کسب و کار ایرانیمجله علمی و سلامت

درمان خانگی ریزش موی شدید در زنان

موهای زیبا و پرپشت یکی از معیارهای زیبایی ظاهری برای خانم‌ها و آقایان است. به همین دلیل خیلی از افراد نگران ریزش مو هستند و سعی می‌کنند راه‌های مختلفی را برای رفع آن انجام دهند. برای کسانی که ترجیح می‌دهند از داروهای شیمیایی استفاده نکنند، روش‌های جایگزین و مناسبی وجود دارد. به عنوان نمونه انواع درمان خانگی ریزش مو شدید در زنان و درمان‌های گیاهی می‌تواند در قطع ریزش مو موثر باشد.

درمان خانگی و طبیعی ریزش مو با ماساژ دادن مو

یکی از اقدامات موثر برای تحریک رشد مو ماساژ دادن کف سر و محل رویش موها است. این کار باعث می‌شود رشد و ضخامت مو در سلول‌های پاپیلای پوستی افزایش یابد. وقتی شما چند بار در روز این کار را در آرامش و بدون اضطراب انجام دهید می‌توانید شاهد اثرات مثبت آن در کاهش ریزش مو و افزایش رویش موهای جدید باشید.

درمان خانگی قوی ریزش مو با تغذیه

یکی از علت‌های ریزش مو بر اثر کمبودهای تغذیه‌ای است. ویتامین‌ها و مواد معدنی ضروری که برای سلامت مو و پیشگیری از ریزش مو اهمیت دارد شامل موارد زیر است:

    ویتامین‌های گروه B و آهن

کمبود ویتامین‌های گروه ب و آهن موجب ریزش مو مخصوصاً در خانم‌ها می‌شود. زیرا دوره‌های عادت ماهیانه در خانم‌ها موجب از دست رفتن مقادیر بالایی از آهن می‌شود. بنابراین مصرف غذاهای سرشار از آهن برای درمان خانگی ریزش مو در زنان بسیار ضروری است. این غذاها شامل گوشت قرمز، ماهی و سبزیجات و مغزها است. استفاده از مکمل‌های آهن هم می‌تواند درمان ریزش مو زنان باشد. اما باید قبل از مصرف حتماً با دکتر تغذیه مشورت کنید.

    مکمل امگا۳

اسیدهای چرب امگا ۳ نوعی از مواد مغذی است که در تامین سلامت بدن تاثیر گذار است. سلامت مو نیز با مقادیر قابل توجه از امگا ۳ تامین می‌شود. به همین دلیل توصیه می‌شود برای درمان ریزش مو غذاهای حاوی امگا ۳ مانند کانولا و روغن بذر کتان، ماهی و غذاهای دریایی باید در رژیم غذایی گنجانده شود.

    زینک

ماده‌ی معدنی زینک یا روی یکی از عناصر ضروری سلامت مو است که باید درژیم غذایی افراد مبتلا به ریزش مو گنجانده شود. منابع غذایی زینک شامل گوشت، تخم مرغ، عدس، جو دوسر، آجیل سویا، بادام هندی، گوشت گوساله است. اما در صورت نیاز می‌توان از مکمل‌های روی استفاده کرد.

درمان خانگی قطع ریزش مو با اقدامات فردی

عوامل مختلفی در ریزش مو تاثیرگذار است. بیماری‌های مانند لوپوس، آلوپسی یا ریزش موی سکه‌ای، اختلالات هورمونی، شیمی درمانی، عفونت موجب ریزش مو می‌شود. اما طب سنتی برای هر کدام از این انواع ریزش مو راهکاری را در نظر دارد که می‌تواند موجب تقویت مو و رشد مجدد آن‌ها شود. توصیه‌های کاربردی در طب سنتی وجود دارد که مبتلایان به انواع ریزش مو می‌توانند از آن به عنوان درمان استفاده کنند. این توصیه شامل اقدامات فردی زیر است. متخصصان طب سنتی توصیه می‌کنند برای شستن موها در حمام حتماً روی زمین بنشینید و در حالت ایستاده موها را نشویید.استفاده از شوینده‌های شیمیایی مانند شامپو، ماسک، نرم کننده به طور دائمی برای موها آسیب‌رسان هستند. بنابراین توصیه می‌شود گاهی از ترکیباتی مانند حنا، سدر و شوینده‌ها و صابون‌های بدون مواد قلیایی استفاده شود. ورزش و فعالیت بدنی موجب گردش خون منظم در بدن می‌شود. بنابراین سموم از بدن دفع می‌شود و موهای جدید و قوی جایگزین موهای قبلی می‌شود . شانه کردن موها باید آرام و با شانه‌ی مناسب باشد. از شانه زدن موهای خیس داخل حمام یا موهای نم‌دار بپرهیزید. موها را با حوله و بدون استفاده از وسایلی مانند سشوار و اتو مو خشک کنید و سپس به آرامی شانه بزنید.از ماسک‌های طبیعی استفاده کنید. به عنوان نمونه ماسک تخم مرغ، غنی از پروتئین است و می‌تواند موها را به خوبی تغذیه کند.

راهکارهای خانگی درمان ریزش موی شدید

 

معمولا افراد در مواجهه با ریزش موی شدید اول به دنبال درمان­ های خانگی هستند. چراکه این روش­ ها در دسترس و کم هزینه هستند. البته باید توجه کنید که راهکارهای خانگی به تنهایی کارساز نبوده و اگر شما مبتلا به بیماری خاصی هستید که ریزش مو را به همراه دارد، بهتر است اول آن بیماری را درمان کنید. اگرچه درمان­ های خانگی ریزش مو عوارض خاصی ندارند اما بهتر است پیش از هر اقدامی به پزشک متخصص مراجعه کنید و خودسرانه درمان را آغاز نکنید. در ادامه به معرفی درمان­ های خانگی ریزش مو می ­پردازیم.

روغن­ های ارگانیک مثل روغن نارگیل

ماساژ روغن نارگیل روی پوست سر و موها باعث نرم شدن ساقه مو و از بین رفتن شکنندگی موها می ­شود. اسیدهای چرب موجود در روغن نارگیل مثل لوریک اسید، به داخل ساقه موها نفوذ کرده و فرایند تخریب پروتئین­ ها را کاهش می­ دهد. با توجه به جنس موهایتان ماساژ روغن نارگیل را در روتین نگهداری از موهای خود قرار دهید. اگر موهایتان چرب است، پیش از استحمام و شب­ ها روغن نارگیل را به کف سر و ساقه موها ماساژ دهید. اگر موهای خشکی دارید، علاوه بر ماساژ روغن قبل از استحمام، بعد از استحمام نیز روغن نارگیل را به ساقه موهای خود زده و موهای خود را حالت دهید. این روغن باعث کنترل چربی مو می­ شود. تاثیر دیگر روغن نارگیل کمک به سالم­ تر شدن فولیکول­ های مو و در نتیجه کاهش ریزش مو در اثر تقویت میکروبیوم پوست سر است. علاوه بر روغن نارگیل، روغن ­های آرگان و سیاه دانه نیز قابل استفاده­ هستند. البته روغن آرگان با توجه به قیمت بالایی که دارد، بهتر است بعد از شستشوی موها استفاده شود.

آب پیاز

یکی از علت های ریزش مو، کاهش گردش خون پوست سر است. استفاده از آب پیاز بر روی پوست سر می­ تواند باعث افزایش گردش خون در سر و خون­ رسانی به فولیکول­ های مو شود. افزایش گردش خون در رشد موها موثر است. نوعی از بیماری خودایمنی به­ نام آلوپسی آره آتا با حمله بدن بیمار به فولیکول­ های مو، منجر به ریزش موهای فرد می­ شود. استفاده از آب پیاز به­ عنوان درمان خانگی ریزش مو ناشی از این بیماری تقریبا موفق عمل کرده است. برای تهیه آب پیاز، چند پیاز را رنده کرده و آب آن را کاملا بگیرید. آب پیاز را به پوست سر و موها بمالید و بعد از گذشت ۱۵ دقیقه، می ­توانید با شامپو، موهای خود را بشویید.

ماساژ پوست سر

ماساژ پوست سر با استفاده از روغن­ های ارگانیک، از دو جهت به درمان ریزش مو کمک می­ کند.با ماساژ پوست سر، سلول­ های پاپیلای موجود در زیر فولیکول ­ها تحریک می­ شوند. این سلول­ ها در رشد و جلوگیری از ریزش موها نقش دارند. همچنین ماساژ پوست سر باعث افزایش گردش خون و کشش پوست سر می­ شود. افزایش گردش خون منجر به غذارسانی و اکسیژن رسانی هرچه بهتر به فولیکول­ های­ مو، افزایش ضخامت و رشد دوباره موها می­ شود. یکی از عوامل ریزش مو، اضطراب و تنش است. همچنین از فواید بزرگ ماساژ، ایجاد حس آرامش و رفع استرس است. بنابراین با حس آرامش ناشی از ماساژ می­ توانید ریزش مو خود را کنترل کنید. ماساژ پوست کف سر قانون خاصی ندارد. فقط کافیست تا نوک انگشتان خود را روی پوست سر به­ صورت دورانی حرکت دهید و فشار کمی به سر وارد کنید.

درمان خانگی ریزش موی زنان و مردان با حنا

حنا گردش خون را در پوست سر افزایش می‌دهد و باعث تغذیه ریشه و فولیکول‌های مو می‌شود که به دنبال آن هم سرعت رشد مو بیشتر خواهد شد. گفتنی است این ماده نه‌تنها سلامت موها را بهبود می‌بخشد و به رشد بیشتر آن‌ها کمک می‌کند بلکه جلوی ریزش مو را هم می‌گیرد؛ بنابراین اگر به دنبال بهترین درمان خانگی ریزش مو در مردان و زنان هستید، کافی است حنا را روی پوست سر ماساژ دهید یا این که از ماسک حنا استفاده کنید.

جلوگیری از ریزش مو با قهوه

تقریباً همه ما می‌دانیم که قهوه یکی از منابع غنی کافئین است، ماده‌ای محرک که حس خواب و کسالت را از بین می‌برد و باعث ایجاد انرژی در بدن می‌شود،اما نکته جالب این است که کافئین باعث تحریک رشد ریشه مو و بهبودبخشی به ساختار موها می‌شود؛ به همین دلیل هم تصمیم گرفتیم قهوه را به‌عنوان راه حل خانگی برای درمان ریزش مو معرفی کنیم؛ بنابراین اگر می‌خواهید موهایی پرپرشت، براق، محکم و حتی صاف‌تر داشته باشید آن هم بدون ریزش غیرطبیعی، پیشنهاد می‌کنیم از ماسک قهوه استفاده کنید. همچنین می‌توانید موهایتان را با قهوه دم کرده، شستشو دهید و از موهای ابریشمی، صاف و پرپشت خود نهایت لذت را ببرید!

رفع ریزش مو با شنبلیله

محال است که صحبت از رفع ریزش مو با درمان خانگی شود و حرفی از “شنبلیله” به میان نیاید. این سبزی پرخاصیت به‌طور قابل‌توجهی از ریزش مو جلوگیری می‌کند. به‌اضافه‌این‌که باعث پرپشت و قوی‌تر شدن ریشه و ساقه مو، رفع شوره و همچنین تیرگی رنگ موها می‌شود. در واقع آنچه شنبلیله را به یک درمان خانگی برای قطع ریزش مو تبدیل کرده وجود پتاسیم، منیزیم، سدیم، پروتئین، آهن، ویتامین سی، لسیتین و اسید نیکوتینیک در آن است. این‌گونه به سلامت و قدرت فولیکول‌های مو کمک می‌شود و در نتیجه آن بهبود رشد مو و بازسازی ساختار فولیکولار مو اتفاق می‌افتد.

دکمه بازگشت به بالا