مجله بانوان

حضور و نقش زنان در جنگ بیشتر پرداخت شود – خبرگزاری آنلاین | اخبار ایران و جهان

به گزارش خبرگزاری آنلاین، به مناسبت سوم خرداد، ویژه برنامه فرهنگی «خون خون و شهر لاله ها» با محوریت نقش زن در حماسه خرمشهر از کتابخانه های عمومی شهر تهران و با حضور مشارکت سازمان ایثار و تلاش صبح دیروز با حضور سیده کبری عارف زاده از همرزمان شهید محمد جهان آرا و محمدعلی نورانی راوی کتاب پسران فرزندان عبدالله سرلشکر علیرضا زند وکیلی. مدیر کتابخانه های عمومی استان تهران، جمعی از شاعران، نویسندگان و دانشمندان عرصه دفاع مقدس، کتابداران و اصحاب رسانه با رعایت ضوابط بهداشتی در سالن اجتماعات کتابخانه مرکزی پارک شهر برگزار و به صورت زنده از صفحات مجازی پخش شد. کتابخانه مرکزی منطقه

نقش زنان در تشویق برنده خرمشهر

فرحروز فاتحی مدیرعامل بنیاد آیات ایثار و تلاش در این مراسم گفت: امیدوارم روحیه جنگ طلبی در بین مردم ما حفظ شود. او در آن زمان مردی با نفوذ بود. خداوند به ما شهادت بزرگ بدهد.

فاتحی با بیان اینکه زنان در فتح خرمشهر تأثیر زیادی در روحیه رزمندگان داشتند، افزود: امروز هم که حرف های زنان آن زمان را می شنویم، جامعه نفس می کشد. این فعالیت قابل تقدیر است. امیدوارم از زحمات این بانوان در عرصه فرهنگی به سادگی نگذریم.

رئیس شورای سیاسی کنگره زنان عاشورا گفت: مقام معظم رهبری فرمودند حراست یک گنج است و هر لحظه می توان آن را برد. در دوران دفاع مقدس به اندازه توشه موثر هستند. خانم عارف زاده در آن زمان دختری هفده ساله بود و حیف است که زندگی او تبدیل به فیلم، نمایش و کتاب نشد. نسل‌های بعدی که این داستان‌ها را می‌خوانند، پشیمان می‌شوند که در آن زمان زندگی کرده‌اند.

برگزاری هفت جلسه کنگره زنان عاشورایی

عاشورا، رئیس کنگره زنان در ادامه به بررسی چند فصل از زندگی خانم پروین صالحی، یکی از تاثیرگذارترین زنان انقلاب اسلامی که در این جلسه نیز حضور داشت، گفت: ایشان یک زندانی بودند. از دوران پهلوی و همسر شهید لبافی نژاد «ساواکارها بچه هایشان را از او جدا می کنند و خدا را شکر می کنیم که در فعالیت های این مؤسسه افراد خوبی پیدا کرده است، همچنین با شاعران زیادی ارتباط برقرار کردیم.

وی با بیان اینکه تاکنون هفت کنگره بانوان عاشورایی برگزار شده است که سه کنگره در مشهد و سال گذشته در شیراز برگزار شده است، افزود: نتیجه این کنگره ها چاپ کتاب های متعددی است که در دسترس دوستان قرار گرفته است.

وی با اشاره به اینکه رهبری بحث جهاد را مطرح کردند، گفت: یکی از اتفاقات دوران دفاع مقدس شعر است که می توانیم از آن برای الگوبرداری از شعر استفاده کنیم. این نقش اصلی شاعران ماست که نسل به نسل با سرودن اشعار خود این الگو را ادامه دهند.

باید به فداکاری مردم خوب و نجیب خرمشهر توجه کرد

محمدعلی نورانی، راوی در کتاب ننه عبدالله; یکی از رزمندگان دوران دفاع مقدس با بیان اینکه چهلمین سالگرد آزادسازی خرمشهر را در حالی جشن می گیریم که رزمندگان خرمشهری روز به روز بزرگتر می شوند و دغدغه آنها فقط خودشان نیست؛ بلکه در حال حاضر روز به روز چهلمین سالگرد آزادسازی خرمشهر را جشن می گیریم. بلکه این فرزندان آنها هستند که جامعه آنها را از فرهنگ ایثار دور می کند. وی ادامه داد: باید به فداکاری مردم خوب و نجیب خرمشهر توجه کرد، این مردم پیش از این زحمات بی شماری کشیده اند.

وی با بیان اینکه هر حرکتی برای موفقیت باید با سه عامل همراه باشد و اگر این اتفاق بیفتد موفق می شود، بیان کرد: این سه عامل شامل مردمی بودن، هدفمندی و ایدئولوژیک بودن و سومی داشتن رهبری قوی است.

نورانی افزود: خرمشهر در دوران قبل از جنگ بسیار شلوغ بود و طلاب و روحانیون از شهر خرمشهر برای سفر به نجف سفر می کردند. در این بندر این شهر کشتی‌های بزرگی پهلو می‌گرفتند و مردانی از سرزمین‌های دیگر به آنجا می‌آمدند. مردم این شهر به دلیل شرایطش با فرهنگ های مختلف آشنا شدند و لباس های زیبا، شیک و مد روز می پوشیدند.

زن و مرد در خرمشهر دوشادوش هم جنگیدند

وی افزود: مردم شهر همدیگر را می شناختند و به یک باره در 31 شهریور با حمله به عراق این شهر تبدیل به جهنم شد. مردم نمی دانستند به کجا پناه ببرند. جای امنی برای رفتن با بچه ها وجود نداشت. به چشم خودم دیدم که دوچرخه سوار سرش شکست.

او گفت آرزو دارم روزی – هنرمندان و نویسندگان – زیبایی شهر و وضعیت روحی آن شهر را به نمایش بگذارند. وی ادامه داد: جنگ مردمی بود و زنان در کنار مردان می جنگیدند. وظیفه آنها فقط حمایت از خط مقدم نبود.

وی همچنین ماجرای کتک خوردن از ناحیه دنده و اینکه مادرش با توسل به امام و حضرت خدیجه (س) از خداوند درخواست شفای فرزندش را کرده است، ادامه داد: در حرکات رزمی هدف و ایمان مهم است.

راوی کتاب «ننه عبدالله» گفت: حفاظت در ذات همه انسان ها و همه گیاهان و حیوانات است. دشمن به خرمشهر حمله کرده بود و معلوم بود که نیاز به دفاع دارد. همان افرادی که با شلوار جین بودند و زنانی که آرایش شده بودند برای دفاع آماده شدند. وقتی جنگ شروع شد، مردمی که می رفتند و موسیقی گوش می دادند، پشت سپاه می ایستادند و تقاضای اسلحه می کردند. وقتی زرادخانه خرمشهر خالی بود، مردم نیزه و نارنجک در دست داشتند. مردم حتی با چوب و چماق به مرز می رفتند.

تأثیر رهبران جنگ بر جوانان خرمشهر

وی گفت: رهبری و رهنمودهای امام خمینی (ره) آنقدر مؤثر بود که در حین صحبت جوانان اشک در چشمان آنان حلقه زد.

نورانی به فصلی از کتاب خود اشاره کرد و با بیان اینکه این کتاب در چهار محور مطرح شده است، افزود: صدام قبل از حمله به خرمشهر جنگ داخلی ایجاد کرده بود. جنگی شدید با بمباران و نبردهای خیابان به خیابان ایجاد کرده بود که به ندرت در این کتاب مفصل به آن پرداخته شده است. در خرمشهر هم جنگ تن به تن بود.

وی گفت: جنگ 35 روزه نبود اما ما 45 روز مقاومت کردیم. حداقل 10 روز قبل از شروع جنگ در مرز جنگیدیم و مقاومت کردیم. کسانی که شروع جنگ 31 شهریور را می دانند می گویند خرمشهر 35 روز جنگید.

خرمشهر هرگز سقوط نکرد

این رزمنده دوران دفاع مقدس با بیان اینکه خرمشهر هرگز سقوط نکرد، گفت: بخشی از این شهر سقوط کرد. خرمشهر به دو قسمت رودخانه کارون تقسیم شده است و وقتی لشکریان ما شهید و ضعیف شدند – قسمتی از شهر سقوط کرد – مردم برای دفاع از خود اسلحه به دست گرفتند. بیایید عقب نشینی کنیم تا سفارش برسد.

این رزمنده در قسمت دوم به بیان خاطراتی از جنگ با 5 برادرش پرداخت و افزود: همه برادرانم در جنگ بودند، مادرم طاقت نیاورد و با اینکه مدتی در شیراز بود برگشت. مادرم کم کم به دفتر شهید جهان آرا در خرمشهر می آید.

نورانی گفت: در آن زمان یک مرغداری داشتیم که مادرم آن را به جایگاه صلواتی و جایگاه خانوادگی ما تبدیل کرد و غذایی که داشت به رزمندگان می داد.

حضور زنان در جنگ هزینه بیشتری می طلبد

در ادامه این طرح، سید کبری عارف زاده یکی از تاثیرگذارترین زنان فتح خرمشهر در تشریح خرمشهر و مقاومت آنها و فرهنگ مردم آن آقای نورانی گفت: از حضور خواهران برای توجه بیشتر به جنگ انتظار دارم. امام خمینی (ره) هم فرمودند مرد از دامن زن بیرون می آید.

وی افزود: همه اینها در بحث خاطرات زنان است که وارد می شوید. آموزش، پرورش، کانون خانواده و نویسندگان و روانشناسان نیز می توانند از این خاطرات استفاده کنند. وقتی انقلاب شد، همه به ویژه حضرت امام (ره) با رهبری و درایت ایشان می دانستند که غرور جهانی هرگز اجازه نخواهد داد انقلاب ایران روی پای خود بایستد. ائمه می دانستند که ما مورد حمله همسایگانمان قرار خواهیم گرفت. به همین دلیل دستور تشکیل ارتش 20 میلیونی را صادر کردند و این آموزش را مردانه ندانستند.

عارف زاده و خاطرنشان کرد: در آن زمان ما عضو انجمن دبیرستان های اسلامی بودیم و اولین گروهی بودیم که آموزش دیدیم. وی گفت: در آن زمان 80 مرد را آموزش می دادیم و دو سه خانم بعداً به عنوان مربی انتخاب شدند و در قلعه 8 کیلومتری خرمشهر تمرین می کردیم.

وی با بیان اینکه این قلعه بعداً به نام اولین شهید خرمشهر، شهید بختور نامگذاری شد، افزود: هنوز روبانی به نقابمان چسبیده و نام شهیدان عباس فرحان اسدی و موسی بختور روی آن نوشته شده است.

زنان با دست های طاس

این رزمنده دفاع مقدس که از همرزمان شهید جهان آرا بود، ادامه داد: مسئولیت خواهران از همان زمان شروع شد. در 31 شهریور جنگ از مرز گذشت و به شهرها رسید. اجساد زیادی روی زمین برای غسل و کندن وجود داشت. با سوت خمپاره باید اجساد را روی زمین می انداختند تا ترکش خمپاره به دست حاملان جنازه نرسد و گاهی مجبور می شدند چند بار اجساد را روی زمین بیاندازند.

عارف زاده همچنین به بیان خاطرات دیگری از حضور زنان در دفاع مقدس و فتح خرمشهر پرداخت و افزود: نمونه هایی از مادرانی را به یاد آورده ام که خود رزمنده بوده اند. همچنین زنانی که شوهرانشان اسیر و دخترانشان زندانی منطقه و یا مادری که دو فرزندش شهید بوده اند. درست است که ما از حضرت زینب(س) الگو گرفتیم، اما با روحیه لطیف زنان، جنگ دوران سختی بود. زیرا احساس و درک فرد در منطقه متفاوت است.

وی با بیان اینکه از همه این اتفاقات درس گرفت گفت: پس از گذشت چهل سال هنوز یادآوری آن خاطرات برای ما سخت است. آنها از ما می خواهند در مورد آن زمان بگوییم. اما وقتی این داستان ها را تعریف می کنیم، چندین ماه روی ما تاثیر می گذارد.

عارف زاده با اشاره به اینکه در خرمشهر غریق غریق بودم و قبلاً مهمات حمل می کردم، افزود: این مهمات 90 کیلوگرم بود و دختران این جعبه ها را حمل می کردند. عصرها هم مثل آقایان می نوشتیم. چند روز اول روی دستمان تاول داشت اما بعداً دستمان سرد شد. چند ماه در بیابان چادر زدیم. ما همچنین مراقبت های بهداشتی در محل را در آنجا راه اندازی کردیم.

فداکاری بزرگترین فداکاری است

در بخش دوم این نشست، علیرضا زند وکیلی، مدیر کتابخانه های عمومی استان تهران، با بیان اینکه زنان در جنگ نقش داشتند و این نقش بی بدیل بود و همه ما مادربزرگ عبدالله را در شهرستان ها داشتیم، گفت: بزرگترین فداکاری است. مردن است یک سوزن به دستش می رود.

وی با بیان اهمیت ارشدیت افزود: امیدواریم بتوانیم نقش کوچکی در بیان مقوله های ایثارگری داشته باشیم. امیدواریم بتوانیم درصد کمی از مشکلاتمان را جبران کنیم.

در سخنان حاضران در این برنامه چند تن از شاعران حوزه فرهنگ مقاومت به شعرخوانی پرداختند. از جمله قادر طراوت پور، سید مسعود علوی، هادی جانفدا، فاطمه بیرامی دختر شهید احمد زارعی و زینب دانشی بودند که هر کدام یاد و خاطره شهدا و ایثارگری های آنان را گرامی داشتند. دختر شهید زارعی با ابراز همدردی با مردم ایران از حوادث اخیر خوزستان، این منطقه را خون ایران توصیف کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا