مجله عمومی

خودروهایی که به‌زودی وارد بازار می‌شوند

در حال حاضر خودروسازان با زیان 150 هزار میلیارد تومانی مواجه هستند. این امر جریان نقدینگی شرکت‌های خودروسازی را کاهش داده است، با این حال مسئولان این صنعت امیدوارند در شرایط فعلی پروژه‌های بزرگی مانند حذف پلت‌فرم‌های قدیمی و تولید روی پلت‌فرم‌های جدید را محقق کنند.

به گزارش روزنامه کندوج دنیای اقتصاد وی نوشت: نقشه راه تحول صنعت خودرو ایران با ایجاد بستر برای دولت سیزدهم در شرایطی کلید خورد که پیش بینی می شود مشکلات نقدینگی ناشی از قیمت گذاری دستوری خودرو مانع بزرگی در ادامه این مسیر باشد. “

بر اساس نقشه راه تحول صنعت خودرو ایران که در دولت سیزدهم در دستور کار قرار گرفت و بخش مهمی از آن به مبارزه با تحریم های صنعت خودرو، حرکت به سمت بستری جدید و رویکرد پلت فرم بر روی پوشش تاکید شده است. در نتیجه، خودروسازان محصولات و سیستم های قدیمی خود را با محصولات مبتنی بر پلتفرم ها یا ساختارهای بومی جدید جایگزین می کنند. همانطور که گفته شد مسیری که دولت سیزدهم برای توسعه و تداوم صنعت خودرو در کشور طی کرده است، بیشتر با تحریم های بین المللی همراه است، زیرا دولت از ابتدا تکلیف خود را با برجام و دولت ملی مشخص کرده است. فعالیت های هسته ای و با پیش بینی اینکه تحریم ها تا سال ها میهمان زندگی تجاری کشورمان باشد، برای صنعت خودرو برنامه ریزی کرده است.

اینکه زیرساخت های این برنامه ریزی برای اجرای نقشه راه تحول صنعت خودرو ایران هموار است یا خیر سوالی است که مسئولان صنعت باید به آن پاسخ دهند. اما آنچه مشخص است این است که با چسبیدن به مسائل و مشکلاتی که منجر به انباشت زیان در صنعت خودرو شده است، سیاستگذاران نمی توانند در صنعت خودرو به خودکفایی دست یابند. یکی از این مشکلات قیمت گذاری و لیزینگ اجباری است که در کنار این سیاست بین افراد خاصی توزیع می شود و خودروساز متوجه ضرر هنگفتی می شود. در حال حاضر خودروسازان با زیان 150 هزار میلیارد تومانی مواجه هستند. این امر جریان نقدینگی شرکت‌های خودروسازی را کاهش داده است، با این حال مسئولان این صنعت امیدوارند در شرایط فعلی پروژه‌های بزرگی مانند حذف پلت‌فرم‌های قدیمی و تولید روی پلت‌فرم‌های جدید را محقق کنند.

البته این ایده یا نقشه راه بیش از یک دهه است که در بین متولیان صنعتی کشور دست به دست می شود و به همین دلیل اظهارنظرهای زیادی درباره آن وجود دارد. حتی در سال‌هایی که تحریم‌ها به سختی شرایط فعلی نبود و خودروسازان از بودجه کافی برخوردار بودند، صنعت خودروسازی کشور ترجیح می‌داد این سرمایه‌ها را به مسائلی غیر از تولید اختصاص دهد و به پوست انداختن پلت فرم فکر نمی‌کرد. حال به نظر می رسد شرایط کنونی سیاستمدار را مجبور به انتخاب راهی کرده است که باید سال ها پیش طی می شد.

از سال 1376 همزمان با اعمال محدودیت های شدید بین المللی بر اقتصاد ایران، صنعت خودرو جزو اولین صنایعی بود که طعم تلخ تحریم ها را چشید. صنعت خودرو با خروج شرکای خارجی خودروسازان، توقف واردات لوازم یدکی ضروری محصولات تولیدی، کاهش چشمگیر تولید خودرو و علاوه بر این مسائل، افزایش کنترل دولت بر عملکرد خودرو مواجه بود. تولید کنندگان موقعیت های دشوار علاوه بر همه این مسائل، تداوم قیمت گذاری دستوری از یک سو و رشد هزینه های نهاده های تولید از سوی دیگر، صنعت خودرو را با کمبود نقدینگی و تولید با زیان مواجه کرد. با این سخنان بسیاری از پروژه های توسعه محصول یا ارتقای کیفیت تولید خودرو متوقف شد و خودروسازان تنها موظف به ادامه تولید شدند. در حال حاضر پیشرفت نسبی در صنعت خودرو در کشور وجود دارد و گسترش آن نسبت به سال‌های 1388 و 1379 مطلوب‌تر است، اما به دلیل قیمت‌گذاری دستوری، مشکلات کمبود نقدینگی در شرکت‌های خودروسازی همچنان پابرجاست.

بر این اساس، با وجود چنین شرایطی، سیاست‌گذاری که درباره توقف مذاکرات برجام و ادامه تحریم‌ها هشدار داده شده، به دنبال راه‌حل در صنعت خودرو است. به این ترتیب نقشه راه تحول صنعت خودرو در ایران نیز بر همین اساس گذاشته شده است. همانطور که پیشتر گفتیم اجرای این سند قطعا نیازمند زیرساخت هایی از جمله ساماندهی نقدینگی سه شرکت خودروسازی کشور است، اما زیان انباشته و زیان تولید دست آنها را در اجرای طرح های عمرانی بسته است. به گفته بسیاری از کارشناسان، اگر سیاستگذار به فکر زیرساخت نباشد، این سند نیز به اسناد بی خاصیت قبلی که بسیار بلندپروازانه بوده و ظرفیت اجرایی نداشت، می پیوندد.

از سوی دیگر، این وزارتخانه با جدیت پیگیر خصوصی سازی و واگذاری سهام دولتی است که به نظر می رسد با طرح تحول صنعت خودرو سازگاری ندارد. در صورت انجام واگذاری سهام، قطعاً سهامدار اصلی، قیمت‌گذاری یا رویکرد حذف پلتفرم‌های قدیمی و تولید محصولات جدید را برنامه‌ریزی می‌کند و استراتژیست که در حال طراحی نقشه راه است، دیگر تصمیم‌گیرنده در این زمینه نخواهد بود.

مقاومت در برابر تحریم ها

همانطور که گفته شد دولت سیزدهم در ابتدای کار خود زمینه ساز تامین تولید خودرو در کنار جریان تحریم ها شد. یعنی این دولت با فرض ادامه تحریم ها به دنبال راه حلی برای صنعت خودرو بوده است. آنچه مشخص است خودرو یکی از صنایع محرک در اقتصاد کشور است و رشد تولید منجر به افزایش شاخص های صنعتی و همچنین رشد اقتصادی می شود. بنابراین برنامه ریزی این صنعت برای سیاست گذاران و دولت ها حائز اهمیت است. اما پیش از این گفته شد که بر اساس نقشه راه تحول صنعت خودرو ایران، در بخش طرح تحول، حرکت به سمت پلت فرم جدید و رویکرد آبکاری پنل مورد تاکید قرار گرفته است، بومی های جدید مزایا و اهداف زیادی را تعریف کرده اند. .

در این سند تاکید شده است که اگر خودروسازان مقیاس تولید را با پلتفرم ها یا سازه های بومی افزایش دهند، نبض طراحی و دانش فنی محصولات در اختیار آنها قرار می گیرد و تاب آوری صنعت خودرو کشور در برابر تحریم ها افزایش می یابد. با این وجود این سوال پیش می آید که چرا در شرایط فعلی وزارت امنیت ملزم به حذف سکو یا سازه های قدیمی است؟ در این زمینه سند ذکر شده است که این محصولات علاوه بر دستیابی به استانداردهای 85 گانه از نظر کیفیت دارای مشکلات زیادی نیز هستند، بنابراین یکی از مهمترین روش های دستیابی به کیفیت در صنعت خودروسازی کشور تمرکز بر توسعه محصولات جدید بر اساس پلت فرم ها یا زیرساخت های جدید .

اما موضوع دیگری که در سند انتقال بر آن تاکید شده، تولید خودروهای اقتصادی است. با حذف برخی از محصولات اقتصادی کشور مانند پراید یا 405، خلاء این گونه خودروها توسط خودروسازان پر نشد، بنابراین در سند توسعه صنعت خودروی ایران راه هایی برای پرکردن این خلاء وجود دارد. این سند تاکید می کند که ایجاد جایگزین برای محصولات مقرون به صرفه تنها از طریق توسعه محصولات داخلی با ارزش داخلی بالا امکان پذیر خواهد بود. در سند مذکور همچنین تاکید شده است که واردات نمی تواند جای خالی خودروهای اقتصادی بازنشسته را پر کند. از این رو توسعه زیرساخت های اقتصادی به روز که در سال های اخیر مغفول مانده بود، در برنامه های توسعه محصول خودروسازان داخلی قرار گرفته است.

اما برخی از مهم ترین ابتکارات توسعه محصول جدید توسط خودروسازان داخلی به همین دلیل است. طراحی و توسعه خودرو “ری را” ایران خودرو، طراحی و توسعه خودرو آریا سایپا، طراحی و توسعه خودروی اقتصادی سایپا، طراحی و توسعه خودروی اقتصاد ایران خودرو (و مدل برقی محصول اقتصاد)، طراحی و توسعه ایرانی خودرو مبتنی بر پلت فرم تندر، طراحی و توسعه خودرو اطلس. با این حال، سیاست گذار در نقشه راه تحول صنعت خودرو در ایران نیز به این نکته اشاره کرده است که توسعه صنعت خودرو بر اساس ساختارهای بومی تنها به دو خودروساز بزرگ کشور محدود نمی شود و اجرای از این رویکرد در بخش خصوصی نیز بر اساس هم افزایی است. روند توسعه محصول شرکت کرمان موتور در توسعه محصول نیز نشان دهنده برند بومی و نزدیک به 80 درصد خالی شدن است.

اما علاوه بر این، راهبردی تاکید می‌کند که خودروسازان علاوه بر رویکرد میدانی و تولید محصولات جدید، در مراکز تحقیقاتی نیز در به‌روزرسانی روش‌های جدید در صنعت خودرو از جمله توسعه خودروهای برقی، آپشن‌های اتصال، خود فعال هستند. -رانندگی وسایل نقلیه و حمل و نقل مشترک و نمونه های صنعتی این پروژه ها. همچنین ساخته شده است و در حال انجام تست های اعتبار سنجی است.

خودروهای جدیدی که تولید می شوند

وزارت حراست پروژه های راهبردی این دو شرکت ایران خودرو و سایپا را در ادامه راهبرد صنعت خودروسازی کشور تعریف کرده است. علاوه بر طراحی و توسعه محصولاتی مانند ری را، آریا و خودرو اقتصادی دو شرکت و همچنین طراحی و توسعه خودروی ایرانی بر اساس پلت فرم تندر، جدول پروژه های استراتژیک صادر شده است. خودروهای ایران و سایپا برای تولید خودروهای سواری. این جدول حاکی از آن است که تولید خودروی شاهین CVT ساخت شرکت سایپا از اول اسفند ماه سال جاری آغاز می شود و بر اساس برنامه پیشنهادی 80 درصد موفقیت در اجرای پروژه حاصل شده است. همچنین کل بودجه و اعتبار برای این پروژه 72.2 میلیارد تومان بوده است.

محصول دیگر شاهین پلاس با بودجه در حال آماده سازی و پیشرفت 30 درصدی است. این خودرو در دو فاز تا پایان سال جاری و تیرماه سال آینده به خط تولید می رود. تولید آریا نیز از 15 مارس آغاز خواهد شد. این پروژه نیز 60 درصد پیشرفت داشته است. خودروی اطلس نیز با مجموع بودجه 404.3 میلیارد تومانی در دستور کار قرار گرفته است. شروع تولید این محصول 1 خرداد 1402 می باشد.سهند یکی دیگر از محصولاتی است که بدون تامین مالی رشد 34 درصدی داشته است. این خودرو اول شهریور سال آینده وارد خط تولید می شود.»

ماشین ها به زودی

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا