مجله عمومی

ریشه تورم در ایران

به گزارش شبکه اطلاع رسانی کندوج ،
نماینده اقتصادی آمار ایران در ارتباط آنلاین با تیتر شب گفت: “افزایش اصلی قیمت در ژانویه گذشته مربوط به میوه و سبزیجات ، تنباکو ، حمل و نقل و مسافرت بود.”

ایوب فرامرزی افزود: تورم ماهانه اصلی در گروه مواد غذایی بود. ماه گذشته ، شاهد تورم 5.2 درصدی در بخش مواد غذایی بودیم.

وی تورم نقطه به نقطه مربوط به مواد غذایی وارداتی را گزارش داد و افزود: تورم نقطه به نقطه در فوریه 1999 2.48 درصد و بالاترین سطح تورم مربوط به موز با 200 درصد افزایش قیمت (دو برابر) و کمترین مربوط به تخم مرغ و تجهیزات رایانه ای بود. 130 و 100 درصد. تورم نقطه ای بزرگترین گروه غذایی به 8.66 درصد رسیده است.

یک نماینده اقتصادی آماری ایران همچنین اعلام کرد که بالاترین نرخ تورم سالانه (12 ماه) مجدداً مربوط به گروههای غذایی و مصرفی کشور است.

“تیمور رحمانی” ، اقتصاددان ، سطح تورم را مربوط به ارزش محصول در سبد خانوار دانست و افزود: نوع محصول و وزن آن حدود 36 درصد تورم است.

رحمانی با خواندن شعری از استاد سعدی ، “اگر مداخله نکنید ، با سرعت کمتری هزینه می کنید” ، افزود: پیش از این فقط دولت و بانک مرکزی سعی داشتند کسری بودجه را با ایجاد پول و ایجاد تورم جبران کنند.
وی افزود: امروز بخش خصوصی نیز همین کار را می کند. حمایت غیرضروری از برخی عملیات ناکارآمد و زیان آور شرکت ها و صنایع امروزه ، به عنوان بخشی از بخش خصوصی ، بانک های خصوصی نیز نقدینگی ایجاد می کنند و مالیات تورم را با دولت تقسیم می کنند.
رحمانی ایجاد پول از بخش خصوصی را پشتیبانی از یک بخش ناکارآمد در بخش خصوصی توصیف کرد.
رحمانی ، یک اقتصاددان ، افزود: “تورم متوسط ​​از سال 1968 تاکنون 22٪ بوده است.” اقتصاد ما یاد گرفته است که با درآمدزایی مشکلات خود را حل کند.

“صمد عزیزنژاد” ، اقتصاددان ، با بیان اینکه تورم جدا از تورم است ، گفت: تورم از میانگین هایی استفاده می کند که در سبد غذایی مهم و ارزشمند هستند.
وی گفت: “تورم را می توان برای روندهای مختلف به طور جداگانه محاسبه کرد.”
عزیزنژاد ، اظهار داشت که شناسایی درآمد در کشور ما دشوار است ، ایران آمار تورم را بر اساس یک سبد غذایی مشترک برای کل کشور محاسبه می کند.
عزیزنژاد با بیان اینکه علت اصلی تورم ناشی از دو دسته تحریم ها و کارایی تولید است ، افزود: “30 تا 35٪ ریشه تورم مربوط به شوک تحریم ها است.” بین 60 تا 65٪ مربوط به تولید کم است بهره وری.

وی گفت: وقتی تورم با ایجاد پول (خصوصی و دولتی) افزایش می یابد ، همه مردم هزینه اضافی پرداخت می کنند اما از یک سهم خاص استفاده می کنند.

عزیزنژاد ، اقتصاددان ، افزود: “مهمترین دلیل ایجاد تورم ، صرف نظر از شوک های عرضی تحریم ها ؛ حکمرانی ضعیف به این معنی است که هیچ کس مقصر درآمدزایی نیست.

وی با بیان اینکه “تورم به معنای بیرون آوردن پول از جیب مردم است” ، گفت: “کسب درآمد” راه حل یک مشکل موقتی است که میزهای مردم را کوچک می کند.

عزیزنژاد ، اقتصاددان ، گفت: “مدیریت برنامه های مسئولان و پاسخگو بودن آنها بهترین راه برای جلوگیری از ایجاد تورم در اقتصاد ایران است.”

وی کاهش تورم در ترکیه را به عنوان نمونه عنوان کرد و گفت: اگر می خواهیم تورم کاهش یابد و در جای خود ثابت بماند ، بخش تولید باید از نظر کمی و کیفی تقویت شود.

وی گفت ، برای حل مسئله تورم ، سیاستگذاران باید از تجارت و تجارت دور شوند.

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا