مجله عمومی

جزئیاتی از محاکمه ۴ نفر از سران رژیم پهلوی

بلافاصله پس از پیروزی انقلاب اسلامی ، تعقیب و دستگیری رهبران جنایتکار دولت در پهلوی آغاز شد و چهار نفر از بسیاری دستگیر شده دستگیر و در نیمه شب 26 بهمن ماه سال 1359 مورد اصابت گلوله قرار گرفتند. این چهار نفر: مهدی رحیمی ، ژنرال تهران و رئیس پلیس سابق ، رضا ناجی ، معروف به “قصاب” ژنرال اصفهان در سال 1978 ، ژنرال نصیری ، فرمانده سابق ساواک.

به گزارش کندوج ، مرکز اسناد انقلاب اسلامی همچنین نوشت: نصیری ، متهم ردیف اول این دادگاه ، با صدایی خفه به سوالات پاسخ داد. او همه اتهامات را انكار كرد و فقط به چند مورد قتل اعتراف كرد. اما او اعتراف كرد كه مأموران ساواك صدها جوان تحصیل كرده را شكنجه كرده اند. نصیری نیز از توبه امتناع ورزید و در طی دادگاه چندین بار خود را گم کرد و گریه کرد.

پس از شنیدن اتهامات نصیری ، دادرسی و دفاع از ناجی آغاز می شود. او همچنین از ترس فریاد زد و گفت: «آقا ، ما با مردم اصفهان نسبت به برادرمان به امام زمان خود نزدیکتر بودیم. آقا ما آدم بدی نبودیم. “برو از مردم اصفهان بپرس.” این اظهارات در شرایطی بیان شد که ناجی نقش عمده ای در کشتن انقلابیون اصفهان در تابستان سال 1978 داشت.

خسروداد بعداً اعتراف كرد كه دو بار اقدام به كودتا عليه ملت انقلابي و نجات سلطنت كرد ، از جمله اعتراف به تلاش براي خلع سلاح چتربازان در تهران و نابود كردن امام و يارانش.

اظهارات متهمان در پی صدور حکمی صادر شد و پس از تأیید احکام صادره توسط امام خمینی (ره) ، هر چهار نفر به عنوان “افراد فاسد زمین” شناخته و با تیراندازی به اعدام محکوم شدند. این حکم نیمه شب صادر شد.

مرحوم خلخالی در خاطرات خود اطلاعات بیشتری در مورد دادگاه ارائه داد. به گفته وی ، نصیری که به مدت 15 سال ساواک را اداره می کرد ، گفته بود: “در طی یکی دو روز زندان من فهمیدم که زندانیان سیاسی قبل از انقلاب شکنجه شده اند!” اما دروغ نصیری با ملاقات با جعفر قلی صدری ، سپس رئیس پلیس وی در جریان محاکمه نصیری اظهار داشت که تماس های تلفنی نصیری را در مورد شغل خود شنیده و متوجه شده است که وی تعدادی دستور دستگیری و شکنجه مخالفان دولت پهلوی صادر کرده است. به گفته وی ، اجساد قربانیان شکنجه یا به پزشکی قانونی منتقل شده و وظیفه آنها شامل اطلاع رسانی در مورد جریان نبوده و یا آنها را مستقیماً به اتاق کالبد شکافی بیمارستان فرستاده اند.

خسروداد همچنین در اعترافات خود گفت: “آنها مرا غول کردند و تمام اشتباهاتی را که پادشاه در این کشور مرتکب شد نام من را در نظر گرفت و ما قدرت دفاع از خود را نداشتیم.” خلخالی در پاسخ گفت: “شما فرمانده نیروی هوایی بودید و دستور قتل عام مردم قم ، اصفهان ، شیراز و تهران را صادر كردید و نمی توانید خود را تبرئه كنید.” در پاسخ ، خسروداد ادعا كرد كه شاه ، فرح ، مادر اشرف و فرح دستور قتل ها را صادر كرده اند.

نکته جالب در این دادگاه اقدام سرلشکر رحیمی بود که اذعان داشت در آخرین ساعات رژیم پهلوی سعی در اعلام حکومت نظامی در تهران و سازماندهی کودتا داشت و به تمجید از شاه متهم ادامه داد و ادعا کرد که هدف وی به سادگی برای آرام کردن تهران. سرانجام ، منجی قاتلان اصفهان نیز شاه سابق را مقصر اقدامات خود دانست.

انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا