مجله فرهنگ

جعفر پتگر؛ تلاشگر ایجاد مکتبی ویژه در هنر نقاشی ایران

هر هنرمند با ترک آثار خود میراث خود را به نسل های آینده منتقل می کند. جعفر پتگر ، استاد معاصر نقاشی و نقاشی در ایران ، مانند دیگر هنرمندانی که چوبه دار را آویزان کرده اند ، آثاری از خود به جا گذاشته است که می توانیم به مناسبت تولد او به آنها اشاره کنیم.

به گزارش کندوج ، جعفر پتگر که در اسفند ماه سال 1391 در شهر تبریز متولد شد ، استاد مدرن نقاشی و نقاشی در ایران است. از اینجا به ابدیت معروف است.
یادگیری پتگر چه روندی را طی کرد؟
این استاد نقاش تحصیلات ابتدایی خود را در تبریز گذراند و سپس به هنرستان “صنایع مستظرفه” تبریز رفت و به تحصیل نقاشی مقدماتی پرداخت. پتگر در سال 1913 وارد هنرستان “هنرهای جدید” در تهران شد و سرانجام به مدت پنج سال تحصیلات خود را در این هنرستان ادامه داد.
این نقاش معاصر در تهران اساتید متفاوتی داشت ، اما دلیل خاص بودن آموزش هایی که از اساتید خود دریافت کرد این است که اکثر اساتید وی در تهران شاگردان کمال الملک بودند که در نهایت باعث رنگ و بوی کمال الف شد. مدرسه -در کار خود بیشتر. سرانجام ، این هنرمند پس از پایان تحصیلات ابتدایی در سال 1312 وارد گروه هنر شد و در سال 1319 با موفقیت فارغ التحصیل شد.
آثار و دانش آموزان
نقاش جعفر پتگر علاوه بر طراحی نقاشی ، خود را وقف نوشتن مقالات و یادداشت ها نیز کرده است که موفقیت آمیز نیز بوده است. وی در یکی از نظرات خود درباره ماهیت اثر هنری می گوید: «هر اثر هنری پرده ای از نادانی مردی است که هنرمند مطرح کرده است. وقتی جهالت انسان به پایان برسد ، دیگر پرده ای برای یک نمایشگاه هنری وجود ندارد. ” این هنرمند همچنین دو کتاب در زمینه هنر نوشته است: مرزهای هنر و انسان و هنر و ابدیت.
وی که به عنوان پیرو مکتب کمال الملک شناخته می شود ، همانطور که در اکثر آثار او مشهود است ، توصیف زندگی مردم در خیابان و بازار را مجذوب خود کرد و سعی کرد موقعیت اجتماعی الگویی را که با استفاده از آن توصیف کرده بود ، نشان دهد. ترکیب رنگ مناسب..
اولین آثار این هنرمند برخلاف انتظار ، فضایی طبیعی دارد و تا حد زیادی گروه افرادی را که نقاش با آنها زندگی می کرد ، منعکس می کند. این آثار عبارتند از: روفوگار ، سالن مرغ قدیمی ، مادر نقاش ، سالن های فرش و سرگردان
با گذشت زمان ، با تجربه بیشتر هنرمند ، درک او از ترکیب رنگ ها کاملتر شد و آثار بعدی او نیز پخته تر شد. به طور کلی ، یکی از مهمترین ویژگی های آثار پتر در زمانهای بعدی رنگ آمیزی ضخیم او است.
اگرچه تاکنون تحقیقات بسیار مفصلی درباره آثار این هنرمند انجام نشده است و اکثر هنرمندان درک و اطلاعات کاملی از آثار او ندارند ، اما باید گفت که پتگر یکی از تأثیرگذارترین شاگردان تهران بود. فریده لاشایی ، فیروز شیروانلو ، علی گلستانه و نامی پتگر نزد وی تحصیل کرده اند.
این هنرمند اولین نمایشگاه خود را در سن بیست و شش سالگی برگزار کرد و از آن زمان برخی از آثار او با قیمت های مختلف در حراج بزرگ تهران به فروش رسید. برخی از این آثار عبارتند از: پیرماد چاپاقی که در سال 2016 فروخته شد و بانویی با رنگ سبز که در سال 2015 به فروش رسید.

پیتگر از نظر پسرش
هاله پتگر ، دختر جعفر پتگر در مورد پدرش می گوید: «پدرم عارف و سالکی بود که بدون نظافت نقاشی نمی کرد و همیشه می خواست کارش در ایران ادامه یابد. پدرم می گفت هنرمندانی که با هنر خود فکر کرده اند با مردم فکر می کنند و هنرمندانی که با خودشان صحبت کرده اند با مردم صحبت کرده اند. این تفاوت هنرمندان با یکدیگر و ارزش آثار هنری آنهاست. به گفته بسیاری از کارشناسان ، جعفر پتگر عارف متدینی بود که به حوزه هنرهای عجیب سقوط کرد. “بخشی از بی خانمانی او به دلیل عدم تمایل به شهرت در زندگی بود.”
به گفته پسر هنرمند ، جعفر پتگر ، او علاقه ای به تحقیق در مورد کار خود ندارد و می توان گفت یکی از دلایل نداشتن اطلاعات کافی در مورد کارهای او نیز از اینجا ناشی می شود.
خواندن
این هنرمند که یکی از مهمترین اهداف بود و امیدوار به تلاش مستمر برای ایجاد مدرسه ای ویژه در هنر نقاشی در ایران بود ، سرانجام در سن هشتاد و پنج سالگی بر اثر بیماری قلبی و کهولت سن و جامعه پنهان هنر در سیاه

آثار جعفر پتگر

انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا