مجله علمی و سلامت

تماشای مداوم تلویزیون خطر لختگی خون را افزایش می دهد

بر اساس گزارش ها شفاف دکتر استور کانورسور، استاد ارشد دانشکده پزشکی دانشگاه بریستول در بریتانیا، گفت: تماشای طولانی مدت تلویزیون مرتبط با عدم فعالیت می تواند خطر ترومبوآمبولی وریدی را افزایش دهد.

وی افزود: فعالیت بدنی خطر افزایش لخته شدن خون به دلیل تماشای طولانی مدت تلویزیون را رد نمی کند، بنابراین افراد باید در تماشای طولانی مدت تلویزیون از جای خود بلند شوند و ورزش کنند.

برای این مطالعه، گروه مطالعه داده‌هایی را از سه مطالعه منتشر شده قبلی که شامل بیش از 130000 شرکت‌کننده بود، جمع‌آوری کرد. در این مطالعه، محققان ارتباط بین تماشای تلویزیون و ترومبوآمبولی وریدی را بررسی کردند. حوادث ترومبوآمبولی وریدی شامل آمبولی ریه (آمبولی ریه) و ترومبوز ورید عمقی (ترومبوز ورید عمقی، معمولاً در پاها است، که می‌تواند به ریه‌ها برسد و باعث آمبولی ریه شود).

در یک پیگیری که بین 5 تا 20 سال متغیر بود، بیش از 900 شرکت کننده دچار ترومبوآمبولی وریدی شدند. افرادی که طولانی ترین برنامه های تلویزیونی (چهار ساعت یا بیشتر در روز) را تماشا می کردند، یک سوم بیشتر از کسانی که کمترین تلویزیون تماشا می کردند یا هرگز تلویزیون تماشا نمی کردند، در معرض لخته شدن خون بودند.

کانرسر گفت: «ما باید زمانی را که جلوی تلویزیون می گذرانیم محدود کنیم. حتی اگر می‌خواهید تلویزیون تماشا کنید، باید در این بین حرکت کنید تا خونتان در جریان باشد.»

این اتصال به احتمال زیاد برای هر جلسه طولانی مدت است. وی توصیه کرد: به عنوان مثال، اگر کار شما مستلزم حضور طولانی مدت در مقابل کامپیوتر است، حتماً هر از گاهی بلند شوید و ورزش کنید.

همچنین، هنگام تماشای تلویزیون، فعالیت بدنی خود را افزایش دهید، زیرا فعالیت بدنی شدید ممکن است خطر ابتلا به بیماری هایی مانند ترومبوآمبولی وریدی مرتبط با سبک زندگی کم تحرک را کاهش دهد یا از بین ببرد.

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا