کسب و کار ایرانیمجله بانوانمجله علمی و سلامت

جنین مرده چطوری سقط میشه

سقط جنین چیست؟
سقط جنین از بین رفتن جنین در رحم مادر قبل از هفته بیستم بارداری می باشد .وزن جنینی که قبل از هفته بیستم بارداری سقط می شود 500 گرم می باشد و اگر سقط بعد از هفته بیستم بارداری اتفاق بی افتد به ان مرده زایی می گویند اما در کل به اصلاح به این اتفاق سقط جنین می گویند.
بیشتر سقط ها در سه ماه اول باردارس اتفاق می افتد.عده ای از زوجین سقط را عمدی و در عده ای دیگر سقط به صورت اتفاقی رخ می دهد.چیزی که مهم است دفع جنین مرده از رحم می باشدوباقی ماندن بقایای جنین در رحم مادر می تواند مشکلات متعددی را برای مادر ایجاد کند .جهت آگاهی از قرص سقط جنین کلیک کنید.

مرگ جنین (مرده زایی) چیست؟

مرده زایی به مرگ و از‌دست‌دادن نوزادی گفته می‌شود که قبل از زایمان و یا در حین زایمان اتفاق افتاده باشد. سقط جنین و مرده زایی هر دو با از‌دست‌دادن نوزاد و جنین صورت می‌گیرد، با این تفاوت که معمولا سقط جنین تا هفته بیستم انجام می‌شود و مرده زایی به مرگ نوزاد، بعد از گفته می‌شود.

مرده زایی براساس زمان وقوع، به سه دسته زودرس، دیررس و ترم دسته‌بندی می‌شود:

  • مرده زایی زودهنگام، بین هفته‌های ۲۰ تا ۲۷ بارداری رخ می‌دهد.
  • مرده زایی دیرهنگام بین هفته‌های ۲۸ تا ۳۶ بارداری اتفاق می‌افتد.
  • مرده زایی ترم از هفته ۳۷ به بعد رخ می‌دهد.

علائم مرده زایی (علائم مرگ جنین در شکم)

مرده زایی می‌تواند بدون هیچ علائم خاصی هم اتفاق بیفتد، اما اولین حسی که در بدن مادر شکل می‌گیرد، تکان نخوردن نوزاد است. به همین دلیل هم معمولا پزشکان به مادران باردار توصیه می‌کنند که از به بعد، با واردکردن ضربات آرامی روی شکم خود، به‌صورت روزانه یا چند بار در طی روز، حرکات جنین را بررسی و احساس کنند.

به‌خاطر داشته باشید که جنین و نوزاد برای حرکت‌کردن، الگوی ثابت و مشخصی ندارند، اما با انجام حرکاتی مثل به پهلوی چپ خوابیدن مادر می‌توان حرکات جنین را بررسی کرد. معمولا جنین باید در هر ۲ ساعت، چیزی حدود ۱۰ حرکت داشته باشد. علاوه‌بر این، برخی از پزشک‌های متخصص بر این باور هستند که با مصرف آب‌میوه و بعد از آن، درازکشیدن، نوزاد، تحریک به تکان‌خوردن می‌شود و درنتیجه می‌توان از وضعیت او اطمینان پیدا کرد. معمولا نوزادان در این آزمایش، ظرف چیزی حدود نیم ساعت، واکنش نشان می‌دهند.

درصورتی‌که حرکات جنین کاهش پیدا کردند و مادران مشکلات و علائم دیگری همچون درد، لکه بینی، خونریزی واژینال یا انقباض را احساس کردند لازم است که سریعا به پزشک متخصص مراجعه کنند.

آیا شما هم علائم مرده زایی را داری؟

برای تشخیص دقیق همین الان نوبت بگیر.

در صورت بروز علائم مشکوک به کدام دکتر مراجعه کنیم؟

پزشک و ، بهترین متخصصی است که برای بررسی عوارض بارداری مشکوک می‌توانید به آن مراجعه کنید. شما می‌توانید از طریق سایت دکترتو با بهترین پزشکان در ارتباط باشید. در دکترتو علاوه‌بر سیستم تعیین وقت حضوری امکان وجود دارد.

علت مرده زایی (دلایل مرگ ناگهانی جنین)

باتوجه‌به بررسی‌های بسیاری که توسط متخصصین و مراکز تحقیقاتی بسیاری در سطح دنیا انجام شده است، از جمله دلایل تولد نوزاد مرده زیر هستند. این مشکلات احتمال آسیب به جنین را افزایش می‌دهند.

۱. عوارض بارداری و زایمان

تقریبا از هر سه مرگ جنین، یکی از آن‌ها از عوارض بارداری و زایمان ناشی می‌شود که این عوارض شامل زایمان زودرس، بارداری دو قلو یا سه قلو، جداشدن جفت از رحم و غیره می‌شود. تمامی این دلایل از جمله عوامل موثر در مرگ جنین و به‌ویژه قبل از هفته ۲۴ بارداری به‌حساب می‌آیند. عوامل مختلفی بوده و باید توسط پزشک تشخیص داده شود.

۲. مشکلات مربوط به جفت

بررسی‌ها نشان می‌دهد که مشکلات مربوط به جفت، یکی دیگر از دلایل موثر در تولد جنین مرده است. یکی از نمونه‌های مشکلاتی که به جفت مربوط می‌شود و زندگی نوزاد را به‌خطر می‌اندازد جریان خون ناکافی در جفت است. تقریبا می‌توان مشکلات جفت را علت اصلی مرگ جنین قبل از تولد و به‌ویژه بعد از دانست.

۳. نقص های ژنتیکی

از هر ده مورد مرگ جنین، یک مورد آن ناشی از نقص‌های ژنتیکی و مادرزادی است. به‌همین دلیل هم لازم است که پیش از اقدام به بارداری و در حین بارداری، تمامی شرایط را برای جلوگیری از چنین مشکلاتی تا جای ممکن فراهم کنید.

۴. عفونت

عفونت از جمله دلایل بسیار مهم و موثر در مرگ جنین است و درصورتی‌که بسیار شدید و جدی باشد علت مهم و شایعی برای مرگ نوزاد به‌ویژه قبل از هفته ۲۴ بارداری خواهد بود.

۵. مشکلات مربوط به بند ناف

بند ناف نیز از دیگر دلایل شایع مرده زایی است. برای مثال گره‌خوردن یا فشرده‌شدن بند ناف باعث می‌شود که اکسیژن کافی به جنین در حال رشد نرسد و درنتیجه مرگ نوزاد را به‌دنبال داشته باشد. این معضل، بیشتر در اواخر بارداری رخ می‌دهد.

۶. اختلالات فشار خون بالا

فشار خون بالای مادر هم می‌تواند در مرده زایی و تولد نوزاد مرده موثر باشد. این عامل در پایان سه ماهه دوم و اوایل سه ماهه سوم، نسبت‌به سایر دوره‌های بارداری شایع‌تر است. زیاد بوده و حتما باید این مشکل مدیریت شود.

۷. دیابت بارداری و مرگ جنین

به‌طورکلی دیابت، چیزی حدود یک تا دو درصد از خانم‌های باردار را درگیر خود می‌کند و می‌تواند از جمله خطرات جدی بارداری به‌حساب بیاید. واقعیت اینجاست زنانی که از دیابت رنج می‌برند، چیزی حدود ۵ برابر، بیشتر در معرض مرگ جنین قرار می‌گیرند، به‌خصوص در ماه‌های اول بارداری. به همین دلیل باید را جدی بگیرید.

خوردن چه چیزی باعث مرگ جنین میشود؟

برخی از مواد غذایی که می‌توانند در مرگ جنین تاثیر زیادی داشته باشند شامل این موارد می‌شوند:

  • کافئین: مصرف کافئین موجود در قهوه، چای، نوشابه‌های انرژی‌زا، شکلات، درصورتی‌که کنترل‌نشده باشد باعث مرگ  جنین می‌شود.
  • ماهی: برخی از پزشکان معتقدند جیوه‌ای که در برخی از ماهی‌ها وجود دارد می‌تواند برای جنین خطراتی را به‌دنبال داشته باشد. به همین دلیل توصیه می‌شود که در این رابطه حتما با پزشک متخصص خود مشورت کنید.
  • آویشن: آویشن هم از آن دست مواد غذایی است که غالبا توصیه می‌شود در دوران بارداری، مصرف آن را کنترل کنید.

از دیگر مواد غذایی که لازم است با کنترل مصرف آن‌ها از مرگ جنین جلوگیری کنید می‌توان به این موارد اشاره کرد:

  • آلوئه ورا
  • زرشک
  • زعفران
  • دارچین
  • پونه
  • بابونه
  • الکل
  • مارچوبه
  • غذاهای کنسروی


آیا استرس باعث مر‌ده زایی می شود؟

بله، بررسی‌ها نشان می‌دهد که قرارگیری در اتفاقات و لحظات استرس‌زا و می‌تواند شانس مرده زایی را تا ۴۰ درصد افزایش دهد. این یعنی احتمال مرده زایی در خانم‌هایی که استرس بسیاری را متحمل می‌شوند، دو و نیم برابر بیشتر از زنانی است که استرس چندانی را در دوران بارداری تجربه نمی‌کنند؛ بنابراین باید را یاد بگیرید.

پیشگیری از مرده زایی امکان پذیر است؟

برای پیشگیری از مرده زایی، راهکار دقیق و صددرصد مطمئنی وجود ندارد، اما رعایت این نکات می‌تواند احتمال بروز این مشکل را کمتر کند:

  • ترک سیگار و الکل
  • پرهیز از مصرف مواد مخدر
  • کنترل فشارخون
  • کنترل بیماری دیابت
  • داشتن وزن متعادل
  • رعایت رژیم غذایی سالم


تفاوت مرده زایی و سقط جنین

در ادامه به بررسی تفاوت‌های مرده زایی و سقط جنین می‌پردازیم. برخی علائم بعد از سقط جنین با مرده زایی یکسان است.

نوع هفته بارداری وزن جنین
مرده زایی بعد از هفته ۲۰ زیر ۵۰۰ گرم
سقط جنین قبل از هفته ۲۰ بارداری بالای ۵۰۰ گرم

تفاوت مرده زایی و سقط جنین

تشخیص مرگ جنین

زنان ممکن است به دلیل حس نکردن تحرک جنین در رحم یا طی یکی از معاینات معمول بارداری به این موضوع پی ببرند. پزشک با استفاده از گوشی داپلر، ضربان قلب جنین را گوش می‌دهد و درصورتی‌که ضربانی وجود نداشته باشد، با انجام سونوگرافی، توقف ضربان قلب جنین و مرگ او را تأیید خواهد کرد. در برخی موارد، سونوگرافی می‌تواند اطلاعاتی را برای توضیح علت مرگ جنین در اختیار پزشک قرار دهد. پزشک همچنین با انجام آزمایش خون، می‌تواند احتمال‌هایی را بررسی کند که ممکن است باعث مرگ جنین شده باشد. درصورتی‌که تمایل داشته باشید، پزشک می‌تواند با انجام ، مشکلات کروموزومی‌ای را بررسی کند که ممکن است در مرگ جنین نقش داشته باشد.

دلایل مرگ جنین در رحم

در بسیاری از موارد، با وجود بررسی‌های جامع، علت مرگ هرگز مشخص نمی‌شود و در موارد دیگر ممکن است مرگ جنین بیش از یک علت داشته باشد. علتهای شایعی که می‌تواند باعث مرگ جنین شود عبارت است از:

رشد کند جنین: کودکانی که سرعت رشد آهسته‌ای دارند، ریسک بسیار بالاتری برای مرگ جنینی دارند، به خصوص آن دسته از کودکانی که رشدشان دچار مشکل شده باشد.

جدا شدن زودرس جفت: دلیل شایع دیگر برای مرگ جنین زمانی است که جفت قبل از زایمان، از دیوارۀ رحم کنده می‌شود.

مشکلات مادرزادی: ناهنجاری‌های کروموزومی، ژنتیکی و مشکلات ساختاری می‌تواند باعث مرگ جنین شود. برخی جنین‌های مرده در رحم به چندین نقص مادرزادی مبتلا هستند.

عفونت: عفونت مادر، جنین یا جفت از دیگر علت‌های شایع مرگ جنین است، به خصوص اگر عفونت پیش از هفتۀ ۲۸ بارداری اتفاق بیفتد. عفونت‌های شناخته‌شده‌ای که در مرگ جنین تأثیر دارند شامل بیماری پنجم یا پاروویروس، سیتومگالوویروس، لیستریوز و سیفلیس است.

مشکلات مربوط به بند ناف: در تعداد اندکی از مرگ‌های جنینی مؤثر است. در صورت وجود گره در بند ناف یا اتصال نامناسب بند ناف به جفت، اکسیژن کافی به جنین نمی‌رسد و محرومیت از اکسیژن ممکن است باعث مرگ شود. ناهنجاری‌های بند ناف بین کودکان سالم نیز رایج است و به ندرت تنها دلیل مرگ جنین در رحم است.

اتفاق‌های دیگری از جمله کمبود اکسیژن در طول فرایند زایمان، مشکل یا آسیب جدی به مادر مانند تصادف ماشین نیز می‌تواند باعث مرگ جنین در رحم شود.

آیدا چم سورکی

آیدا چم سورکی هستم متولد 1381 تحصیل کرده در رشته علوم تربیتی و علاقمند به نویسندگی و فعال در شبکه های اجتماعی
دکمه بازگشت به بالا