کسب و کار ایرانیمجله فرهنگ

در طراحی مذهبی به چه نکاتی باید توجه کنیم؟

طراحی و نقاشی چنان حوزه وسیع و گسترده‌ای است که رد پایی از آن را می‌توانید رد جای جای زندگی روزمره ببینید. همین طور که در خیابان قدم می‌زنید، بنرهای تبلیغاتی سطح شهر را به عنوان نماینده‌ای از جامعه طراحی و گرافیک می‌بینید. اگر جست‌وجویی در گوگل داشته باشید، با باز کردن هر سایت، جلوه‌ای از طراحی گرافیکی پیش رویتان نقش می‌بندد. بنابراین، گرافیک و انواع طراحی را می‌توان مهارتی تأثیرگذار و پرکاربرد در زندگی امروزی دانست.

از طرف دیگر با توجه به پیوند فرهنگ و تمدن ایرانی با آیین و مذهب، نقش پررنگ دین در آثار بسیاری از هنرمندان برجسته مشهود است. بسیاری از نقاشان و طراحان مطرح ایرانی در کارنامه خود چندین اثر آیینی موفق دارند که هر یک از آن‌ها را می‌توان در نوع خود شاهکاری بی‌نظیر دانست. به سبب اهمیت این موضوع و نقش پررنگ آثار مذهبی در این حوزه تصمیم داریم تا این مقاله را به نکات مهم در طراحی مذهبی اختصاص دهیم. برای آشنایی با این نکات تا انتهای مطلب همراه ما بمانید.

طراحی مذهبی چیست و انواع آن کدام‌اند؟

همان طور که گفته شد، در فرهنگ ایرانی همواره دین نقش به سزایی داشته و این موضوع در تمام طول تاریخ مشهود است. نه تنها دین اسلام، بلکه در تمام دوران پیش از ورود اسلام به این خطه، آثاری از دین در تاریخ ایرانیان هویداست که این مسئله عمدتاً از آثار هنری و نوشته‌ها استنباط می‌شود. البته باید بدانید که چنین موضوعی در کشورهای دیگر نیز صادق بوده و هنرمندان متعددی را می‌بینید که در طراحی‌هایشان به دین و آیین خود اشاره می‌کنند.

حال در یک تعریف کلی، به هر نوع طراحی که در آن نمادی  از دین و آیین خاصی دیده شود، طراحی مذهبی گفته می‌شود. این طراحی‌ها باید به شیوه‌ای انجام شوند که با نخستین نگاه، اصل واقعه در آن‌ها مشهود باشد. طراحی مذهبی را نمی‌توان به نوع خاصی از طراحی محدود کرد؛ به عبارت دیگر، هر نوع نقش و نگاری که آثاری از مذهب را منعکس کند، فارغ از سبک و سیاق آن، یک طراحی مذهبی است. طراحی لوگو مذهبی، طراحی بنر مذهبی، نقاشی مذهبی، طراحی گرافیکی لباس مذهبی و …، همگی بخشی از این حیطه به حساب می‌آیند.

نکات مهم در هر یک از انواع طراحی مذهبی

در حوزه طراحی مذهبی همچون سایر سبک‌های طراحی، افراد بسیاری مشغول به فعالیت هستند و این مشغله خصوصاً در ایامی خاص همچون ماه محرم، صفر و ایام فاطمیه بیشتر نیز می‌شود. حال برای این که بتوانید در میان انبوه طراحان، جایگاه خود را پیدا کیند، بهتر است با دانستن و رعایت برخی نکات، طراحی‌های بهتر و حرفه‌ای‌تری ارائه دهید. در ادامه این مطلب سعی کرده‌ایم چند مورد از مهم‌ترین نکات هر نوع از طراحی مذهبی را نام برده و مختصر توضیحی برای آن‌ها ارائه کنیم.

طراحی بنر مذهبی

برای طراحی بنر مذهبی باید چند نکته مهم را مد نظر داشته و آن‌ها را در طراحی کارها به کار بگیرید. این نکات عبارت‌اند از:

  • ترکیب رنگ‌ها یکی از موارد مهمی است که باید در طراحی مذهبی به آن توجه داشته باشید. در فرهنگ ایرانی-اسلامی، استفاده از رنگ‌های تیره برای بنرهای شهادت ضروری بوده و به کار بردن رنگ‌های روشن، گاهاً اهانت به حساب می‌آید. با این حال می‌توانید از برخی رنگ‌های نسبتاً روشن برای ایجاد ترکیب رنگی مناسب استفاده کنید.
  • نکته بعدی که باید به آن توجه داشته باشید، استفاده از تصاویر مناسب است. اگر بنری مرتبط با واقعه‌ای خاص طراحی می‌کنید، می‌توانید از تصاویر مربوط به همان واقعه در بنر خود استفاده کنید. برخی تصاویر نیز به نمادی برای موضوعات خاص تبدیل شده‌اند. برای مثال در طراحی بنر درگذشت و سوگ، تصویر «شمع» همواره به چشم می‌خورد.
  • از طراحی‌های بیش از حد شلوغ بپرهیزید. طراحی مذهبی باید نشان‌دهنده مفهوم اصلی باشد؛ بنابراین شلوغی بیش‌ از حد می‌تواند مخاطب را از مفهوم اصلی دور کند.

طراحی لوگو مذهبی

طراحی لوگو از آن جهت دارای اهمیت فراوان است که گاه می‌تواند به عنوان نمادی برای یک فرهنگ، آیین و یا یک کشور به حساب بیاید. بنابراین طراحی حرفه ای لوگوی مذهبی با رعایت برخی نکات، می‌تواند بسیار مهم باشد. مجموعه‌ای از این نکات را در ادامه ذکر کرده‌ایم:

  • رنگ، یکی از مهم‌ترین ارکان رد طراحی لوگو است. این مورد نیز همچون طراحی بنر مذهبی، نیازمند توجه به مناسبت و یا موضع طراحی لوگو دارد. ترکیب رنگ قرمز و مشکی، سبز، سفید، قهوه‌ای، آبی و زرد معمولاً جزو رنگ‌های پر استفاده در طراحی لوگوی مذهبی هستند.
  • توجه به فونت نکته دیگری است که باید در طراحی لوگو مذهبی مد نظر قرار داده شود. سه فونت سریف، سنس سریف و نستعلیق از جمله فونت‌هایی هستند که به فراوانی در طراحی لوگو مذهبی به کار گرفته می‌شوند.
  • اگر می‌خواهید لوگوی مذهبی که طراحی کرده‌اید، اثرگذاری خوبی داشته باشد، باید به طراحی و سبک آن توجه کنید. توجه به مخاطب یکی از مهم‌ترین اصول است. بریا مثال اگر برای جمعیتی جوان طراحی لوگو را انجام می‌دهید، باید سلیقه آن‌ها را نیز در این فرایند در نظر داشته باشید.

هر یک از موارد گفته شده در انواع طراحی مذهبی کاربردی‌اند و می‌توانند برای ارائه طرح‌هایی بهتر، مورد استفاده قرار گیرند. برای مثال بسیاری از طرح‌های گرافیکی روی لباس از لوگوها استفاده می‌کنند.

کلام آخر

در این مقاله به طراحی مذهبی و اهمیت آن در جوامع امروزی پرداختیم. همچنین نکات مهم در طراحی مذهبی را به اختصار بیان کردیم. با رعایت این نکات می‌توانید طراحی مذهبی حرفه‌ای‌تری داشته و جایگاه بهتری در این حوزه کسب کنید. توجه داشته باشید که این شاخه از طراحی نیز مانند سایر سبک‌ها، نیازمند خلاقیت و ارائه ایده‌هایی نو است که می‌توانند کار شما را توسعه بخشند. امیدواریم مطلب فوق برایتان مفید بوده و استفاده لازم را از آن برده باشید.

دکمه بازگشت به بالا