کسب و کار ایرانیمجله عمومی

راهنمای سفر به کیش

راهنمای سفر به کیش و جاذبه های تاریخی کیش

هرچند جزیره کیش را به‌عنوان یک مقصد توریستی تاریخی نمی‌شناسیم و به بیشتر به هوای تفریح‌های آبی و خرید راهی این جزیره مدرن و لوکس می‌شویم اما دیدن یادگاری‌های تاریخی آن شما را شگفت‌زده خواهد کرد. بازدید از جاذبه های تاریخی کیش یکی از توصیه‌های مهم در در راهنمای سفر به کیش است. بناها و اماکن تاریخی در فهرست جاهای دیدنی کیش حال‌وهوای جذاب جنوب را در طول تاریخ برایتان به تصویر می‌کشند و فرصت خوبی است تا با این جزیره از دریچه‌ای دیگر آشنا شوید. در ادامه مهم‌ترین جاذبه های تاریخی کیش را به شما معرفی خواهیم کرد پس با گشت دور جزیره کیش با ما باشید.

راهنمای سفر به کیش

درخت سبز کیش

درخت سبز یکی از آرامش‌بخش‌ترین جاذبه های تاریخی کیش است که می‌توان آن را در فهرست جاذبه های طبیعی کیش نیز گنجاند. این درخت قدمتی بیش از ۵۰۰ سال دارد و در میان بومیان بسیار حرمت دارد. تکه پارچه‌های رنگارنگی که روی هر گوشه این درخت بسته شده است، نشان از اعتقاد مردم محلی به قداست این درخت و برآورده‌کردن حاجات دارد. این درخت با شمایلی عجیب‌وغریب در جزیره رشد می‌کند و ریشه‌های آن به‌جای فروروفتن در زمین، سر از خاک بیرون می‌آورند. این درخت از دسته درختان لور است و به بهانه وجود آن یک بوستان شهری دایر شده است و به پارک درخت سبز معروف است.

 آب‌انبار کیش

در ساختار این دو بنا با پنج بادگیر روبه‌رو خواهید شد و تصور خواهید کرد که در کوچه‌پس‌کوچه‎‌های یزد هستید. دو گنبد در کنار این بادگیرها دیده می‌شوند که سبب زیبایی بیشتر بنای آب‌انبار شده‌اند. لازم به ذکر است که ساخت این بنا به دوره معاصر برمی‌گردد و در سال ۷۲ ساخته شده است. این بنا روی آب‌انباری قدیمی ساخته شده و در گذشته از آن برای ذخیره آب و خنک نگهداشتن دمای آب از طریق بادگیرها استفاده می‌شده است. اما امروزه چنین کاربردی ندارد و مدرنیته جایگزین آن شده است.

 خانه اعیانی کیش

این بنا شامل دو خانه شمالی و جنوبی است که قسمت شمالی آن مساحت بیشتری دارد. کشف کاشی‌های ستاره‌ای در این خانه یکی از مستندات اعیان‌نشین‌بودن این خانه است. همچنین بازمانده سکوهای ورودی و خرابه‌های تالار شاه‌نشین از دیگر سرنخ‌هایی است که به ثروتمندبودن ساکنان آن اشاره می‌کند. کارگاه‌های صنعتی، مسجد، حمام حریره، بندرگاه، قنات و آب‌انبار از دیگر بخش‌های شهر باستانی حریره است.

شهر باستانی حریره

کاوش‌های باستانی زیادی روی این شهر تاریخی انجام شده و در نتیجه آن می‌توان مجموعه ساحلی، خانه اعیانی، حمام، مسجد و قنات‌های قدیمی را دید. اسم درخت آرزوها را شنیده‌ایم اما فقط در داستان‌ها. در چند قدمی شهر باستانی حریره می‌توانید در دنیای واقعی زیر چتری از ریشه‌های هوایی این درخت بروید و آرزوهایتان را بخواهید. بعضی‌ها برای برآورده‌شدن آرزوهایشان پارچه‌هایی را به شاخه‌ها درخت گره می‌زنند.

 شهر زیرزمینی کاریز

در عمق ۱۶ متری در دل زمین کنده شده است. همچنان که در دالان‌های این شهر زیرزمینی پیش می‌روید، می‌توانید سنگواره‌ها را در سقف و دیوارها ببینید. کارشناسان عمر این سنگواره‌ها را ۲۷۰ تا ۵۷۰ میلیون سال تخمین می‌زنند. این شهر زیرزمینی وجود خود را از قنات ۲۵۰۰ ساله‌ای وام گرفته که تا مدت‌ها پیش آب شیرین جزیره را تامین می‌کرد. این شهر زیرزمینی در دل تنها جزیره مرجانی دنیا قرار دارد و همچنین تنها بنایی است که سقف آن پوشیده از صدف‌ها و مرجان‌ها طبیعی است و به همین دلیل است که نام این شهر زیرزمینی به لیست آثار جهانی یونسکو هم رسیده است.

 کشتی یونانی

یکی از تصاویر نمادین که از جزیره کیش می‌توان دید یا حتی بعد از اینکه خودتان به کیش سفر کردید، یکی از زیباترین تصویرهایی که از جزیره در ذهن شما نقش خواهد بست تصویر در غروب است. تضاد سیاهی کشتی به‌آتش‌کشیده‌شده با سرخی غروب خلیج‌فارس چنان زیبایی را خلق کرده که هیچ گردشگری در سفر به کیش از آن نمی‌گذرد. هیچ راهنمای سفر به کیش نیست که در آن خبری از این کشتی نباشد. کشتی یونانی در سال ۱۳۴۵ در نزدیکی روستای باغو در جزیره به گل نشست. ازآنجاکه تلاش‌ها برای نجات کشتی به نتیجه‌ای نرسید، تمام بار کشتی و سرنشینان آن را تخلیه کردند و آن‌طور که گفته می‌شود برای گرفتن حق بیمه، کشتی را بعد از تخلیه آتش زدند.

سواحل کیش

استقبال محلی‌ها و گردشگران از خط ساحلی کیش، به تماشای غروب نشستن و بازی‌کردن بچه‌ها، شهرداری کیش را سر ذوق آورده تا پارک‌های زیبایی بسازد. برای راهنمای سفر به کیش نباید از سواحل غافل بود. پارک‌های ساحلی کیش این روزها یکی از جاهای پرطرفدار در این جزیره است که مسافران و محلی‌ها برای پیاده‌روی، راه‌انداختن باربکیو و پیک‌نیک آنجا می‌روند. البته می‌توانید از مطلب هم اطلاعات بهتری به دست بیاورید. در این بخش از راهنمای سفر به کیش می‌خواهیم سواحل جذاب این جزیره را به شما معرفی کنیم. وقت‌گذرانی در سواحل کیش از تجربه‌های جذاب و آرامش‌بخش سفر به این جزیره محسوب می‌شود. در ادامه تعدادی از معروف‌ترین پارک های ساحلی کیش را به شما معرفی خواهیم کرد.

 ساحل اسکله تفریحی: ساحل اسکله تفریحی کیش یکی از جاذبه‌های دلچسب جزیره است. در اسکله تفریحی کیش می‌توانید تفریحات آبی متنوع جزیره را امتحان کنید. قایق‌سواری، کشتی‌های آکواریومی و… را در این اسکله از دست ندهید. همچنین اگر اهل تفریحات آرامش‌بخش و به دور از هیجان هستید، در راهنمای سفر به کیش به شما پیاده‌روی در این اسکله تفریحی را پیشنهاد می‌کنیم.

ساحل سیمرغ: پارک ساحلی سیمرغ از جاهای تفریحی کیش است که در جنوب شرقی جزیره جا خوش کرده است و از جذاب‌ترین منظره‌های ساحلی محسوب می‌شود. این پارک شامل امکاناتی همچون آلاچیق، کافه، مسیر دوچرخه‌سواری، مسیر پیاده‌روی، زمین بازی کودکان، میزهای پینگ‌پنگ و زمین بدمینتون است. از جذابیت‌های طراحی این پارک، مجسمه‌های هنرمندانه است.

 پارک ساحلی و ساحل میرمهنا: پارک ساحلی میرمهنا بزرگ‌ترین پارک تفریحی جزیره است که نزدیک محله عرب‌ها و بومیان جزیره قرار دارد. علاوه بر اینکه قدم‌زدن در امتداد خلیج‌فارس در این پارک ساحلی دل شما را خواهد برد، تجربه‌هایی مثل دیدن لاک‌پشت‌هایی که در پارک ساحلی این‌طرف و آن‌طرف می‌روند یا سرزدن به بازار ماهی و خرید ماهی‌های تازه‌صیدشده هدیه‌های این پارک ساحلی به شما هستند. اگر حوصله پخت کباب هم داشته باشید، می‌توانید خودتان را زیر آلاچیق‌ها مهمان ماهی کبابی تازه کنید.

 پارک ساحلی و ساحل مرجان: که پیست دوچرخه‌سواری کیش هم از آن می‌گذرد مرکزی برای تفریح‌های آبی در جزیره است و تقریبا هر ورزش آبی که دلتان بخواهید اینجا می‌توانید امتحان کنید از جت‌اسکی، پاراسل و بناناسواری گرفته تا غواصی. اگر هم عاشق دیدن یا جمع‌کردن حلزون و صدف‌های خوش نقش و نگار خلیج‌فارس هستید، اینجا تا دلتان بخواهد می‌توانید در ساحل صخره‌ای مرجان به تماشای صدف و شقایق، عروس‌های دریایی و انواع ماهی‌های رنگارنگ بنشینید.

 پارک ساحلی و ساحل مرد ماهیگیر: هور ایرانی، کنار و لور گیاهان بومی جزیره هستند که فضای پارک را متفاوت می‌کنند. همین‌طور این پارک انتخاب محلی‌ها و گردشگران برای ساختن مجسمه‌های شنی در ساحل است و شاید بهترین جا برای کودکانتان باشد تا با خیال راحت شن‌بازی کنند، قلعه و مسجمه شنی بسازند و طبیعت ناب جزیره را مهمان دنیای کودکی‌شان بکنند.

تفریحات کیش: راهنمای سفر به کیش را با جاهای تفریحی این جزیره ادامه می‌دهیم. تفریحات کیش از بخش‌های جدانشدنی سفر به این جزیره است و در این سفر حداقل یکی از تفریحات این جزیره به‌خصوص تفریحات آبی آن را امتحان کنید و تجربه هیجان و آدرنالین را از دست ندهید. در ادامه فهرستی از جاهای تفریحی کیش برایتان آماده کرده‌ایم.

 جایروکوپتر کیش: سطح ارتفاع جایروکوپتر چندان زیاد نیست. حداکثر وزن قابل‌تحمل برای این وسیله پروازی ۱۱۵ کیلوگرم است و مسافران آن نباید کمتر از ۱۰ سال باشند. امیدواریم که در این پرواز کوتاه ۱۰ دقیقه‌ای با غروب خورشید روبه‌رو شوید.

 بانجی جامپینگ کیش: در کیش با دنیایی از تفریحات مهیج روبه‌رو هستید و با یک زمان‌بندی مناسب می‌توانید بیشترشان را تجربه کنید. یکی از مهیج‌ترین تفریحات کیش، بانجی جامپینگ است. در یک لحظه می‌توانید دنیایی از هیجان و ترس را تجربه کنید و درنهایت از آرامش رهایی آن لذت ببرید. این تفریح برای عاشقان سرعت و ارتفاع بسیار جذاب خواهد بود. در این پرش باید وزن افراد شرکت کننده بین ۳۵ تا ۹۰ کیلوگرم باشد.

 گشت سافاری کیش: ماجراجویی با خودروهای شاسی‌بلند در زمین پر از پستی و بلندی از دیگر جاذبه های تفریحی کیش است. این جزیره با مجموعه پارس سافاری، میزبان طرفداران هیجان و آدرنالین است و شما را به گشت‌وگذار در مناطق خاص و پرفرازونشیب جزیره دعوت می‌کند. هامر، نیسان پاترول، تویوتا لندکروز و… از خودروی گشت‌زنی مجموعه پارس سافاری است.

اتاق فرار کیش: اتاق فرار کیش با ساختاری معمایی برای علاقمندان به ماجراجویی تعبیه شده است. در هر اتاق فرار باید برای گذر به‌سوی مرحله بعد و پیداکردن کلید در خروجی تلاش کنید. این بازی معماگونه و مهیج گروهی، برای اولین بار در ژاپن ابداع شد و استعداد مدعیان حل معما را به چالش کشید. در ایران نیز از سال ۹۵ این مجموعه به بسیاری از مناطق تقریحی و توریستی اضافه شد. گروه‌های ۲ تا ۵ نفره تشکیل دهید، وارد اتاق فرار کیش شوید و برای رسیدن به در خروجی دنبال پیداکردن جواب معما باشید.

رصدخانه تیتان کیش: رصدخانه تیتان یکی دیگر از جاهای تفریحی کیش است که با چاشنی علم و کنجکاوی، جذاب‌تر شده است. در سفر به کیش این شانس را خواهید داشت که مریخ را در آسمان دریای خیلیج فارس تماشا  کنید و از نظم و زیبایی طبیعت لذت ببرید.

 کارتینگ کیش: در سفر به جزیره کیش از مجموعه کارتینگ این جزیره نمی‌توان گذشت. پیست کارتینگ کیش فضایی برای تخلیه انرژی و لمس هیجان سرعت است. در کارتینگ کیش با دو مسیر بلند ۷۸۰ متری و مسیر کوتاه ۶۸۰ متری روبه‌رو خواهید بود. مجموعه کارتینگ در طول حرکت و راننندگی از هر راننده یک عکس جذاب ثبت می‌کنند و در صوت تمایل می‌توانید بعد از اتمام بازی چاپ شده آن را از مجموعه بخرید.

 پینت‌بال کیش: جنگ با اسلحه و گلوله‌های رنگی را در پینت‌بال کیش می‌توانید تجربه کنید. در این بازی گروهی مثل یک سرباز با لباس جنگ و کلاه‌خود وارد میدان می‌شوید، اسلحه به دست می‌گیرید و به سمت حریفتان شلیک می‌کنید. البته تمامی تیرها ژلاتینی است و بعد از شلیک و ترکیدن، لباس فردی که گلوله به آن اصابت کرده است، رنگی می‌شود. شرکت‌کنندگان در این بازی گروهی باید بالای ۸ سال سن داشته و شیفته بازی‌های جنگی باشند.

 زورب‌بال کیش: یکی از جذاب‌ترین تفریحات کیش را باید زورب‌بال دانست. در این بازی فرد درون یه توپ غول‌پیکر قرار می‌گیرد و حسابی کودکی می‌کند. در این بازی هدف فرد حفظ تعادل است و در حین غلتیدن با توپ، توانایی حفظ تعادل یک ترفند خارق‌العاده است. در سفر به کیش، تجربه این بازی جذاب را از دست ندهید.

 ماشین کوبنده کیش: احتمالا در شهربازی‌ها ماشین‌های کوبنده برقی را زیاد دیده‌اید. ماشین‌های رنگی که داخل یک پیست به  اطراف خود در فضایی محدود حرکت می‌کنند و هر لحظه ممکن است به یکی دیگر از ماشین‌ها بکوبند. در مجموعه پارس سافاری کیش می‌توانید سوار این ماشین‌های نوستالژیک شوید.

 قلعه وحشت کیش: قلعه وحشت از جاهای تفریحی کیش است که برای لذت از آدرنالین گزینه بسیار مناسبی است. اگر از دیدن و شنیدن وقایع  و شمایلی که وحشت منتقل می‌کند، لذت می‌برید. قلعه وحشت از جاهای دیدنی و تفرحی جزیره است که در آن باید به کمک یک راه‌بلد، در یک مسیر پیش بروید و هر لحظه منتظر یک اتفاق ترسناک باشید.

 آکواریوم کیش: نام جزیره با آب‌های زلال و کریستالی و دنیای رنگین زیر آب گره خورده است و دیدن با ۷۰ نوع ماهی تزیینی می‌تواند این تصور را خوب به حقیقت برساند. انواع ماهی‌های آب‌های شوروشیرین را می‌توانید در اولین آکواریوم بیست هزار لیتری مخصوص آب‌های شیرین ببینید. در این مجموعه علاوه بر ماهی، انواع خزندگان ایران و جهان، پرندگان کمیاب، پستانداران و حیوانات تاکسیدرمی شده هم برای نمایش وجود دارد.

 دلفیناریوم: هر چند برای دیدن دلفین‌ها در دل خلیج‌فارس باید تا قشم بروید اما در سفر به کیش هم با سر زدن به دلفیناریوم می‌توانید دلفین‌ها را از نزدیک ببینید و از تماشای دلبری‌هایشان لذت ببرید. در دلفیناریوم کیش علاوه بر دلفین، پستانداران دریایی مانند شیر دریایی و پنگوئن هم می‌توانید ببینید.

باغ پرندگان کیش: در بیش از ۵۷ گونه پرنده از بخش‌های مختلف جهان یکجا جمع شده‌اند تا در بازدید یکی دو ساعته گردشگران بتوانند از تماشای آن‌ها لذت ببرند و کودکان از نزدیک با این گونه‌ها آشنا شوند. باغ پرندگان کیش در محوطه دلفیناریوم کیش قرار دارد و می‌توانید با یک تیر دو نشان بزنید.

دکمه بازگشت به بالا