مجله فرهنگ

سلام به شهید کربلا در مقبره شمس سبزواری

سخنگوی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری می گوید: او در یکی از مقبره های شمس سبزواری در پاکستان که با کاشی های فیروزه ای تزئین شده است ، از امام حسین (ع) استقبال می کند.

به گزارش کندوج ، مرتضی رضوانفر ضمن انجام تحقیقات میدانی در مورد بناهای تاریخی در پاکستان ، به مقبره “شمس سبزواری” رسید ، یک عارف ایرانی با یک کتیبه فارسی که به امام حسین (ع) سلام می کند.

وی در ادامه گفت که مقبره شمس سبزواری (عرفان ایرانی ، 560 هجری قمری سبزوار / 675 هجری قمری مولتان) طبق معماری ایرانی یک بنای مربع شکل در اطراف مقبره است: یک ساختار هشت ضلعی و یک گنبد نسبتاً بزرگ با چندین سنگ قبر که توسط کتیبه ها و کاشی های سبز احاطه شده است.

وی تأکید کرد: در سنت معمول مقبره های موجود در شبه قاره ، درهای ورودی در شرق بنا احداث شده است تا زائران بتوانند هنگام ورود و رفتن به همان روش با مکه روبرو شوند ، طوری که پشت آنها به مکه و سنگ قبرها نباشد. وی می گوید: اما طبق روش افزایش تعداد شمس سبزواری بر اساس مدارا و تعامل با سایر ادیان ، در طراحی مقبره از چندین ورودی در جهات مختلف استفاده شده است و اکنون می بینیم که بسیاری از ادیان مختلف به دیدار وی می آیند.

به گفته رضوانفر ، این بنا دارای چندین کتیبه فارسی است ، کتیبه ای که در بالاترین قسمت خانه نصب شده ، دارای این مضمون است: “ای شاه کربلا ، درود بر تو / همه در اندوه ، درود بر تو توتیا سلام علیک”

انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا