مجله فرهنگ

قُلک گردشگری در روستاها – کندوج

کندوج / یزد توسعه گردشگری روستایی و همچنین ایجاد اشتغال و توسعه اقتصادی روستاها منجر به پس انداز و سرمایه گذاری مردم محلی به عنوان ذینفعان این منطقه می شود.

توسعه و توانمندسازی روستایی این بخش از جامعه با تکیه بر گردشگری ، یکی از مهمترین برنامه هایی است که می توان پس از دوره کرونا و براساس تجربه موفق سالهای گذشته در این زمینه برای تقویت این بخش ، به آن اعتماد کرد.

البته علاوه بر کرونا ، شعار امسال سازمان بین المللی جهانگردی مبتنی بر توسعه گردشگری روستایی است که این امر باعث شده است که بخشهای گردشگری و اقتصادی و همچنین دولتها بر این ظرفیت اقتصادی و برنامه اجرای آن تمرکز کنند.

با وجود همه اینها و با وجود ظرفیت قابل توجه گردشگری روستایی ، این بخش هنوز در کشور ما از مشکلات زیادی رنج می برد ، اما با توجه به از دست دادن قابل توجه گردشگری در طول کرونا ، از این موقعیت می توان به عنوان یک فرصت طلایی برای جبران خسارات عمده کرونا استفاده کرد. این صنعت منتفع شده است ، اما چگونه و چگونه؟

وی گفت: “رضا تازیکی ، فرماندار برنامه تلاش کشور ، در جلسه مجازی انجمن مدیریت گردشگری دانشگاه یزد با عنوان” فرصت های اشتغال در گردشگری روستایی و توسعه روستایی “گفت:” توسعه گردشگری روستایی نیاز به تعریف روستا و گردشگری دارد “. جهانگردی ، آینده گردشگری در روستاها در معرض خطر است. “

وی با بیان اینکه اتکا به روستاها برای جاذبه های طبیعی اشتباه است ، اظهار داشت: گردشگران و همچنین جاذبه های طبیعی به دنبال سنت ها و فرهنگ هستند ، اما در برخی از روستاها غذای محلی جایی ندارد و حتی اخبار مربوط به غذای محلی در برخی از روستاهای هدف. “اینطور نیست. گردشگری را حفظ می کند.

این مقام مسئول با بیان اینکه ارائه امکانات گردشگری از جمله هتل ها تنها نیاز روستاها برای توسعه نیست ، اظهار داشت: توسعه گردشگری بیش از هر چیز به یک سازمان هماهنگ نیاز دارد تا گردشگران بتوانند تجربیات خود را در روستا به اشتراک بگذارند ، ضمن تقویت و همچنین ایجاد فضای لازم برای احساس مکان و تجربه در روستاها.

وی به رفع موانعی مانند کمبود اینترنت در روستاها یا برخی سرویس های بهداشتی اشاره کرد و گفت: متأسفانه ما در زمینه اطلاع رسانی به روز نشده ایم و امکاناتی مانند سایت ایران نداریم.

استاندار برنامه اقدام کشور همچنین ارتقا of گردشگری دوستدار محیط زیست را توسعه مهم مسکن در روستاها دانست.

تحول در اقتصاد جوانان در مناطق روستایی از طریق گردشگری

“سیدرضا بهادری” ، نماینده اشتغال در منطقه یزد ، گفت: گردشگری می تواند زندگی جوانان روستایی را تغییر دهد. وی گفت: فرهنگ های بومی در مناطق روستایی با کمک جشنواره های محلی و نمایش های تئاتر می تواند احیا و تقویت شود.

وی گردشگری طبیعی ، گردشگری کشاورزی و گردشگری فرهنگی را از مهمترین بخشهای گردشگری روستایی عنوان کرد و گفت: رونق گردشگری طبیعی موجب اشتغال زایی ، متنوع سازی اقتصاد روستایی ، افزایش سطح درآمد و صرفه جویی در سرمایه در مناطق روستایی می شود.

صنعت جهانگردی افزود: ایجاد تقاضا برای محصولات کشاورزی و افزایش ارزش املاک و مستغلات از مزایای توسعه گردشگری کشاورزی و تقویت بازارهای محلی ، حمایت از صنایع دستی ، بهبود زیرساخت ها و بهبود کیفیت زندگی نیز با تکیه بر گردشگری فرهنگی در روستاها تأمین می شود.

گردشگری یک راه حل سودآور برای توسعه روستایی است

توسعه گردشگری روستایی مانند هر صنعت دیگری مستلزم هزینه هایی است که روستاییانی که ذی نفعان این صنعت باید آن را بپذیرند اما همانطور که گفته شد برخی از مشکلات در زمینه سخت افزار و نرم افزار در روستاها مانع توسعه گردشگری است.

حفظ بهادری از جاذبه های طبیعی ، امکانات ارتباطی و دسترسی آسان ، تبلیغات و اطلاعات ، بازاریابی ، رضایت گردشگران ، مدیریت و برنامه ریزی هدفمند ، آموزش نیروهای متخصص ، افزایش امنیت ، توجه به فرهنگ جامعه میزبان ، حفظ آثار تاریخی ، احیای فرهنگ ملی و .

وی تنوع محصولات و باغات در مناطق روستایی را بخشی از توسعه گردشگری کشاورزی دانست و گفت: صنایع دستی نیز یکی از منابع اشتغال و درآمد گردشگری روستایی است و توسعه این بخشها می تواند منجر به تحول اقتصادی روستاها شود.

بهادری که شیوه زندگی روستاییان به ویژه عشایر را نوعی مقصد گردشگری می داند ، اظهار داشت: حدود 140 محیط بان در استان یزد مجوز دارند و نقش مهمی در تولید و عرضه فرهنگ روستایی و جذب گردشگر دارند.

وی با توصیف بوم گردی به عنوان بخشی جدایی ناپذیر از گردشگری روستایی گفت: حدود 20 کمیته تخصصی گردشگری در سراسر منطقه ایجاد شده است که همچنین قصد دارند انواع مختلف گردشگری را به گردشگری روستایی پیوند دهند اما در این ارتباط گردشگری غذایی توجه ویژه ای دارد.

وی هنگام تعریف گردشگری روستایی با توجه به تعاریف سازمان جهانی جهانگردی خاطرنشان کرد: در بحث گردشگری روستایی چهار جنبه مهم و مهم میراث فرهنگی ، فعالیت های روستایی مانند اسب سواری ، پیاده روی ، ماهیگیری و شکار ، ییلاقات و حومه و حومه وجود دارد. صنایع دستی ، غذاهای محلی ، رویدادهای محلی ، موسیقی در محل ، گردشگری و کشاورزی وجود دارد.

توسعه همراه با رویدادهایی در جهانگردی

تقی اکبرپور رئیس سازمان بوم گردی منطقه یزد نیز برگزاری برنامه هایی را برای تلفیق جاذبه های گردشگری و فرهنگی روستاهای هدف و همچنین فرهنگ و آداب و رسوم این روستاها از اقدامات موثر و مهم دانست.

وی با اشاره به نقش گردشگری روستایی در احیای مشاغل و فرهنگ های از دست رفته یا فراموش شده گفت: علاوه بر این ، نظارت بر جاذبه هایی مانند معادن و تنوع بخشی به گردشگری نیز می تواند باعث افزایش گردشگری در مناطق روستایی شود.

لزوم تشکیل یک مثلث در گردشگری در مناطق روستایی

“مهدی رجایی فرد” معاون دفتر گردشگری منطقه ای نیز با اشاره به توسعه رویدادهای گردشگری گفت: تعریف مسیر مشترک گردشگری در مناطق روستایی بین استانهایی مانند یزد ، گلستان و چهارمحال و بختیاری با هدف توسعه گردشگری داخلی می تواند.

“محمد حسن همتی” ، کارشناس گردشگری روستایی و از اعضای تیم تکاپوی یزد نیز با اشاره به اینکه جاذبه های تاریخی و همچنین مکان های صنعتی و فعالیت های روستایی مانند گلخانه ها ، کشاورزی و دامداری به گردشگران در مناطق روستایی ، گردشگری و گردشگری روستایی معنا می بخشد. گردشگری کویری چندین منطقه است که گردشگری روستایی در استان یزد نیاز به توسعه دارد.

انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا