مجله عمومی

زمان را برای کنترل آلزایمر از دست ندهید

مدیرعامل انجمن آلزایمر ایران گفت: راه های مبارزه با این بیماری وجود دارد.

به گزارش کندوج ، این روزنامه شهروند وی نوشت: “بیش از یک میلیون نفر در سراسر جهان از زوال عقل رنج می برند و هر ساله بیش از یک میلیون نفر با این بیماری متولد می شوند.” در حال حاضر بیش از 700000 بیمار مبتلا به آلزایمر در ایران تشخیص داده می شوند و این تعداد روز به دلیل افزایش جمعیت در حال افزایش است. ایران سومین کشور در جهان است که با تغییر در سن هرم و افزایش پیری روبرو است و به دلیل کوچک بودن خانواده ها ، تعداد کمتری از نگهبانان خواهیم داشت ، باید سعی کنیم با بهبود کیفیت زندگی مانع بیماری آلزایمر شویم. اگر بتوانیم سبک زندگی خود را تغییر دهیم ، می توانیم خطر ابتلا به آلزایمر را 100 درصد کاهش دهیم.

این واقعیت که کشور ما به سمت پیری پیش می رود ، بر کسی پوشیده نیست و اگر مقدمات لازم و بستر لازم برای مقابله با مشکلات پیری فراهم نشود ، عواقب بسیاری را به همراه خواهد داشت. یكی از شایع ترین عوارض پیری آلزایمر است. به گفته کارشناسان ، تجزیه و تحلیل سلولهای مغزی شایعترین علت بیماری آلزایمر است که خطر ابتلا به آن را از شش سالگی افزایش می دهد.

شما باید بدانید که “هر فراموشی نشانه آلزایمر نیست” ، می گوید: مدیر انجمن آلزایمر ایران. “آلزایمر یک بیماری پیشرونده و دژنراتیو است که سلولهای حافظه را تحت تأثیر قرار می دهد.” “در بیماری آلزایمر ، بیمار ابتدا حافظه کوتاه مدت را از دست می دهد ، سپس با گذشت زمان ، حافظه طولانی مدت خود را از دست می دهد ، خاطرات و چیزهایی را که به تدریج در کودکی آموخته است ، فراموش می کند.”

معصومه صالحی به شاهروندی گفت: “آلزایمر نوعی پیشرفت دمانس است.” دمانس در واقع بیماری ضعف است اما حدود 100٪ زوال عقل قابل برگشت است. این گروه فراموشی ناشی از بیماری های قلبی عروقی ، عوارض جانبی داروهای خاص ، کم کاری تیروئید ، دیابت نوع 2 و به ویژه افسردگی است که قابل درمان است. “متأسفانه بیش از یک درصد از زوال عقل قابل درمان نیست ، که یک نوع پیشرفته فراموشی به نام آلزایمر است که در واقع تفاوت بین ضعف و آلزایمر است.”

حرکت در جهت آلزایمر را می توان در رفتار سالمندان مشاهده کرد

بارها می بینید که پیرمرد پیرامون شما چیزی را که دو یا سه روز پیش با شما به اشتراک گذاشته ، فراموش کرده است ، از کجا آمده و فراموش نکرده که نماز خوانده یا نه. او به یاد نمی آورد که روز گذشته چه کاری انجام داده است و وقتی نام یک خویشاوند را ذکر می کنید ، یادآوری آن دشوار است. ممکن است او سؤالات یا جملات تکراری بپرسد یا لباس نامربوطی بپوشاند ، مانند گرم کردن لباس های ضخیم در لباس گرم ، و نسبت به خودش بی تفاوت باشد تا به نظافت و بهداشت خود توجه نکند. اینها اولین علائم بیماری آلزایمر است. به گفته صالحی ، اگر سه مورد از این علائم را در یک فرد مسن مشاهده کردید ، باید آنها را برای تشخیص به پزشک ببرید و اگر مشخص شود که دارای ضعف یا آلزایمر هستند ، تحت درمان قرار می گیرند.

با پیشرفت بیماری ، افراد سالخورده کمتر قادر به عمل و رفتار هستند و وقتی صحبت می کنند قادر به پیدا کردن کلمات صحیح نیستند که این روند روند صحبت کردن را کند می کند و در عصر شدت می گیرد. در این مرحله برخی خانواده ها متوجه می شوند که مشکلی برای بزرگترهایشان وجود دارد. اما در مرحله سوم ، بیمار علائم شدیدتری دارد. صالحی توضیح می دهد. وی گفت: “در این مرحله ، بیمار پیاده روی و صحبت کردن را کاملاً فراموش می کند ، نمی تواند پنج حواس خود را کنترل کند ، در بعضی موارد امتناع از خوردن غذا ، از مشکلات جسمی و بی اختیاری ادرار رنج می برد. وی گفت: “ایجاد این وضعیت برای خانواده های آنها دشوارتر می شود ، زیرا این بیماران نیاز به مراقبت های شدید دارند.”

وقت خود را تلف نکنید

صالحی تأکید می کند که وقتی علائم این بیماری را در افراد مسن مشاهده می کنید ، باید اقدامات پیشگیرانه فوری را انجام دهید. آنها تمایلی و شرمنده ای برای افزایش آنچه به سرعت در سالمندان در طول دوره بیماری در حال افزایش است ، ایجاد می کند که منجر به ناتوانی بیمار می شود. اما اگر آلزایمر در مراحل اولیه تشخیص داده شود ، پیامدهای جدی آن می تواند تا یک سال به تأخیر بیفتد. به همین دلیل باید از اولین نشانه هایی که در یک فرد میانسال مشاهده می کنید ، آگاهی داشته باشید که آنها فراموش می کنند. “

آموزش کودک

برای جلوگیری از آلزایمر باید به فرزندانمان از سنین کودکی آموزش دهیم. یکی از این دوره ها ، ایمن نگه داشتن کودکان است ، زیرا این یک عامل خطر ابتلا به بیماری آلزایمر در سن سالمندی است ، بنابراین به کودکان یاد دهید که هنگام بازی کردن از کلاه ایمنی استفاده کنند تا به آنها آسیب نرساند. . صالحی ادامه دارد. “آنگاه به سادگی متوجه شدیم. خانواده ها ، به ویژه کودکان ، باید در رژیم غذایی خود سبزیجات قرار دهند. پروتئین سفیده را ترجیح دهید و به جای چربی های ترانس از روغنهای اشباع نشده مانند روغن زیتون استفاده کنید. قند زیاد و فست فود و غذاهای قندی باید در قلب هرم غذای خانواده قرار داشته باشند. این مشکل باید در کشور نهادینه شود و باید از زمان کودکی تا پیری به وضعیت صحیح رسیدگی شود. ورزش اهمیت کمتری از غذا ندارد و متاسفانه این مشکل در کشور ما کمتر حل می شود و آمار چاقی این موضوع را تأیید می کند. “اگر این تمرین را در دستور کار کودک قرار دهیم ، او به ادامه آن در سنین بالاتر عادت می کند.”

به گفته مدیر انجمن آلزایمر ایران ، این بیماری غیرقابل درمان است ، اما می توان از آن پیشگیری کرد و روند پیشرفت را می توان کند کرد. نکته اصلی جلوگیری از پیشرفت این بیماری تغییر شیوه زندگی شما به گونه ای است که هرچه بیشتر مغز ذخیره کنید ، احتمال ابتلا به این بیماری کمتر است. به همین دلیل است که می توانید نکات و ترفندهای جدیدی را برای مبارزه با این بیماری ، حفظ کردن اشعار ، یادگیری زبان جدید و مشارکت در فعالیت های اجتماعی به شما عزیزان آموزش دهید ، همه مواردی هستند که به بهبود وضعیت شما و مبارزه با بیماری آلزایمر کمک می کنند. ورزش و فعالیت بدنی نیز می تواند مؤثر باشد. فشار خون آنها را تحت کنترل نگه دارید و سعی کنید رژیم غذایی خود را بهبود بخشید.

صالحی می افزاید: “به خودی خود دارو مصرف نکنید و طبق داروی پزشک هر دارویی مصرف کنید. همیشه مصرف داروهای مسکن مانند آسپرین ، خطر ابتلا به آلزایمر را در برخی افراد کاهش می دهد ، اما نباید آنها را به طور خودسرانه مصرف کرد ، زیرا می توانند عوارض جانبی خطرناکی مانند مشکلات کلیوی و کبدی و همچنین زخم معده ایجاد کنند. . همچنین اگر سیگاری هستید ، سیگار را متوقف کنید ، زیرا سیگار کشیدن می تواند خطر ابتلا به عفونت را تا 70 درصد افزایش دهد.

تحقیقات جدید ، به ویژه در سالهای اخیر ، چشم اندازهای جدیدی را در مورد درمان بیماری آلزایمر ارائه داده است ، اما اکنون روند درمانی به معنای جلوگیری از پیشرفت بیماری و کنترل علائم و اختلالات روانی و رفتاری است که در پی می آید. متخصص مغز و اعصاب همچنین برای نظارت بر رفتارها به درمان رفتاری و روانپزشکی پیشنهاد می شود. علاوه بر دارو ، می توان از روشهای درمانی اضافی و درمانهای غیر دارویی مانند روان درمانی ، گفتاردرمانی ، کاردرمانی و هنر درمانی ، به ویژه موسیقی و نقاشی استفاده کرد.

از دست دادن حافظه

از دست دادن حافظه ممکن است در مراحل اولیه بیماری آلزایمر مفید باشد.

زمان یادآوری

بیمار را به ترسیم روزها بر روی نمودار تشویق کنید. از او بخواهید که برنامه های تلویزیونی مورد علاقه خود را در روز و هفته تقویم بنویسد.

آنچه را که از این فرآیند آموخته اید ، یادداشت کنید.

شماره و شماره های مورد نیاز را با جسارت بر روی تلفن بیمار بنویسید ، به او یادآوری کنید ، آدرس و شماره محل زندگی خود را بنویسید و آن را در جیب یا کیف پول خود قرار دهید.

بر داروهای خود نظارت کنید.

برای او یک جعبه دارو درست کنید ، قرص ها را در آن قرار دهید و هنگام مصرف آن را مرتباً به او یادآوری کنید.

لوازم جانبی پیدا کنید

به او کمک کنید تا آنچه را که نیاز دارد پیدا کند: برچسب ها و برچسب هایی با برچسب یا تصاویر (به عنوان مثال جوراب ، حوله یا ابزار).

یادآوری وقایع مهم.

از دوستان یا خویشاوندان بخواهید که کمک کنند ، یادآوری کنند که غذا بخورند ، شخصی بروند یا دارو مصرف کنند.

به یاد مردم.

از افرادی که همیشه به وی مراجعه می کنند ، عکس بگیرید ، نام افراد را در عکس ها و ارتباط آنها با فرد بیمار بنویسید. او را با نقشی که افراد در زندگی گذشته خود با نگاه کردن به آلبوم اغلب بازی می کنند ، یادآوری کنید ، اما در مورد بیماری یا ناتوانی او صحبت نکنید.

انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا