مجله عمومی

رایزنی‌ها برای تسریع در تشکیل کابینه لبنان

به گزارش ایرنا که این نشست را پوشش داد ، اگرچه در مورد موضوعات مورد بحث بین دو طرف اشاره ای نشده است ، اما به نظر می رسد موضوع اصلی تسریع در تشکیل دولت جدید لبنان بوده است.

دیدار بین دوریل و تندر دو روز پس از آنکه وزیر امور خارجه فرانسه جان ایو لودریان مداخله در امور داخلی لبنان در پی توافق اتحادیه اروپا برای تعیین چارچوب قانونی برای اعمال تحریم ها قبل از پایان این ماه برای سرعت بخشیدن به امور ادامه داد ، ادامه داشت. تشکیل کابینه جدید در لبنان را اعلام کرد.

این نشست همچنین ساعاتی پس از دیدار نخست وزیر سعدی الحریری با میشل عون رئیس جمهور لبنان برگزار می شود.

الحریری روز چهارشنبه در کاخ بعدا در بیروت با عون دیدار کرد و لیستی از وزرا را که می خواهد با آنها دولت تشکیل دهد به رئیس جمهور ارائه داد.

این مقام دولت لبنان افزود: این کابینه مطابق با طرح فرانسه و طرح نبیح بری رئیس مجلس است و می تواند به پیشرفت در کشور منجر شود.

به موازات دیدار مشاوران ماکرون و رئیس فراکسیون حزب الله ، المیادین به نقل از چندین منبع نزدیک به رئیس جمهور لبنان اظهار داشت که میشل عون در حال ارزیابی اسامی برنامه ریزی شده کابینه الحریری است.

منابع ناشناس گفتند که عون به دنبال پاسخ های منفی از وزرای برنامه ریزی شده دولت الحریری نیست.

منابع همچنین ادعا کردند که رئیس جمهور لبنان نمی خواهد الحریری را در موقعیت استعفا از کابینه قرار دهد.

دوشنبه شب بود که مصطفی آلوش ، معاون رهبر المستقبل لبنان ادعا کرد که الحریری در اواخر این هفته آزاد خواهد شد. [از تشکیل کابینه]لغو خواهد شد

به گفته این منابع ، علی رغم تقسیم وزارتخانه ها ، ریاست جمهوری خوش آمدید تا با تشکیل کابینه آشنا شود و در مورد آن بحث و گفتگو کند.

ساعاتی پیش ، رئیس جمهور لبنان در بیانیه ای اعلام كرد كه دولت جدید الحریری كاملاً متفاوت از توافق قبلی است.

الحریری چهارشنبه شب لیستی از وزرای خود را به عون ارائه داد.

الحریری پس از جلسه گفت که وی به ابتکار فرانسه و “نبیه بری” رئیس مجلس اسامی 24 نفر را به رئیس جمهور ارائه کرده است و او فردا منتظر جواب عون برای تشکیل دولت است.

در اوایل روز ، الحریری با رئیس جمهور مصر عبدالفتاح السیسی در قاهره دیدار و در مورد تشکیل دولت لبنان گفتگو کرد.

وی پیش از این برای رایزنی با مقامات آنکارا و ابوظبی در مورد تشکیل دولت به ترکیه و امارات سفر کرده بود.

سعد الحریری برای تشکیل دولت جدید در لبنان در اکتبر گذشته روی کار آمد ، اما تحت تأثیر نفوذ خارجی و دخالت در تصمیمات خود و همچنین روندهای مختلف سیاسی این کشور ، علی رغم بحران مالی لبنان و بدترین وضعیت اقتصادی در دهه های گذشته ، مانع تشکیل دولت در لبنان شده است.

سعد الحریری برای چهارمین بار با موافقت پارلمان لبنان و میشل عون رئیس جمهور لبنان منصوب شد.

به دنبال افتتاح کابینه لبنان در دوشنبه شب ، آن گریلو ، سفیر این کشور در بیروت ، با همکاران خود در عربستان و ایالات متحده ، ولید البخاری و دورتی شیعه دیدار و درباره تشکیل کابینه در لبنان گفتگو کرد.

بسیاری از ناظران و تحلیلگران سیاسی در منطقه ، دخالت در سیاست خارجی را یکی از دشوارترین موضوعات لبنان می دانند ، جایی که فرانسه ، همراه با ایالات متحده و عربستان سعودی ، نقشی اساسی در تشدید این مشکلات دارند.

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا