.7 لیتر است ) آب را در شبانه روز دارند . این ظرفیت به فیلتر ممبران وابسته هست و چون در دستگاههای تصفیه آب خانگی از فیلتر ممبران با ظرفیت 50 گالن استفاده شده است ، بنابراین میزان تولید این دستگاهها در 24 ساعت برابر با 50 گالن است . اگر بخواهید این ظرفیت را افزایش دهید ، باید از فیلترهای ممبران با ظرفیت بالاتر و یا تعداد فیلترهای ممبران بیشتر استفاده کنید . البته کار به این سادگی نیست و برای استفاده از فیلتر با ظرفیت بالاتر ، باید پمپ و فیلترهای پیش تصفیه قوی تر شوند و برخی از قطعات تغییر کنند . در دستگاههای با ظرفیت بالاتر ، از فیلترهای ممبران با ظرفیت 400 گالن و پمپ های 36 ولت استفاده میشود . همچنین در دستگاههای نیمه صنعتی ، از 4 عدد ممبران با ظرفیت 100 گالن استفاده میشود که جمعا 400 گالن میشود .

2- ظرفیت ذخیره و دریافت آب تصفیه شده

در دستگاههای تصفیه آب با ظرفیت کم ، همچون دستگاههای تصفیه آب خانگی با ظرفیت 50 گالن ، به دلیل میزان پایین تولید آب حتما باید از یک منبع ذخیره استفاده شود تا آب تولیدی در آن ذخیره شود و سپس در لحظه مصرف به سرعت در اختیار مصرف کننده قرار گیرد ( ظرفیت تولید آب دستگاههای 50 گالن خانگی حدودا برابر با 130 میلی لیتر در دقیقه هست ) . دستگاههای تصفیه آب با ظرفیت تولیدی بالا مثلا 400 گالن ، ظرفیت تولیدی بالایی دارند و معمولا نیاز به مخزن ذخیره آب ندارند ( حدود 1 لیتر آب در دقیقه )

چگونه ظرفیت تولید آب تصفیه شده را افزایش دهیم ؟

برای افزایش راندمان دستگاه تصفیه آب و افزایش ظرفیت تولیدی آب تصفیه شده می توان اقدامات زیر را انجام داد :

1- استفاده از فیلترهای ممبران با کیفیت بالا و آبدهی بالا که بسیار تاثیر گذار است

2- افزایش فشار آب ورودی به ممبران از طریق تقویت پمپ که این مورد نیز تاثیر بسیار زیادی میتواند داشته باشد >>> عیب یابی – پمپ فشار لازم را تامین نمی کند

3- اضافه کردن مقداری آب بوسیه شیر میکس و افزایش میزان خروجی البته در صورت امکان

4- تعویض به موقع فیلترها >>> زمان تعویض فیلترها

چگونه میزان آب ذخیره شده را بالاتر ببریم ؟

گاهی نیاز است که ظرفیت آب ذخیره شده دستگاه تصفیه آب افزایش یابد زیرا به یکباره به حجم زیادتری از آب نیاز داریم و البته این کار بسیار کم تکرار میشود مثلا روزی 2 بار . در این صورت ما به افزایش تولید آب نیازی نداریم . برای افزایش میزان ذخیره آب میتوان اقدامات زیر را انجام داد .

1- از مخزنهای با حجم بالاتر استفاده کنیم

2- میزان باد مخزن مناسب باشد

3- میتوان سنسور فشار را در میزان فشار بالاتری تنظیم کرد تا میزان آب بیشتری در مخزن ذخیره شود

4- میتوان از تکنیک های چند مخزنی استفاده نمود . بدین صورت که شما میتوانید چند مخزن دیگر به صورت موازی به مخزن اول متصل کنید تا ظرفیت آنها نیز به ظرفیت کلی ذخیره اضافه شود .این کار بسیار آسان است و برای انجام این کار تنها به یک اتصال 3 راهی و 1 عدد مخزن دیگر نیاز دارید .

 

دکمه بازگشت به بالا