مجله بانوان

در امر به معروف نگاه مهربانانه لازم است – خبرگزاری آنلاین | اخبار ایران و جهان

به گزارش آنلاین، برنامه «چراغ» شبکه پنج این هفته میزبان مهری طالبی خواهد بود. دارتسانی او یک زن فعال و مددکار اجتماعی، متخصص در امور زنان و خانواده و دانشجوی دکترای زنان، یکی از مبارزان عرصه دنیای آنلاین بود.

طالبی با اشاره به هجمه ها و تلاش های دشمنان داخلی و خارجی برای ایجاد شرایط نامناسب برای عفاف و حجاب در کشور، گفت: واقعیت این است که مردم همیشه فکر می کنند باید دست به دست هم بدهند و شخص دیگری برای رفع مشکلات آنها اقدام کند. غافل از اینکه هر فردی می تواند نقش موثری در خانواده یا اجتماع داشته باشد. پس همه باید بدانند که برای حل مشکل فعلی چه می توانست بکند اما نکرد! به طور جدی چند نفر در جامعه این رویکرد را نسبت به مشکلات و جامعه دارند؟ فضای غالب حتی حضوری اکثر مشکلات زندگی این است که شخص دیگری در حال انجام کاری است. مثلاً در دعوای زوجین، همدیگر را طلب می کنند که چرا فلان کار را انجام نداده است؟ به عنوان مثال، یک زن هرگز نمی گوید که من برای جلوگیری از این مشکل چه کاری می توانستم انجام دهم. یا این کار را کردم یا برعکس. بیشتر مشکلات ما ناشی از همین رویکرد مردم است.

پوشش نامناسب؛ این پیامی برای بیماران روانی است که آزار دهند

وی خاطرنشان کرد: حوزه علمیه و روحانیت یا سایر مسئولان نیز باید بستر توسعه فرهنگی را به این معنا در نظر بگیرند که افراد در همه زمینه ها قانونمند کار کنند. اینکه هر فردی بتواند کاری را به اندازه توانایی و توانایی خود انجام دهد یا به عبارتی عملکردشان به گونه ای باشد که در جامعه مرتکب اشتباه نشود یا از اشتباهاتی که در جامعه رخ می دهد جلوگیری کند، آثار مثبت بسیاری خواهد داشت. بنابراین صرف نظر از نقش روحانیون و سمینارها و سایر نهادهای مسئول در فرهنگ سازی، شخص ثالث خود مردم هستند که نقش موثر و مهمی در جامعه دارند. من به عنوان یک مددکار اجتماعی که بسیار درگیر مردم و مشکلات و معضلات آنها هستم، بر اهمیت و ضرورت نقش مردم تاکید می کنم. مثلاً یک نیمه شب در خیابان صدای جیغ و فریاد زنی را شنیدم، احساس کردم اتفاقی افتاده است، رفتم پیش آن زن و دیدم زنی با یکی دو مرد دعوا می کند و آنها در حال دعوا هستند. نزدیک تر وقتی به آنجا رسیدم دیدم آن خانم پوشش مناسبی ندارد و مدام به مردان می‌گفت که بروید و از شر من خلاص شوید، برای کمک به او نزد آنها رفتم و پرسیدم چه شده است؟ خانم گفت این دو دست از من برنمی دارند، من اینجا منتظر نامزدم هستم و مزاحم من شده اند و دستگیرم کرده اند. و. رو به آقایان کردم و گفتم از این زن چه می خواهید؟ گفتند برای شما صدق نمی کند، اما من با لحن جدی گفتم که صدق می کند چون خواهر من است. رفتند و رفتند. پس به خانم گفتم تو این وقت شب اینجا ایستاده ای شما هستید، طبیعی است که برخی افراد مزاحم شما شوند. گفت من منتظر نامزدم هستم و این را که گفتم نفهمیدند به خاطر نامزدت با این لحاف اینجا ایستاده ای. آه تو! همچنین در قرآن آمده است که شناخته شدن و مورد آزار قرار نگرفتن دقیقاً مراد است ایناهاش. که خندید و گفت باشه حالا شما امر به معروف کردید. گفتم نه، در واقع به عنوان یک دوست Mi من می گویم وقتی با این پوشش در اجتماع ظاهر می شوید، نمی توانید از برخی بیماری های قلبی جلوگیری کنید. زیرا این افراد با این صفحه اول شما احساس می کنند یا به عبارتی این پیام را دریافت می کنند که می توانند شما را آزار دهند. هر چند به بیماران قلبی هم نباید حمله کرد، اما از طرف دیگر چرا یک زن باید این اجازه را بدهد و لاپوشانی کند؟ اش به گونه ای که این بیماران دل او را آزار می دهند.

نگاه دوستانه به معروف ضروری است

نهی از معروف و نهی از منکر مستضعفین باید به تدریج انجام شود

طالبی بیان کرد: بیش از 80 درصد کارهای اجتماعی ما زمان بر است و به تدریج صورت می گیرد و به نوعی می توان گفت که به تدریج نهی از معروف و نهی از منکر می شود. به تدریج به دنبال تغییر و تأثیرگذاری بر مردم هستیم و انتظار تغییر و تأثیر را داریم سور و ما لحظه ای نداریم. تجربه نیز نشان داده است که به دلیل فطرت همه افراد، با کمترین محبت و مهربانی جذب گفتمان ما می شوند و در بسیاری از موارد ممکن است مجبور به امر به معروف و نهی از منکر نباشیم. مثلاً یک شب ساعت تقریباً نه بود، وقتی من و یکی از دوستانم در مترو به جلوی در می رفتیم که زن جوانی را با دختری دو سه ساله دیدیم که در حال فروش است. آنجا متوجه شدیم که این زن چه خطری را تهدید می کند و با او صحبت کردیم. وی گفت: این زن سرپرست خانوار بود و با وجود عضویت در کمیته امداد، همچنان مجبور بود برای گذران زندگی خود کار کند و اجاره و اجاره خانه را بپردازد تا بتواند کرایه خانه خود را بپردازد. عصر از او خواستم این وقت شب در مترو نفروخته، خانه اجاره کنم اش ما هم با او تماس گرفتیم. بعد از ظهر همان روز، برای دوستانم پیامی فرستادم و درخواست کمک کردم.

نگاه مهربانانه به نماینده و نهی از منکر لازم است نه اینکه به پایین و پایین نگاه کرد

او در بخشی از سخنانش گفت: «او تجربه های زیادی داشته است ام وقتی فرد یا افرادی نیاز به کمک داشتند، ما می‌توانیم و می‌خواستیم به آنها کمک کنیم، اما خودشان می‌گفتند ما کمک شما را نمی‌خواهیم و موارد این چنینی بیشتر بود. مثلاً آخر هفته در هفت استخر جشنواره داشتیم و همزمان یک غرفه مشاوره بود که چند خانم آمدند و متوجه من و چند دختر و پسر در اطرافشان شدند که توهین و خشونت نشان می دادند. رفتم پیششون و از دخترا دعوت کردم که بیایند پیشم. آنها هم گفتند نگهبان هستند خیر اینجوری رفتار نکن چرا باید بیاییم؟ ما با شما کاری نداریم. کمی جلوتر رفتم و گفتم باشه دو کلمه با هم بگوییم، دعوای که با هم نداریم! ابتدا کمی ترسیده بودند اما قبول کردند و آمدند که ما رفتیم و در اتاق مشاوره نشستیم. از آنها پرسیدم آیا رفتار شما در سطح اجتماعی درست است؟ مطابق با خود؟ شما این رفتار را در اجتماع و در ملاء عام درک نمی کنید، بلکه در حوزه شخصی زوجین درک می کنید. یکی از دخترها گفت: آیا درست است که پدرم پسرش را بیشتر از من دوست دارد؟ آیا درست است که زندگی من از ابتدا انسان محسوب نمی شد؟ و چنین گفت و درِ درد و دل باز شد. من متوجه شدم که این خانم جوان از این نظر که باید توسط خانواده خودش دیده شود مورد احترام است و به تصویر دخترانه و ظریف او توجه و محبت می شود، اما متأسفانه رنجی نمی برد. وکیوم احساسی شده است در آنجا به دوستان مغازه عکاسی گفتم از این دوستان عکس بگیرند چون ما یک روسری لبنانی برای عکاسی گذاشته بودیم و رایگان از مردم عکس می گرفتیم و برایشان می فرستادیم. بالاخره وقتی خداحافظی کرد یکی از دخترا گفت می تونیم شماره ات رو بگیریم گفتم بله و با هم تماس گرفتیم. بعد طوری مرا در آغوش گرفت که انگار این دختر 15 ساله هرگز دوستی پیدا نکرده بود که اینقدر احساس امنیت کند و گریه کند. نگاه به معروف و نهی از منکر لازم است ولی متاسفانه در بیشتر موارد از بالاست. همیشه در آن زمان ها به همه امر به معروف و نهی از منکر بپردازید Mi من می گویم گمان نکن که رسول خدا هستی و امر به معروف را شیطان فرستاده است، اگر در محیطی بودند که تو در آن بزرگ شدی و تربیت کردی صد قدم بهتر و جلوتر از تو بودند و بالعکس. اگر در محیطی بودید که آنها در آن بزرگ شدند. صد قدم بدتر و عقب تر نبودی!؟ بنابراین نظر مردم باید این باشد که همه ما انسان هستیم و هر کدام از ما عیب هایی داریم، اما شاید بتوانیم به هم کمک کنیم و عیب های همدیگر را برطرف کنیم. این بارها اتفاق افتاده و بارها و بارها تکرار می شود. چه بسیار زنانی که حتی فاحشه بودند اما از این راه دور شدند و و در کنار ما کار می کنند و ما از چیزهایی که در برخی از دروس حوزوی یاد نگرفته بودیم یاد گرفتیم. بنابراین هدف از فرهنگ سازی مواجهه با مردم با رویکردی انسانی و به دنبال حل و تغییر معضلات اجتماعی است. می توان گفت بسیاری از مشکلات و انحرافات اجتماعی ریشه در مشکلات فردی و خانوادگی دارد.

عملکرد ضعیف و ضعیف رسانه ها در ترویج فرهنگ حجاب و تربیت افراد عفیف

وی در پاسخ به سوال رئیس جلسه گفت: با توجه به فعالیت و حضور چندین ساله در جامعه باید بین رعایت نکردن عفاف و حجاب و حق تفاوت قائل شد. مردم ارتباط مستقیم وجود دارد؛ مثلاً در امامزاده صالح (در باره) که یه روز قرار بود به شبهاتمون جواب بدیم خانم بزرگتر با قیافه های زیبا نزد ما آمدند و گفتند: از صبر من بسیار بخواهید. وقتی نشستم متوجه شدم که در کودکی در یک خانواده ثروتمند در مهمانی های مختلط شرکت می کرد و همسرش موافقت کرد و او را تشویق کرد تا اینکه یکی از بستگانش که او هم زن بود به او زنگ زد و گفت همسرم عاشق است. تو هستی و زندگی من تباه شده است. شوکه شدم و فکر کردم چند خانواده ممکن است دچار این مشکل و آسیب شوند؟ حداقل از حضور در آن مهمانی من گل مجلس بودم و مورد تحسین و تمجید مردم قرار گرفتم، لذت بردم! با این حرف من کاملا گیج شدم و به امامزاده صالح رفتم.در باره) اومدم با یه مشاور صحبت کردم. او مرا به زندگی حضرت زهرا (س) توصیه کرد.س) برای یادگیری. بعد از یک هفته بی قراری ناراحت بودم و شبانه روز گریه می کردم، سبک زندگی ام تغییر کردم اما مخالف همسرم بودم و به خاطر این تغییر حتی راضی بودم که زن دیگری را ببرد و طلاقم دهد و الان فقط در یک اتاق زندگی می کنم. می بینی! این مصداق بارز حقیقت است مردم اما مردم نمی فهمند. حجاب برای عده‌ای تبدیل به علم شده است تا در سطح رسانه‌ها ظاهر شوند، اما به مسائل و مشکلات و دردهای عمده مردم بپردازند. ناخودآگاه. نیروهای جهادی و مردمی هستند که در بطن جامعه و در میان مردم قرار دارند و به مشکلات خود واقف هستند و همزمان با توجه به سرپناه خود به سایر مسائل و مشکلات زنان نیز می پردازند. اصلا بحث یک یا دو تار مو نیست که هست اعتراض می کنند چرا بجای مشکلات اقتصادی و معیشتی افرادی که از آنها می گویید ناشی از تخلفات و نگاه رسانه ها به این موضوع است. مردم به طور طبیعی به حجاب و عفاف تمایل دارند، اما رسانه های مخالف این موضوع را گزارش کرده اند. و تا مردم فکر کنند با حجاب مخالفند. مونث باما زن به عنوان اولین مربی بشریت تعریف و ارتقاء پیدا نکرده است و در نتیجه هیچ هزینه ای نیز انجام نشده است. یکی از پیامدهای کم کاری یا سوء مدیریت رسانه ها این است که سبک زندگی حضرت زهرا(س)س) نادرست تعریف شده است. زنان ما هنور آنها ممکن است یک زن فعال اجتماعی نباشند و در عین حال مسئولیت اصلی آنها اداره خانه باشد. ازدواج و برای تربیت فرزند چه فرآیندی باید طی شود. در حالی که حضرت زهرا (س)س) در همه امور اعم از سیاسی، اجتماعی و اقتصادی دخالت داشتند و حتی از جزییات مسائل مطلع بودند و بسیار فعال بودند. اما امروزه افراد به درستی آموزش نمی بینند یا ملافه برای خانم ها مناسب نیست. بارها به خودم گفته ام و این افتخار شما نیست که با یک فاحشه در خیابان راه بروید یا راه بروید گفتگو می نشینند که در جواب آنها گفتم ام اگر تعریف شما از کرامت درست بود حضرت زهرا(س)س) دست بچه ها را نگرفتند و شب به در رفتند هر یک مردم کوفه برای بیعت با امام زمان خود و ندامتگاه نرفتند و یا با صدای بلند گریه نکردند. 1400 سال به گوش ما می رسد. آره اگر یک وب سایت به سادگی با هر چیز دیگری «ترکیب» شود، چه فایده ای دارد؟ وقتی زنان و دختران صاحب زمین می شوند، در چاه می افتند آن زمان شما در گوشه ای هستید آه تو تا لباس ها کثیف نشوند!

ضروری است بذکر سومین قسمت از مجموعه تلویزیونی چراغ با پوشش چالش هفتگی و برگزاری نظرسنجی هفتگی، یکشنبه ها و سه شنبه ها ساعت 22 از شبکه 5 سیما پخش می شود.

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا