مجله عمومی

دکتر کرسی – کندوج

به گزارش کندوج، این روزنامه ایران او نوشت: «در دو سه سال، تعداد مشتریانی که صندلی چوبی می خرند (افزایش می یابد) افزایش یافته است. امسال 800 تا 900 دستگاه تولید کردم و خدا را شکر همه آنها فروخته شد. پژمان در کارگاه کوچکش پشت دستگاه برش می ایستد و تعریف می کند که «مد» استفاده از صندلی به درد او خورده و فروشندگان و مردم آن را به خوبی گرفته اند. از همه جهت به خیابان پل چوبی تهران نگاه کنید. آیا سنت پرتاب صندلی و گذراندن وقت با خانواده احیا شده است یا خوابیدن زیر صندلی قوای پزشکی مردم را به خرید این صندلی های چوبی ترغیب کرده است؟

زمستان بود و خوابیدن زیر صندلی زمانی بود که باب هنوز با لوله گاز، بدون دیگ، بدون گرمایش از کف وارد شهرها نشده بود. از سرمای بیرون که پا به داخل خانه می گذاری، هنوز نرسیده ای، بدن سردت را زیر پتو بکش و تا مغز استخوان گرم شو. تا به خودت بیایی می بینی خون گرم روی چشمانت سنگینی می کند و چه خوابی بهتر و آرامتر از خوابیدن زیر سنگینی پتوی گل گرم از گرمای اجاق گاز و بعد المان های برق. حالا در چشم مردم دلشان از هوای این شب ها پر شده است. شب هایی که زیر صندلی می نشستند و چهارپایه روی صندلی برایشان مثل میز آشپزخانه پر از شیرینی و چای و پرتقال و نارنگی بود.

علی، نجار، می گوید مردم برای خرید استقبال می کنند. قیمت هر سر بسته به سایز از 300 تا 550 هزار تومان می باشد. او توضیح می دهد که یک صندلی در خانه گذاشته و هر شب که از سر کار می آید زیر آن می رود و خسته می شود: «الان که از لامپ و المنت استفاده می کنیم، اما دوران کودکی مان. [منبع گرما] این واگنی بود که هیزمش دارو بود. سال گذشته سرم را به خانه بردم اما استفاده نکردم. “من امسال یک پتوی کار را دور انداختم و باورتان نمی شود. وقتی زیر آن می روم و میوه های عالی می خورم، تمام خستگی روز از بدنم پاک می شود.”

علی با بیان اینکه مراجعین صندلی را به دلیل خواص دارویی آن ترجیح می دهند، توضیح می دهد: یک مراجعه کننده داشتم که می گفت متخصص قلب گفته است صندلی بخرید چون از سکته قلبی جلوگیری می کند. او توضیح داد که وقتی شب می‌خوابیم، گردش خون کمتر می‌شود، اما گرما باعث گردش بیشتر خون می‌شود که به جلوگیری از حملات قلبی کمک می‌کند.

او می خندد: «من نمی دانستم صندلی داروی گیاهی وجود دارد.

مرتضی که فروشگاه بزرگ زیر پل دارد معتقد است بهتر است تعداد صندلی های آپارتمانی را کم کنیم و می خندد و می گوید مردم برای خرید صندلی به خصوص در روزهای نزدیک به شب یلدا با مشکل مواجه شده اند. اره بسیاری از مشتریان برای خرید صندلی برای درد پا و استخوان مراجعه می کنند. حالا این اجاق‌ها گرم می‌شوند و فقط اطرافشان گرم می‌شوند، اما وقتی یک صندلی را در آن قرار می‌دهید، همه زیر آن می‌روند و گرم می‌شوند.»

او توضیح می‌دهد که در گذشته هیچ‌کس به دلیل استفاده از صندلی کمر یا پا درد نداشت و مردم اخیراً متوجه دلیل آن شده‌اند، بنابراین به خرید صندلی روی آورده‌اند. در گوشه ای از مغازه یک صندلی تاشو مانند کیسه چوبی تاشو قرار دارد که پایه های روی آن پیچ های مخصوص داخل آن است: «اینها 900 تومان قیمت دارند و مزیتش این است که به راحتی تا می شود و در گوشه ای قرار می گیرد تا زمستان آینده «او از طرفداران ظروف چوبی سنتی است و صاحب رستوران اوین می گوید برای رستورانش 10 صندلی خریده و گفته مردم دوست دارند زیر صندلی غذا بخورند.

در گوشه دماوند استریتی، یک فروشگاه بزرگ چند صندلی چوبی را بیرون فروشگاه روی هم چیده است. فروشگاهی که بیش از 40 سال است که در گوشه خیابان لوازم چوبی می فروشد. صاحب مغازه با بیان اینکه فروش خوب صندلی در فصل زمستان بیشتر به دلیل خواص درمانی آن است، می گوید: «چند سال است که محبوبیت بیشتری پیدا کرده است. برخی برای خانه های سرد، برخی برای پریود و برخی برای کمردرد و پا درد خرید می کنند. در قدیم این بندری بود که به دلیل گاز بودن خطرناک بود و برای تعمیر آن نیاز به تشریفاتی داشت. «باید به حیاط می رفتی و آن را پر می کردی، اما حالا راحت است.

پژمان در تاریکی کارگاه در حال بریدن است. وی ساخت هر صندلی را دو روز کار ساختمانی می داند. هر سر را 200 هزار تومان به فروشنده ها می فروشد و معمولا قیمت بالاتری به مشتری پیشنهاد می دهند. پژمان که در خانه صندلی نصب کرده است، تعریف می کند که اگر شب زیر آن نرود، حالش بد می شود. او می‌گوید: «قبل از اینکه ما صندلی‌ها را درست می‌کردیم، اما بیشتر مردم از آن‌ها به عنوان میز یا نیمکت برای بالکن استفاده می‌کردند، حالا دو سال است که همه روی صندلی آمده‌اند. وقتی زمستان تمام می شود، هنوز هم از چهارپایه های زیادی مانند میز یا نشستن در بالکن استفاده می کنند.

او از فروش صندلی در زمستان به جاهای سردسیری مثل آبعلی و دماوند می گوید و از کارش می گوید: در کنار آن بچه کوچک روی آن راه می رود و کتاب و سینی روی آن گذاشته می شود.

وی همچنین معتقد است که مردم به خرید مبلمان چوبی برمی گردند و «آمودیف» مثل قبل محبوبیتی ندارد: «بقای چوب دلیل گرایش بیشتر است، مردم طبیعت را ویران کردند، حالا دیگر طبیعت را به خانه های خود ببرند. شیک پوست کندن درخت، زدن به دیوار، میز و صندلی و بوفه های چوبی مد است، خیلی عجیب است که درختان را می بریم تا خانه های زیباتری داشته باشیم، البته به اینجا ختم نمی شود، حالا چوبی تزئین می کنند. راه پله یا تریلر وسط خانه بگذار.خلاصه همه چوب ها خوب می فروشند.”هرچه بفروشد من به عنوان نجار و همکارانم تولید می کنم.”

با یک زن میانسال جلوی یک مغازه در خیابان قدم می زنم و می نشینم. از او می پرسم چرا به دنبال صندلی می نشینی و می خندد و می گوید که قلبش کهنه شده است: «راستش زانویم خیلی درد می کند و دکتر می گوید بهتر است به جای عکس العمل با آن برخورد کنم. یکی از دوستانم که مثل من بود به من توصیه کرد که یک صندلی بخرم و در خانه بگذارم. دوست من در واقع الان درد کمتری دارد و همسایه دیگری، پدر پیرش، پس از استفاده از صندلی، آرتروز و درد زیادی داشت. گفتم: من هم بخرم که مدت هاست پتو دارم. چه چیزی دیدی؟ همه رفتیم دکتر

او درباره خاطرات قدیمی و دورهمی های زیر صندلی می گوید: جدای از قدرت شفابخشی، خیلی جالب است که ببینیم بچه های ما که تجربه زیر کرسی رفتن را نداشتند چطور بزرگ شدند و شب های زمستان را گذراندند.

در پایان کار او یاد دوران کودکی ام افتادم، زمانی که یک صندلی بزرگ در اتاق همیشه سرد بود و شب های زمستان شمالی را زیر آن می گذراندیم. یادم می‌آید پدر هر شب سبد میوه را پر از درختان پرتقال خونی باغ می‌کرد، پوست می‌کرد و صندلی‌ها را بین ما عوض می‌کرد. خنکی میوه آبدار و گرمای صندلی و خنده ها و شوخی های ما زیر صندلی خاطراتی نیست که هرگز فراموش نمی کنم.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا