مجله عمومی

در سوگ ستاره ای از ستارگان حوزه؛ آیت الله عادل علوی آسمانی شد

از طریق 38 واسطه ، خانواده بزرگوارش شامل عبدالله بحر ، برادر امام باقر (علیه السلام) ، فرزند امام زین العابدین علی بن الحسین (علیه السلام) است که مادرش حضرت فاطمه دختر امام حسن مجتبی (ع) است. پدرش علامه آیت الله سید علی بن الحسین علوی از علمای کاظمین ، نجف و بغداد است.
وی تحصیلات ابتدایی خود را در زادگاه خود مدرسه “اخوان ایرانی” در کاظمین به پایان رساند و سپس به همراه خانواده به نجف اشرف عزیمت کرد. وی پس از استقبال از پدر بزرگوارش ، در سال 5 هجری قمری در مدرسه ای در نجف اشرف شروع به تحصیل کرد و مدتی در بغداد بود و آنها دانشجوی الهیات شدند.

در غم یک ستاره در زودیاک ؛  آیت الله عادل علوی آسمانی شد

وی تحصیلات خود را در عراق نزد پدر بزرگوارشان ادامه داد. در زمان تبعید اجباری ایرانیان مقیم عراق ، وی به ایران آمد و تحصیلات خود را در شهر مقدس قم و در مدارس آیت الله گلپایگانی ، فیضیه ، حاج ملا صادق ، خان و علوی ادامه داد. انصاری شیرازی و آیات عظام مرعشی نجفی ، فاضل لنکرانی و میرزا جواد تبریزی حقوق و اصول را آموخت و علاوه بر اخذ مدرک دکتری به اجتهاد نیز دست یافت. همچنین به وی اجازه داده شد تا اشعار بزرگ مرعشی نجفی ، شیرازی ، اخوان مرعشی ، گلپایگانی ، واعظی ، شاهرودی ، دهسرخی ، اراکی ، فاضل لنکرانی ، مکارم شیرازی و لنگرودی را بخواند.

وی از اساتید حوزه علمیه قم بود که علاوه بر سخنرانی های مختلف در زمینه تفسیر و اخلاق ، مباحث خارج از حقوق ، اصول ، فلسفه و کلام را نیز تدریس می کرد. وی مطابق شهادت بزرگان به اجتهاد نائل شد و با پایان نامه خود تحت عنوان “بهترین افکار در پلیدی خود ، پاکی کافران” ، دکترای رشته حقوق اسلامی را دریافت کرد.

در غم یک ستاره در زودیاک ؛  آیت الله عادل علوی آسمانی شد

به او اجازه داده شده بود که حدود بیست راوی از جمله آیات عظام بگوید: نجفی مرعشی ، گلپایگانی ، اراکی ، فاضل لنکرانی ، سید عبدالله شیرازی ، سید محمد شاهرودی و دیگران.
وی در تدریس علم سمینار و کار آن بسیار موفق بوده است و شاگردان اکثر کشورهای اسلامی و مسلمانان سایر کشورها را در تمام سطوح حوزه آموزش داده است. …

وی خدمات فرهنگی و اجتماعی زیادی داشت ، از جمله: تأسیس درمانگاه خیریه امام سجاد (ع) ، م Instituteسسه عمومی تبلیغات – ارشاد اسلامی ، مدرسه علمیه امام جوادین علیه السلام در قم مقدس ، جامعه علما و مبلغان در کاظمین و بغداد ، کتابخانه های عمومی ، حسینیه هایی مانند: حسینیه امام جوادین (علیه السلام) در مشهد مقدس ، حسینیه امام کاظمین (ع) قم ، حسینیه کاظمینیه در تهران ، حسینیه ام البنین در قرچک ، کاظمینیه var 2.
وی علاوه بر مقالاتی که در مجلات و نشریات نگاشته است ، بسیاری از نوشته های مفید در زمینه های مختلف را پشت سر گذاشته است. وی کوشید تا در 140 عنوان کتاب و مقاله ، مربوط به 1419 هجری قمری ، یک دایره المعارف اسلامی در علوم و فنون مختلف با قلم خود بنویسد. ق ، که هشت جلد آن شامل 70 کتاب و مقاله است.

در غم یک ستاره در زودیاک ؛  آیت الله عادل علوی آسمانی شد

این شخصیت کلامی و دانشمند بزرگوار بسیار محترم و مودب و از اصول اخلاق اسلامی بود.
در ملاقاتهایم با مردگان ، من همیشه بیشتر از هر چیز ادب و تواضع را از او آموختم.
شخصی از ضایعات قم نقل کرد:
بعضی از ما نشستیم وقتی شخصی به بچه بودن امام کاظم اشاره کرد. یکی از شرکت کنندگان گفت که آنها فقط چهارده سال در زندان بوده اند و اگر نه ، چند فرزند دارند!
مرحوم علوی از این تعبیر بسیار ناراحت شد. این شخص گفت شوخی کردم!
آن مرحوم گفت: شخصی در حضور پیامبر صلی الله علیه و آله با امیر شوخی نامناسبی کرد. پیامبر به او فرمود: من کارهای تو را دوست دارم
مرد گفت:
من شوخی میکنم. امام فرمود: اگر به طور جدی گفته بودی کافر بودی !!

در غم یک ستاره در زودیاک ؛  آیت الله عادل علوی آسمانی شد

در چند روزی که در رختخواب بودم از وضعیت او می پرسیدم و مانند همه عزیزانم از خداوند برای شفای او و سایر بیماران دعا کردم.
اما سرنوشت این بود که در آستانه ماه محرم ، ماه و روزهای عزاداری جدش امام حسین (ع) آسمانی و مهمانانش و فرزندان معصومش در رضای الهی و پاداش زحمات بیش از نیم قرن مبارک او. زندگی در این مدت خدا رحمتش کند.
در نهایت ، امیدوارم که او ما را در زمره دعاهای دروازه الهی و جایگاهی که مقدسین محترم و نیاکان محترم برای او در نظر گرفته اند ، قرار دهد. باشد که سلام بی پایان او را همراهی کند.

* عضو آکادمی پزشکی ایران و خادم افتخاری اتاب مقدس در عراق

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا