مجله علمی و سلامت

سوت زنی| پیشقدم شدن بیمارستان‌ و مطب‌های خصوصی در افزایش غیر قانونی تعرفه‌های پزشکی!

به گزارش شفاف، بحث تعیین تعرفه پزشکان و افزایش تعداد ویزیت پزشکان در حوزه عمومی و عمومی این روزها مورد توجه قرار گرفته است و حرفه پزشکی مانند همیشه می خواهد این تعرفه ها را به میزان قابل توجهی افزایش دهد.

از سوی دیگر با توجه به تورم بالای جامعه و فشار شدیدی که بر مردم برای تامین زندگی روزمره خود وارد می شود، مردم معتقدند که این افزایش تعرفه نباید زیاد باشد و عقب نشینی کند.

اما علیرغم تمام اظهارنظرهای مسئولان، کارشناسان، جامعه پزشکی و اقشار مختلف جامعه، هنوز تعرفه های جدید امسال به صورت عمومی اعلام نشده است.

در چنین شرایطی، موسسه پزشکی ایسلند و چندین پزشک با اشاره به تورم 48 درصدی در جامعه در اسفند ماه سال گذشته، به لزوم افزایش 60 درصدی تعرفه های پزشکی در سال جاری اشاره می کنند.

در چنین شرایطی، اعلام سازمان نظام پزشکی در سال جاری نیز واکنش های بسیاری را در پی داشته است. تعرفه هایی که هنوز قطعی نشده و باید به هیأت بیمه ارائه و به پزشکان و مراکز درمانی کشور به اطلاع عموم برسد.

با توجه به این توضیحات در واقع شاهد پیشرفت برخی مراکز درمانی و پزشکان در اولین افزایش هزینه های درمانی هستیم.

به عنوان مثال، 10 روز پیش، بیماری که برای معالجه به یک بیمارستان خصوصی در مرکز پایتخت مراجعه کرده بود، با درخواست وقت ملاقات با جراح ارتوپد، ویزیت 67 و 700 تومانی دریافت کرد و روند درمان را پیگیری کرد.

اما تنها پس از 10 روز که این بیمار برای ویزیت مجدد به همان بیمارستان مراجعه می کند با درخواست 104 هزار و 700 تومان از سوی منشی مواجه می شود!

این شهروند مدعی است وقتی با این افزایش چشمگیر بیش از 37 هزار تومانی تنها در 10 روز و چه از اینها که هنوز تعرفه های امسال تصویب و ابلاغ نشده، مخالفت کردم، او را به تمسخر گرفتم و گفتم: برو برو! مرد بعدی »منشی را ملاقات کردم.

مورد دیگر شهروند دیگری مدعی است که این هفته برای ویزیت پای پدرم به مطب جراح ارتوپد رفتم. این پزشک برای ویزیت بیماران از جمله پدرم 200 هزار تومان دریافت می کرد.

تعرفه جدید هنوز تصویب نشده است

سعید کریمی معاون وزیر بهداشت وی در خصوص وضعیت حق الزحمه درمان در سال 1401 گفت: ارقام مربوط به هزینه های درمانی در سال جاری به تصویب شورای تامین اجتماعی رسیده است اما چون هنوز اعلام نشده است نمی توانم ارقام مربوط به آن را نام ببرم.

معاون وزیر بهداشت افزود: در عین حال اساسنامه برای رسیدگی به سازمان برنامه و بودجه ارسال و به دولت ارسال شده است. طبق قولی که به ما داده اند، این هفته یا هفته آینده در دولت بحث تعرفه ها مطرح و تصمیم گیری خواهد شد.

به گفته وی، پیشنهادات وزارت بهداشت برای شارژ نیز متفاوت بوده است. شورای عالی بیمه البته متشکل از نماینده وزارت بهداشت، سازمان نظام های سلامت، دبیر شورای عالی بیمه، نمایندگان بیمه و… است و صحبت از افزایش حق چکش است. در حال حاضر تعداد افزایش تعرفه ها مشخص نشده و نمی توان در مورد آن اظهار نظر کرد.

کریمی معتقد است که اعداد و ارقام به افزایش 28.5 و 30 درصدی نزدیک است که البته هنوز نهایی نشده و باید منتظر تصمیم هیئت دولت باشیم. البته می توان به این نکته اشاره کرد که به دلیل افزایش زیاد دستمزدها، بار بیمارستان ها رو به افزایش است. در نتیجه پیشنهاد افزایش تعرفه ها حدود 28.5 و 30 درصد بوده است که البته همانطور که اعلام کردم قطعی نیست و تصویب نشده و تصمیم نهایی در دولت است.

* هنوز تعرفه 1401 اعلام نشده است

از سوی دیگر محمدمهدی ناصحی، مدیرعامل سازمان بیمه سلامت ایران وی در خصوص اظهارات ضد و نقیض در مورد افزایش تعرفه های پزشکی توضیح داد: هنوز تعرفه 1401 وضع نشده است و دولت و نظام سلامت اعتبار می دهند تا هزینه ها و هزینه های مردم افزایش پیدا نکند و امیدواریم نتیجه در این زمینه اعلام شود. هفته های آینده.”

حداقل، با وجود اینکه جامعه قدردان جامعه پزشکی بوده و هست، اما لزوم رعایت قانون و پرهیز از تخلفات ضروری و مورد انتظار جامعه پزشکی است و انتظار مردم از مسئولان بهداشت عمومی به ویژه وزارت بهداشت افزایش دارو است. توان مالی اقشار مختلف جامعه مشخص شود و مبلغ معقولی مشخص شود و ثانیاً قبل از اعلام رسمی از سوی دستگاه های مسئول شاهد این تخلف و استقبال پیشگیرانه از تعرفه های پزشکی نباشند.

وی در پایان به اطلاع مخاطبان این خبرگزاری و مراجع بهداشتی می رساند که نام و اطلاعات بیمارستان و متخصص ذکر شده در گزارش توسط خبرگزاری آنلاین کندوج محفوظ است و در صورت نیاز در اختیار پلیس آگاهی قرار خواهد گرفت.

منبع: خبرگزاری آنلاین کندوج

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا