مجله فرهنگ

تغییرات اقلیمی چه تاثیری بر مقاصد گردشگری دارد؟

گرم شدن کره زمین ریشه گرمایش شدید زمین، طوفان های ویرانگر و بسیاری از پدیده های دشوار دیگر است. اما صنعت گردشگری چگونه به این مشکل پاسخ می دهد؟

به گزارش کندوج و به نقل از دویچه وله، اگر بخواهیم به بارزترین تاثیر تغییرات آب و هوایی بر محیط زیست اشاره کنیم، می توان به عنوان مثال استرنک، یکی از بهترین سواحل مایورکا را در نظر گرفت. در این ساحل، پناهگاه بتنی زیرزمینی عظیمی که توسط فرانسیسکو فرانکو در اواسط قرن بیستم ساخته شد، ابتدا در زیر تپه‌های شنی پنهان شده بود، اما این روزها این سازه‌ها زیر ماسه‌ها قرار گرفته‌اند، زیرا افزایش سطح آب بخشی از آب را فرسایش داده است. ساحل، تبدیل به ساحل شده و منظره را تحت تاثیر قرار داده است. دانشمندان دریافته اند که ساحل S Trunk امروزه 40 متر کوتاهتر از قبل شده است. اگر گرمایش جهانی ادامه یابد، بسیاری از سواحل مایورکا در دریا ناپدید خواهند شد.

“توماس دوراک” یکی از رهبران تحقیقاتی است که توسط آژانس فدرال محیط زیست آلمان در مورد اثرات گرمایش زمین بر گردشگری انجام شده است. به گزارش دورک، در دریای مدیترانه شاهد رانش زمین عظیم هستیم.

با این حال، این موضوع تاثیری بر تعداد بازدیدکنندگان نداشته است، پیش بینی می شود که تعداد بازدیدکنندگان از “مالورکا” حتی در تابستان امسال رکورد جدیدی را ثبت کند.

دوراک معتقد است که بسیاری از اروپایی ها به عاداتی که در زندگی خود دارند اهمیت می دهند و فردی که 20 سال است در ایتالیا به تعطیلات رفته است به این کار ادامه خواهد داد و حتی بلایای طبیعی مانند فروریختن یخچال طبیعی دولومیت که در ماه جولای رخ داد. مردم یازدهم برای مدت طولانی نظرات مردم را تغییر نخواهند داد.

با این حال، Durlaker، استاد مدیریت گردشگری در دانشگاه وین، می گوید: «اگر منطقه ای دائماً توسط سیل یا بهمن آسیب ببیند، گردشگری در آن منطقه نیز تحت تأثیر قرار می گیرد. اما این اتفاقات هر از گاهی در نقاط مختلف جهان رخ می دهد. اگرچه مردم از خطرات آگاه هستند، اما این خطرات را مختص یک منطقه خاص نمی دانند.

اما این استاد دانشگاه معتقد است که کارائیب از این قاعده مستثنی است. در سپتامبر 2019، طوفان فصلی «دوریان» خسارات زیادی را در «باهاما» وارد کرد و در نتیجه گردشگری در این منطقه متوقف شد.

“دوارک” معتقد است که گرمایش زمین تاثیر زیادی بر پیست های اسکی داشته است، زیرا افزایش دما میزان بارش برف را کاهش داده است. دوراک معتقد است که این مکان ها بهترین ارتباط بین تغییر اقلیم و گردشگری را نشان می دهند، زیرا اگر پیست اسکی چندین سال متوالی دچار کمبود یا کمبود برف شود، علاقه مندان به ورزش های زمستانی را از دست می دهد.

«آلپ ها» مدت هاست با این مشکل دست و پنجه نرم کرده اند و در بسیاری از نقاط از دستگاه های برف گیر برای جبران کمبود برف استفاده می شود. به گفته وزیر گردشگری منطقه خودمختار تیرول جنوبی، تولید برف مصنوعی در شمال ایتالیا موفقیت آمیز بوده و گردشگران در فصل زمستان به این منطقه روی می آورند و تعداد بازدیدکنندگان تاکنون ثابت بوده است.

با این حال، تولید برف مصنوعی تنها در مکان هایی با دمای پایین مشخص امکان پذیر است و مکان هایی در تیرول جنوبی وجود دارد که به دلیل کاهش حجم برف و افزایش دما، دیگر امکان اسکی وجود ندارد.

ناپدید شدن سواحل، طوفان و سیل و کمبود باران تنها بخشی از اثرات گرمایش جهانی است که بر گردشگری تاثیر می گذارد. خشکسالی و افزایش موج گرما نیز گردشگران را از مناطق آسیب دیده دور می کند.

در سال 2008، سازمان جهانی گردشگری در مورد آسیب پذیری گردشگری در برابر تغییرات آب و هوایی صحبت کرد. آتش‌سوزی جنگل‌ها، بیماری‌های عفونی جدید و از بین رفتن تنوع گیاهی و جانوری تنها تعدادی از عوامل گرمایش جهانی هستند که می‌توانند مشکلات بزرگی را برای مقاصد گردشگری محبوب در آینده ایجاد کنند. همچنین اعتقاد بر این است که مناطق سردتر در شمال گردشگران بیشتری را جذب می کند.

به گفته Durlaker، برخی از گردشگران در تابستان به دلیل گرما به مدیترانه سفر نمی کنند. او معتقد است که مقاصد گردشگری محبوب باید سازگاری با تغییرات آب و هوایی را در نظر بگیرند. مسئولان این مقاصد گردشگری دیر یا زود باید وارد عمل شوند وگرنه در نهایت گردشگران را از دست خواهند داد.

هیچ اندازه ای برای سازگاری با گرمایش جهانی وجود ندارد. هر مقصد گردشگری باید با توجه به شرایط آن منطقه رفتار کند.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا