مجله علمی و سلامت

جنجال ربات‌های قاتل در پلیس آمریکا

مقامات شهر سانفرانسیسکو هفته گذشته به پلیس این شهر اجازه استفاده از ربات های کنترل از راه دور را دادند. این روبات‌ها ماشین‌هایی به اندازه سگ هستند که از چرخ دنده‌ها و میله‌هایی ساخته شده‌اند که روی چرخ‌ها نصب شده‌اند و اکنون می‌توان آن‌ها را برای کشتن آموزش داد.

این مجوز به افسران اجازه می دهد تا بمبی را به بازوی مکانیکی ربات متصل کنند، آن را در نزدیکی مجرم قرار دهند و دکمه ای را برای منفجر کردن آن فشار دهند. این روند شش سال پیش در دالاس آغاز شد. زمانی که پلیس چندین ساعت با یک تک تیرانداز که پنج افسر را کشته بود درگیر شد. حمله زمانی پایان یافت که آنها یک ربات حاوی مواد منفجره را به محل حادثه فرستادند. در آن زمان، این حرکت کارشناسان را در استفاده از نیروی کشنده توسط ربات شگفت زده کرد.

این اقدام بحث داغی را در مورد اینکه آیا پلیس باید با چنین سیستم‌های پیچیده‌ای برای پایان دادن به زندگی انسان‌ها مجاز به کشتن باشد، به راه انداخت. ناوگان هواپیماهای سانفرانسیسکو در حال حاضر برای شناسایی، ماموریت های نجات و خنثی سازی بمب استفاده می شود. بر اساس مجوز شهر سانفرانسیسکو، زمانی که خطری قریب الوقوع برای عموم یا افسران مجری قانون وجود داشته باشد، می توان ربات های کشنده را بر روی زمین دستور داد و پلیس نمی تواند با استفاده از زور یا روش های دیگر، تهدید را مهار کند.

اگرچه این سیاست در شورای بانک تصویب شد، اما هنوز باید در جلسه بعدی رای گیری شود و قبل از تبدیل شدن به قانون به تصویب شهردار برسد.

جنجال بر سر استفاده از روبات های قاتل در پلیس آمریکا

پلیس سانفرانسیسکو گفته است که ربات ها را با سلاح گرم مسلح نمی کند، اما این مجوز به طور خاص چنین احتمالی را رد نمی کند. این اثر قبلاً توسط سایر مقامات شهری، ناظران حقوق دیجیتال و بسیاری از کاربران اینترنتی مورد انتقاد قرار گرفته است. نامه ای از اداره امنیت عمومی سانفرانسیسکو این سیاست را غیرانسانی و نظامی خواند. برخی دیگر استدلال کردند که طرفداران آن مخفیانه از ترس به عنوان تاکتیکی برای افزایش قدرت پلیس استفاده می کردند. در مقابل، معاون رئیس پلیس به تیراندازی در جشنواره موسیقی لاس وگاس 2017 در جلسه شورای شهر اشاره کرد و استدلال کرد که یک ربات می‌توانست استرس را از این مصیبت دور کند.

این قلمرو از نظر قانونی جدید است. در پیش نویس قبلی که برای بررسی دولت ارائه شده بود، یکی از مقررات این قانون بیان می کرد که ربات ها نباید به عنوان ابزار زور علیه کسی استفاده شوند. با این حال، پلیس این ماده را در ماه سپتامبر حذف کرد و عملاً قانون را نقض کرد که ربات ها نمی توانند به انسان آسیب برسانند.

با این حال، تهدید روبات های قاتل چیز جدیدی نیست. این موضوع سالهاست که منتقدان را نگران کرده است. Boston Dynamics، شرکتی که سگ روباتی معروف به نام Spot را طراحی کرد، پس از اینکه سگ رباتی که به اداره پلیس نیویورک اجاره داده بود، در حمله به خانه در برانکس نیویورک شرکت داشت، مورد استفاده قرار گرفت، مورد انتقاد قرار گرفت. ماه ها بعد، شراکت اسپات با پلیس نیویورک خاتمه یافت. Boston Dynamics در حال حاضر یکی از معدود تولیدکنندگان ربات است که صراحتاً مخالف تسلیح سازی محصولات خود است. در ماه اکتبر، این شرکت نامه سرگشاده ای را امضا کرد که در آن بیان داشت که انجام این کار خطر آسیب و مسائل اخلاقی جدی را به همراه دارد. به عنوان مثال، اگر یک روبات به طور تصادفی کسی را بکشد، مقصر کیست؟

در همین حال، بنیاد Electronic Frontier (EFF)، یک گروه منافع عمومی، استدلال کرد که مسلح کردن ربات‌ها یک شیب لغزنده است که راه را برای اجازه دادن به هوش مصنوعی مستقل برای تصمیم‌گیری در مورد کشیدن ماشه هموار می‌کند.

داستان علمی تخیلی به واقعیت علمی تبدیل می شود

برای آمریکایی هایی که فیلم های هالیوود زیادی درباره منبع هوش مصنوعی دیده اند، این یک واقعیت تاریک است. Ghost Robotics که محصولات ارتش ایالات متحده را تأمین می کند، اکتبر گذشته پس از اینکه یکی از روبات های چهارپای این شرکت همراه با سلاح در کنفرانسی در واشنگتن دی سی به نمایش درآمد و با واکنش های منفی مواجه شد، خبرساز شد. Ghost Robotics، که این سلاح را تولید نکرده است، گفت که در مورد نحوه استفاده از محصولاتش “اگنوستیک” است.

اداره پلیس سانفرانسیسکو در سال های اخیر زرادخانه رو به رشد مهمات را توسعه داده است. گفته می شود یکی از برنامه های فدرال آن شامل نارنجک انداز، تفنگ، خودروهای زرهی و استتار است. این شهر گفت که ناوگان آن متشکل از 12 ربات است که برخی از آنها با دلار فدرال خریداری شده اند و مازاد نظامی نیستند. یکی از مدل های آن “QinetiQ TALON” نام دارد که یک ربات جنگی معروف است. اداره پلیس سانفرانسیسکو (SFPD) در ماه سپتامبر حق نظارت بر فیلم‌های ویدئویی زنده از دوربین‌های خصوصی متعلق به مشاغل و غیرنظامیان را به دست آورد و این امر باعث افزایش ترس از وضعیت نظارتی رو به رشد شد.

رای کنونی در سانفرانسیسکو اقدامی نادر است که از سوی سیاستمداران محافظه کار و لیبرال مورد تحقیر قرار گرفته است. احزاب چپ به سرعت این سیاست را محکوم کردند. متیو گواریگلیا، دانشمند علوم سیاسی در بنیاد Electronic Frontier به Fast Company گفت: “این یک ایده فوق العاده خطرناک است.” این بدان معناست که تجهیزاتی که فقط برای شرایط خاص یا سخت در نظر گرفته شده اند در نهایت به تجهیزات روزمره یا روتین تبدیل می شوند. سیاست سانفرانسیسکو به پلیس اجازه می دهد تا از ربات های مسلح در هر دستگیری استفاده کند و حکم اجرای آن، از جمله بازرسی خانه یا خودرو را صادر می کند. بسته به اینکه پلیس چگونه کلمات مهم یا فوری را انتخاب می کند، حتی ممکن است ربات های مسلح را به منطقه اعتراض بیاورد.

رسانه های راست به خوبی از آن استقبال نکردند. یکی از اساتید “دانشگاه دوک” در مصاحبه با فاکس نیوز گفت: خنده دار است که پلیس در سانفرانسیسکو ایده های خود را از فیلم “ترمیناتور” می گیرد.

در همین حال، برخی از کاربران توییتر متذکر شده اند که پلیس و رسانه ها تلاش می کنند ثابت کنند که ربات های پلیس مسلسل یا موشک هسته ای ندارند، بلکه فقط مواد منفجره با اندازه متوسط ​​دارند.

با توجه به رای‌گیری مجدد پیشنهادی، زمان نشان خواهد داد که آیا این پاسخ به سانفرانسیسکو کمک می‌کند.

5858

دکمه بازگشت به بالا