کسب و کار ایرانیمجله عمومی

تفاوت ال سی دی با ال ای دی

برای خرید تلویزیون، یکی از اصلی‌ترین انتخاب‌هایی که باید در همان ابتدا انجام دهید، انتخاب بین انواع ال ای دی و ال سی دی است. اگر تفاوت این دو را نمی‌دانید، لازم است پیش از پا گذاشتن به مغازه‌ها و یا تصمیم برای خرید، فرق‌های این دو نوع را خوب بشناسید. ادامه این مطلب کمک زیادی به انتخاب درست می‌کند. دقت داشته باشید دانستن این نکات نه تنها برای خرید، بلکه برای تعمیر تلویزیون در اصفهان هم کمک زیادی به شما می‌کند.

چگونگی عملکرد تلویزیون

پیش از آنکه بخواهیم تفاوت تلویزیون LED با LCD را بررسی کنیم، خوب است بدانید نور از طریق چندین لامپ فلورسنت در پشت صفحات تلویزیون ایجاد می‌شود و کریستال در این زمینه هیچ گونه نقشی را ایفا نمی‌کند. در این قسمت حد فاصلی وجود دارد که دارای منافذی است که با باز و بسته شدنشان، مسیر انتشار نور ایجاد می‌شود. زمانی که یکی از منافذ نوری باز شود و با رنگ‌ها ترکیب شود، تشکیل یکی از پیکسل‌های اصلی را می‌دهند. این پیکسل بسیار کوچک است اما با ترکیب تعداد زیادی از آنها، تصویر ساخته می‌شود. این عملکردی است که تمامی تلویزیون‌ها از آن پیروی می‌کنند.

یکی از مهمترین نکاتی که اکثر افراد از آن بی‌خبر هستند، آن است که تلویزیون‌های LED همان تلویزیون‌های LCD هستند؛ با این تفاوت که کمی پیشرفته تر هستند و این روزها از محبوبیت بیشتری برخوردار هستند.

5 تفاوت تلویزیون LED با LCD

  1. تلویزیون‌های LCD تصاویر بسیار با کیفیتی را تولید می‌کنند ولی نمی‌توانند در ابعاد بسیار نازک هم تولید شوند؛ از این رو ممکن است برای همه کاربردها مناسب نباشند. نمایشگرهای LED بسیار شبیه به LCDها هستند. تفاوتی که سبب به وجود آمدن این دو نوع از تلویزیون‌ها شده‌است، منبع نور موجود در پشت صفحه نمایشگر آنها است. به طوری که در ال سی دی، از لامپ‌ های فلورسنت و در ال ای دی از دیودهای نورانی استفاده می‌شود.
  2. از جمله دیگر تفاوت تلویزیون LED با LCD، می‌توان به این موضوع اشاره کرد که تلویزیون‌های ال ای دی در مقایسه با انواع ال سی دی از کنتراست بهتری برخوردار هستند. کنتراست یکی از مهمترین ویژگی‌های هر تلویزیونی است که باید در هنگام خرید به آن توجه داشته باشید. برای آشنایی بیشتر با این مفهوم مقاله “انواع کیفیت صفحه نمایش تلویزیون” ما را از دست ندهید.
  3. در تلویزیون‌های LCD برای ایجاد قسمت‌های تیره تصاویر باید کریستال‌ها را بچرخانند تا راه نور را سد کنند. این یکی از ایرادات بزرگ این نوع از تلویزیون‌ها است؛ چرا که با این روش کنتراست تصویر بسیار کاهش پیدا می‌کند. این در حالی است که در تلویزیون‌های LED به جای منع ورود تابش نور، پشت تصاویر مشکی را کمرنگ می‌کنند و کیفیت بهتری از این بخش از تصاویر را در اختیار بیننده قرار می‌دهند.
  4. از دیگر موارد تفاوت تلویزیون LED با LCD می‌توان به عمر این دو نوع اشاره کرد. معمولاً برای عمر تلویزیون‌های LCD با عددی حدود 60 هزار ساعت و یا همان هفت سال استفاده مداوم و شبانه‌روزی یاد می‌شود. در مقابل عمر تلویزیون‌های ال ای دی را چیزی در حدود بیش از 100 هزار ساعت بیان می‌کنند! بعد از این مدت زمان، احتمالاً بهتعمیر تلویزیون نیاز خواهید داشت!
  5. از دیگر مهمترین تفاوت تلویزیون LED با LCD می‌توان به مصرف انرژی آنها اشاره کرد. در واقع این مورد یکی از مزیت‌های فوق‌العاده تلویزیون‌های LED محسوب می‌شود. تلویزیون‌های ال ای دی دارای کمترین مصرف انرژی هستند؛ به طوری که می‌توانند مصرف حتی تا 40 درصد هم کاهش دهند! این مقدار برای انواع ال سی دی بسیار کمتر است و LCD جزو تلویزیون‌های پر مصرف به‌شمار می‌آید.

معایب تلویزیون ال سی دی

طول عمر کوتاه

یکی از شناخته شده ترین معایب ال سی دی ها، طول عمر کوتاه این محصولات می باشد. طبق تحقیقات انجام شده طول عمر نمایشگر های ال سی دی به طور میانگین ۱۶ هزار ساعت می باشد در حالی که طول عمر نمایشگر تلویزیون های قدیمی تر به حدود ۳۰ هزار ساعت می رسد. عمر مفید تلویزیون های LCD تا وقتی است که نور بک گراند این محصولات به میزان ۵۰ درصد کاهش پیدا کند.

کنتراست رنگ مشکی

همانطور که گفته شد تلویزیون های ال سی دی برای نمایش رنگ مشکی، کریستال ها را در زاویه قرار میدهند که کمترین نور ممکن از آن عبور کند. به علاوه تلویزیون های LCD در پس زمینه خود دارای منبع نور می باشند. این عوامل دست به دست هم داده اند تا تلویزیون های ال سی دی در نمایش رنگ مشکی عملکرد ضعیفی داشته باشند. به همین دلیل کنتراست رنگ مشکی یکی از معایب تلویزیون ها LCD محسوب می شود.

 روشنایی تصویر

کنترل نور صفحه نمایش در محیط های باز توسط تلویزیون های پلاسمایی به خوبی انجام نمیشد. تلویزیون های ال سی دی توانستند بخشی از این ایراد را جبران کنند و عملکرد بهتری نسبت به تلویزیون های پلاسمایی قدیمی تر داشته باشند اما همچنان این تلویزیون ها در زمینه روشنایی تصویر در محیط های باز، علمکرد نسبتا ضعیفی از خود به نمایش می گذارند.

مشکل در پخش تصاویر با حرکات سریع

عملکرد تلویزیون های LCD به گونه ای است که هنگام پخش تصاویر، فریم های قبلی را جایگزین فریم ها جدید می کنند. در نسل های قدیمی تر این تلویزیون ها مدت زمان کوتاهی طول میکشید تا فریم جدید جایگزین فریم قبلی خود شود و این مشکل به وضوح قابل مشاهد بود. اما با گذشت زمان تولید کنندگان این محصولات توانستند به میزان قابل توجهی این مشکل را رفع نمایند.

اندازه ال سی دی ها

تلویزیون های ال سی دی امروزه از نظر ظرافت و اندازه در مقابل تلویزیون های جدید مثل QLED ، OLED و … هیچ حرفی برای گفتن ندارند. این تلویزیون ها با ابعاد ۳۲ الی ۵۰ اینچ و ضخامت بیش از ۸ سانتی تولید و بازار عرضه میشوند. ظرافت، طراحی جذاب، ضخامت بسیار اندک، نبود حاشیه و … همگی جز ویژگی های تلویزیون ها جدید تر می باشند که تلویزیون ها ال سی دی از آنها بی بهره هستند.

تفاوت تلویزیون ال سی دی و ال ای دی و پلاسما در چیست؟

 قیمت

شاید بزرگترین مزیت پلاسما نسبت به ال سی دی و  ال ای دی قیمت مناسب تر آن باشد مخصوصا در تلویزیون های با سایز بزرگ که معمولا سایز های بزرگ پلاسما ارزانتر از ال سی دی با همان سایز می‌باشد .
مسئله دیگر این است که تلویزیون پلاسما از سایز 42 اینچ تا 63 اینچ را در بر میگیرد که این سایزها ارزانتر از ال سی دی است اما چنانچه بنابه محدودیت فضای نگهداری یا بنا بر سلیقه تلویزیون با سایز زیر 42 اینچ مورد نیاز باشد، در اینصورت ال سی دی این نیاز را براورده می نماید .درحقیقت برای تولید كنندگان تولید تلویزیون پلاسما با سایز زیر 42 صرف نمیكند.

ال ای دی نیز به دلیل جدیدبودن تكنولوژی و عرضه تازه آن در بازار در حال حاضر بسیار گران است و برای كشورهایی كه هزینه انرژی در آنها بالا است مقرون به صرفه تر مینماید.

وضوح:

هر سه فناوری،وضوح بالا را پشتیبانی می کنند، با این تفاوت که در ال سی دی و ال ای دی هایی که اندازه کوچکی دارند هم امکان ایجاد وضوح بالا وجود دارد. در پلاسما وضوح فوق العاده بالا تنها در اندازه های بزگ 50 اینچ به بالا یافت می شود. در صورتی که در ال سی دی حتی در مدل های 42 یا 45 اینچ هم شاید این وضوح را بیابید.
رزولوشن ال سی دی و ال ای دی از پلاسما بیشتر می باشد که باعث تیز بودن تصاویر و مشاهده بهتر جزئیات تصاویر می گردد.

پخش تصاویر با حرکت سریع:

در ال سی دی بر خلاف پلاسما مشکل زمان پاسخ دهی وجود دارد. یعنی مدت زمانی طول می کشد تا ال سی دی بتواند یک فریم را جایگزین فریم قبلی کند. این مسئله باعث می شود به هنگام پخش تصاویری که دارای صحنه هایی با حرکت سریع هستند، سایه ای از فریم قبلی روی صحنه باقی بماند. البته این مسئله هم به مرور در حال برطرف شدن است.
پلاسما به این مشکل دچار نیست.در ال ای دی ها دیگر از مشکل محو تصاویر در حرکت های سریع که در هر حرکتی در تصویر ابتدا آنالیز می شود و سپس تنظیم می شود خبری نیست.

طول عمر:

طول عمر ال سی دی و ال ای دی مدت زمانی است که میزان نور پس زمینه آن ها به نصف کاهش پیدا کند.در پلاسما به خاطر اینکه وظیفه تولید نور بر عهده هر سلول است و این کار از طریق
فسفرهای داخل آن صورت می گیرد، نیمه عمر پلاسما را مدت زمانی در نظر می گیرند که درخشندگی این فسفرها به نصف کاهش پیدا کند.
 در هر دو مدل معمولاً طول عمر شصت هزار ساعت است. یعنی 7 سال طول می کشد تا 60 هزار ساعت را پر کند(اگر تلویزیون 24 ساعته روشن باشد)

مصرف توان:

ال سی دی به خاطر منبع نور جداگانه ای که دارد، برای تولید نور،انرژی زیادی صرف نمی کند، ال ای دی انرژی بسیار کمتری از ال سی دی مصرف می کند. زیرا منبع نور آن از مجموعه ای از ال ای دی ها تشکیل شده است. در صورتی که پلاسما انرژی بیشتری می طلبد که معمولاً دو برابر ال سی دی است.

وزن :

ال سی دی همچنین سبکتر از پلاسما در سایز مشابه می‌باشد که حمل و نقل آن را آسانتر نموده و جهت نصب روی دیوار نیز مناسبتر است .چون در ال سی دی برای صفحه نمایش از پلاستیك و در پلاسما از شیشه استفاده می‌شود كه البته این یك مزیت برا ی پلاسما است كه ضربه به صفحه نمایش آن آنرا خراب نمی كند.در حالیكه در ال سی دی ضربه ممكن است بر روی صفحه لك و خش ایجاد كند.ال ای دی بسیار سبك است.ولی در موارد دیگر شبیه ال سی دی است.

دکمه بازگشت به بالا