کسب و کار ایرانیمجله عمومی

ساخت گلخانه و همه چیزهایی که باید بدانید!!

مراحل ساخت و ایجاد گلخانه و نحوه محاسبه هزینه احداث گلخانه یکی از مهم ترین موضوعات جهت ورود به این حرفه است. اگر شما قصد کارآفرینی دارید و برای این کار، احداث گلخانه را انتخاب کرده‌اید؛ باید با بهترین سازندگان گلخانه مشورت کنید.

ساخت گلخانه با سپید الوند

فراموش نکنید که در این مسیر باید از یک متخصص در زمینه ساخت گلخانه برای کمک به روند برنامه ریزی کمک بگیرید. محاسبه‌های هزینه‌های ساخت گلخانه در هر موضوعی که باشد باید زیر نظر مهندسان باتجربه صورت گیرد. از پروژه ساخت گلخانه برای سبزی‌های گلخانه‌ای گرفته تا میوه گلخانه‌ای، صیفی جات گلخانه و گل و گیاه زینتی و …، همه و همه باید زیر نظر متخصص باتجربه اجرا شوند.

سپید الوند با استفاده از دستگاه‌های مدرن و مطابق استاندارهای جهانی و از طریق کارشناسان متخصص، دارای سابقه بیش از 10 سال خدمت رسانی به  شما مشتریان عزیز است. شرکت ساخت گلخانه سپید الوند همواره در طول این سال‌ها تلاش کرده است تا گامی مؤثر در رشد و پیشرفت کشور عزیزمان ایران بردارد. همچنین قادر است تا محصولاتی با کیفیت و همگام با آخرین تکنولوژی جهانی به شما هم میهنان عزیز ارائه کند.

مهم ترین نکات برای ساخت و راه اندازی گلخانه

مشخص کردن ابعاد گلخانه

اولین نکته برای ساخت و راه اندازی گلخانه، این است که ابعاد و اندازه گلخانه مورد نظر خود را مشخص نمایید. همچنین باید بدانید که در آینده قرار است گلخانه شما چقدر توسعه داشته باشد. ضمناً باید اطمینان حاصل کنید که گلخانه شما پتانسیل توسعه بیشتر در آینده را داشته باشد. به بیان دیگر فعالیت شما به زمان محدود نباشد. از آنجا که اغلب ساخت و راه اندازی گلخانه جدید بعد از ارزیابی تقاضای تولید، مشخص می‌شود؛ این نکته اولین گام  برای مشخص کردن اندازه یک گلخانه است. اگر می‌خواهید یک گلخانه با کیفیت احداث کنید، باید تمام نیازهای خود را در نظر بگیرید. مهم‌ترین نکاتی که باید برای احداث گلخانه در نظر بگیرید، شرایط محیطی و محصول مورد نظر است.

برنامه ریزی برای توسعه گلخانه

دومین نکته مهم در ساخت و راه اندازی گلخانه، این است که برای رشد هرچه بهتر برنامه ریزی نمایید. به وضعیت محیط مورد نیاز جهت رشد مطلوب گیاهان و محصولات گلخانه‌ای توجه داشته باشید. همچنین باید با سازنده گلخانه در خصوص میزان ارتفاع و سقف گلخانه، تهویه اضافی، گزینه‌های مواد اولیه، لعابکاری و سبک‌های مختلف گلخانه‌ها مشورت نمایید.

در نظر گرفتن فضا برای توسعه گلخانه

نکته سوم جهت توسعه و ساخت و راه اندازی گلخانه، فضای لازم برای گسترش امکانات و سیستم‌های گلخانه‌ای موجود است. در این مرحله باید توجه ویژه‌ای به امکانات و تجهیزات گلخانه‌ای موجود داشته باشید. همچنین حواستان باشد که چه چیزی برای گسترش و توسعه گلخانه یا ساخت یک گلخانه جدید کافی است یا چه چیزهایی به ظرفیت بیشتری احتیاج دارند.

از جمله وسایل حمل و نقل، فضای انبار، فضای اداری، سیستم‌های کنترل محیط گلخانه و البته سیستم‌های سرمایشی و گرمایشی. فراموش نکنید که همیشه باید یک مهندس حاذق را برای کنترل و نصب بهترین سیستم گرمایش گلخانه‌ای انتخاب نمایید. یک مهندس حرفه‌ای قادر است تا بر گرمایش گلخانه‌ای شما برای برنامه‌های توسعه، کنترل و نظارت کند.

رعایت استانداردهای منطقه‌ای

جهت ساخت و راه اندازی گلخانه باید به مقررات و استانداردهای منطقه‌ای که در آنجا هستید دقت توجه نمایید. در همه پروژه‌های ساخت گلخانه، بازرس ساختمان، ساختمان‌های گلخانه را بازرسی می‌کند. این موضوع شامل بازرسی از زمین گلخانه و مجوزهای ساخت و ساز نیز است. لازم است بدانید که هر سال مقررات بیشتری در این زمینه وضع می‌شود. همچنین باید اطمینان حاصل کنید که توسعه گلخانه مورد نظر شما  بر اساس همه قوانین و مقررات شهری و منطقه‌ای پیش می‌رود. به عنوان مثال، در صورتی که ساختمان شما بسیار نزدیک به زمین همسایه باشد شاید ممکن باشد مجبور شوید اختلافات پیش آمده را از طریق شورای شهر حل و فصل نمایید.

محاسبه هزینه‌های ساخت گلخانه

آخرین و مهم ترین نکته جهت ساخت و راه اندازی گلخانه و محاسبه هزینه ساخت گلخانه، دقت به فضای انبار و ذخیره کردن بیشتر برای محصولات است. در صورتی که فضای تولید خود را توسعه می‌دهید، در نظر بگیرید که امکان دارد جهت انبار و ذخیره سازی بیشتر محصولات اضافی به تجهیزات بیشتری احتیاج داشته باشید. جالب است بدانید که اغلب تولیدکنندگان گلخانه مایل‌اند که این مناطق را در نزدیکی ساختمان‌های گلخانه‌ای بسازند. همچنین به این نکته توجه کنید که گلخانه‌های وسیع برای حمل و نقل، مناسب تر هستند.

تقسیم بندی گلخانه‌ها بر اساس نوع تولید

  • گلخانه‌های تولیدی سبزی و صیفی که شامل محصولاتی نظیر خیار، گوجه فرنگی، توت فرنگی، فلفل، بادمجان، طالبی، سبزیجات برگی (ریحان – شاهی و …) هستند.
  • گلخانه‌های تولید گل و گیاهان زینتی جهت تولید انواع گل‌های شاخه بریده(رُز- ژربرا – گلایول – داودی) وگلهای آپارتمانی هستند.
  • سالن‌های گلخانه‌ای تولید قارچ دکمه‌ای و قارچ صدفی

تقسیم بندی گلخانه‌ها بر اساس نوع سازه

همچنین از نظر نوع سازه گلخانه‌ها به دو دسته چوبی یا سنتی و مدرن یا فلزی تقسیم می‌شوند که عبارت‌اند از:

گلخانه‌های چوبی

جالب است بدانید که اسکلت اصلی این نوع گلخانه‌ها از جنس چوب با پوشش پلاستیک هستند. ایـن سازه‌هـا دارای ارتفاع 2 تا 3 متر هستند. همچنین سیستم گرمایی و تهویه مناسبی ندارد. پس به دلیل ارتفاع پایین جهت کشت محصولاتی نظیر خیار و گوجه فرنگی مناسب نیستند. اما مزیت این نوع گلخانه‌ها قیمت ارزان احداث هر واحد آن است.

ولی به دلیل مناسب نبودن محیط داخلی جهت رشد گیاه معمولاً میزان تولید در واحد سطح نسبت به گلخانه‌های مدرن بسیار کمتر است. بنا بر دلایلی که ذکر کردیم این نوع گلخانه‌ها توسعه نیافته‌اند. در ضمن گلخانه‌های چوبی‌ای که قبلاً احداث شده باشند به مرور زمان به گلخانه‌های مدرن تبدیل خواهند شد.

گلخانه‌های فلزی یا مدرن

اسکلت این نوع گلخانه‌ها از فلز است. همچنین اغلب همراه با پلاستیک‌های ضد اشعه ماورا بنفش (uv) پوشش و دارای سیستم گرمایشی و تهویه مناسب هستند. این نوع گلخانه‌ها دارای ارتفاع بیش از ۵/۴ متر هستند و بنا بر شرایط مناسب رشد گیاه در این گونه سازه‌ها کارکرد در واحد سطح نسبت به گلخانه‌های چوبی افزایش دارد. لازم به ذکر است که اتصال قطعات در گلخانه‌های فلزی توسط پیچ‌ومهره (پرتابل) و یا با استفاده از جوش صورت می‌گیرد. لازم است بدانید که هزینه واحد گلخانه‌های پرتابل در مقایسه با سیستم جوشی ۲۰-15% بیشتر است. اما در عوض نصب آن آسان‌تر و تغییرات در سازه راحت‌تر است.

سپید الوند؛ راهی برای ساخت بهترین گلخانه

ما در این مقاله مطالبی را درباره ساخت گلخانه و همه چیزهایی که باید بدانید ذکر کردیم. هنگامی که برنامه‌های جدیدی برای توسعه گلخانه‌های قبلی خود یا توسعه ساخت و ساز جدید دارید؛ بی شک استفاده از خدمات سپید الوند به شما کمک زیادی خواهد کرد.

دکمه بازگشت به بالا