مجله فرهنگ

«در جستجوی خانه خورشید » به نقد رسید

مستند «در جستجوی خانه خورشید» ساخته مهدی باقری ، شامگاه 16 شهریور ، در خانه باشگاه ، توسط کمیته نمایش مستند کمیته سینما بررسی شد.

به گزارش کندوج ، به نقل از روابط عمومی انجمن فیلمسازان در ابتدای این نشست ، مهدی باقری تولید این مستند را به عنوان دغدغه شخصی در دنباله فیلم های مربوط به خیابان ها و شهرهایی که در سال های گذشته ساخته بود ، دانست و گفت: من به عنوان یک شخص شروع کردم و سپس بر اساس قرارداد با مرکز توسعه سینمای مستند و تجربی ، تهیه کننده در فیلم شرکت کرد.

وی ادامه داد: جایی از دوران فیلمسازی ام تصمیم گرفتم بیشتر به زبان و لحن توجه کنم ، نه اینکه فقط به تماشاگران نگاه کنم. ما فیلم سازان اجتماعی زیادی در ایران داریم ، اما فیلم های شهری کمی داریم. از آن به بعد ، به ویژه در فیلم “مردم خیابان یک طرفه” ، تصمیم گرفتم فیلم شهر را بسیار جدی تر بگیرم و “در جستجوی خانه خورشید” در این راستا ساخته شد.
همایون امامی ، فیلمساز و منتقد سینما درباره مزایای این فیلم اظهار داشت: “در جستجوی خانه خورشید” یکی از نمونه های خوبی است که روایتی تاریخی از زیست شناسی انسان دارد و فیلمساز عمداً خورشید را از پشت نشان می دهد. در این مستند ، خورشید ظاهری شبح گونه دارد و بیشتر از وجود خود خورشید ، ما با خورشید اثیری و اسطوره ای طرف هستیم و با روایتی تاریخی آمیخته با زیست شناسی انسان روبرو هستیم.

وی ادامه داد: خورشید نمادی از آگاهی خورشیدی است و در قالب یک رابطه عاشقانه که چند وجهی است ، راه را برای تفاسیر کلی در ذهن مخاطب باز می کند. عشقی که هم رویکرد جنسیتی دارد و هم عشق به آب و خاک ؛ عشق معتبر به معنای خاص و واقعی.

امامی همچنین گفت: متأسفانه گرایش تاریخی به شهرسازی در این فیلم سنگین است و در چند دقیقه در ریتم روایی کند می شود و اگر زمان فیلم کمی کوتاهتر بود نتایج بهتری را شاهد بودیم. “

نوا توکلی آنلاین ، شهرساز و پژوهشگر نیز گفت: این تصویر بسیار به بدنه شهر نزدیک است و با توجه به عناصر شهر ، داستان را به درستی بیان می کند و تحقیقات گسترده ای دارد. مهدی باقری با بسیاری از برنامه ریزان شهر مشورت کرد و بازی جسورانه ای با بدنه شهر داشت.

در پایان باقری کارگردان فیلم گفت: گفتگوی من با برنامه ریزان شهر برای این فیلم بسیار مفید بود و من دیدن شهر را آموختم و خوشحالم که سکوت در مورد فیلم “مردم خیابان یک طرفه را دنبال می کنم” “، فیلم” خورشید در زمینه نقد “گفتمان مناسب نتیجه گرفته است. خوشحالم که در حال حاضر فضای مناسبی برای فیلمسازی مستند در مرکز اجتماع داریم و امیدوارم این برای من به عنوان یک فیلم ساز مناسب باشد. انتقادی که مرا از نقاط ضعف من آگاه می کند ، مخرب نیست و باعث رشد فیلمساز می شود.

فیلمسازان مستند دیگری مانند رضا داریانوش ، فیما امامی و تعدادی از حاضران در جلسه درباره این فیلم اظهار نظر کردند.

انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا