مجله فرهنگ

شهرام ناظری و یک کنسرت غیرطبیعی

شهرام ناظری خواننده سابق کشورمان پس از یک سال و نیم از ایران و صحنه ، جمعه شب 27 خرداد به یک مرحله کنسرت آنلاین رفت و شعری از شاعر محبوب خود (مولانا) را قرائت کرد ؛ این کنسرت که در آن او از کمبود تماشاگر در طول اجرا ابراز نارضایتی کرد ، مرحله اجرا را متوسط ​​ارزیابی کرد.

به گزارش کندوج ، صبح جمعه ، هفتم خرداد ماه ، دوستداران موسیقی پس از پایان دوره کنسرت ، شاهد اجرای دو ساعته شهرام ناظری خواننده کشور معروف کشورمان به صورت آنلاین بودند که البته مجبور به پرداخت هزینه ای بودند برای تماشای کنسرت

ناظری در قالب کنسرت “آوای دوست” بصورت آنلاین در تالار وحدت روی صحنه رفت. در این کنسرت آثاری مانند “آتش در نیستان” ، “من دیوانه شدم” و “دلا با کسی می نشیند” ، “حقیقت را بگو” و … توسط این خواننده اجرا شد.

در ابتدای کنسرت ، ناظری گفت: “وضعیت بسیار عجیبی است که ما برای اولین بار در صندلی های خالی نشسته ایم. تعداد زیادی صندلی خالی وجود دارد. سالهاست که ما عادت داریم از حضور و نفس مردم انرژی بگیریم. این نفس ما را در بسیاری از جاها سر کار نگه داشت. من یک سال و نیم در ایران نبودم و برای اجرای یک پروژه در ایالات متحده بودم. در این مدت پیشنهادهای زیادی برای اجرای آنلاین دریافت کردم اما علاقه ای بهم نداشت و فکر می کردم کرونا به زودی تمام خواهد شد و به زودی می توانیم از نفس گرم و دوست داشتنی مردم لذت ببریم. گروه ما یک سال و نیم است که روی صحنه نیست. وقتی به ایران برگشتم دیدم که کرونا هنوز زنده است ، بنابراین تصمیم گرفتیم یک اجرای آنلاین داشته باشیم. “تغییراتی در ساختار آثاری که قرار است اجرا کنیم وجود داشته است.”

در کنسرت ، قطعه آغازین با صداها و آهنگهای ویولن آغاز شد و صدای غم انگیزی را برانگیخت. پس از مدتی ، شوالیه آواز ایرانی با قدرت و آواز خواندن با سازهایی که همیشه در صدای او شنیده می شود ، شروع به خواندن کرد.

آهنگی که ناظری برای اولین اجرای خود انتخاب کرده بود “Chou Khayal To Darad in the heart of the dancers” بود. اثری از مولانا که به زیبایی توسط بیننده شنیده شده است.

در قسمت دیگر ، حال و هوا در اجرا یک قدم بالاتر رفت. تا آن زمان ، پس از یک شوک ناگهانی ، ابیات یکی از مشهورترین اشعار مولانا را با صدای ناظر شنیدیم. این اثر با عنوان “دیوانه شدم” تأکید زیبایی دارد و به جای مشاهده تلفظ حروف اول کلمات شعر. Shida Shodam ، ساخته لوریس چکناواریان ، براساس یکی از غزل های مولانا ساخته شده است.

البته همانطور که شهرام ناظری در بخشی از سخنان خود اشاره کرد ، آثاری که در این کنسرت آنلاین شنیدیم ترتیب متفاوتی داشته است. به گونه ای که در نسخه اصلی این اثر صدای گروه کر خواننده را دنبال می کند ، اما در اینجا فقط صدای تماشاگر بود و همین کافی است که البته در فضای آرام تری نسبت به اثر اصلی اجرا شد.

بعد از اجرای شیدا شدام برای اجرای شهرام ناظری ، وی خطاب به افرادی که در خانه کنسرت وی را تماشا می کردند گفت: امیدوارم بعد از سن زیاد اجرای آهنگ “شیدا شدم” را دوست داشته باشید. “همانطور که گفتم ، نبود افراد در سالن کار را بسیار دشوار کرده است.”

وی با خواندن یک شعر کوچک ادامه داد: “بدون تو این صدای عزاداران بدون کلام است / این ترانه ها از روح شماست” و ادامه داد: امیدوارم بتوانیم کار را با اعتدال به پایان برسانیم.

کار بعدی “راز را پنهان نکن” بود که آن هم یکی از اشعار مولانا است. شعرهای این اثر بخشی آموزنده دارند و بر ارزش حقیقت تأکید دارند.

در بخش بعدی ، این هنرمند گفت: “من می خواهم اثری از مثنوی معنوی را بخوانم. در حالی که من در ایران نبودم بسیاری از اتفاقات رخ داد. ما عزیزان و بزرگان زیادی را از دست دادیم ، مانند دو خواننده بزرگ – محمدرضا شجریان و عبدالوهاب شهیدی – که یک اتفاق تلخ و ناگوار است. به هر حال ، به قول یکی از دوستان ، زندگی قطاری است که همه ما از آن استفاده می کنیم و در نهایت ما را به آخرین ایستگاه می رساند ، اما من نمی دانم چرا قرعه کشی بیشتر به نام هنرمندان و فرهنگ رخ می دهد و ما شاهد از دست دادن این عزیزان “این اثر را به روح عزیزانی تقدیم می کنم که در عرصه فرهنگ و هنر از دنیا رفته اند و نبود آن تلخ و بی بدیل بوده است.”

او پس از گفتن این حرف ها ، در حالی که به نوازندگی تکنوازی مشغول بود ، آواز خواند: “شاد باش ، عشق ما را از دست بده … ای دکتر همه علل ما”.

کل کار تقریباً با همان ریتم اجرا شد. به جز مواردی که تماشاگر با همراهی سه سیم در اوج خود آواز می خواند.

ناظری سپس گفت: “آواز قفل زندان” سالهاست که وجود دارد و عمدتا در کنسرت هایی با شعر انقلابی مولانا اجرا می شود ؛ من همیشه در طول این چهل سال این کار را اجرا کرده ام و همیشه جای خود را دارد. بعضی از قطعات هرگز جای خود را از دست نمی دهند. به خصوص اگر همراه با اشعاری از بزرگان ادب مانند سعدی ، عطار ، مولوی و فردوسی باشد. “اصل این کار برای رضا قاسمی است که سالهاست ایران را ترک کرده ، موسیقی را رها کرده و به رمان روی آورده و در آن موفق شده است.”

وی یادآوری کرد: “در آن زمان ما علاقه عجیبی داشتیم و هر روز با آقای قاسمی کار می کردیم. آن دوره زمان شکوفایی موسیقی بود. ما ، نسل هایمان ، به معنای واقعی کلمه عاشق ، آرمان گرا و روشنفکر بودیم. امروزه ورود فضای مجازی به زندگی بشر و همه خشونت هایی که همه جهان و البته روغن بیشتر در ایران ما را آزار داده است برای نسل ما بسیار عجیب است. “آهنگ” من برگشتم چون تا عید جدید قفل زندان را می شکنم “یادبود سالهای زیادی است که ما به عزیزانمان تقدیم می کنیم.”

سپس بیننده می خواند: “دکتر ، اگر دست من بشکند ، دست دربان را می شکنم و …

وقتی گروه “چرخ می شکنم” را خواند ، نوازنده دف چند ثانیه بازی کرد و تماشاگر دوباره آواز خواند. هر بار که آهنگ و گروه به اوج خود می رسید ، گاهی می توانست فرود بیاید و به قله بازگردد.

در پایان کار با آواز گروه و فریاد خواننده “من دوچرخه را می شکنم” به پایان رسید.

عکسی از حضور آنلاین شهرام ناظری در دوره کرونا

شهرام ناظری مجدداً به سختی حضور در فضای مجازی اشاره کرد و توضیح داد: “گویی در خلا appe ظاهر می شویم. در تالار رودکی ، جایی که سالها به دیدن مردم عادت کرده ایم ، نمایشگاه های آنلاین مشکلاتی در کار ما ایجاد کرده است. برای من غیرطبیعی است که چنین بخوانم. ما ترانه هایی را اجرا می کنم که سالها آنها را خوانده ام اما گاهی اوقات ذهنم به بیراهه می رود و کف می زنم و فکر می کنم بقیه اعضای گروه همان است. “اگر این وضعیت ادامه پیدا کند ، ما باید به آینده فکر کنیم تا بتوانیم آنلاین بازی کنیم.”

در ادامه کنسرت ، این خواننده باتجربه کشورمان به همراه سازهای ویولن ، زهی ، عود و سنتور ، کار “ساختن پادشاه پزشک بر روی بیمار تا زمانی که او را ببیند” با شعری از مولانا را تقریباً در ریتمی که در اوج نبود و نه او خیلی آرام آواز می خواند ، گاهی اوقات در پایان کار نوازندگان از ریتم سریع تری استفاده می کردند. پس از مدتی دوباره کار “حقیقت را بگو ، پنهان مکن” اجرا شد.

ناظری درباره اثر “حقیقت را بگو ، آن را پنهان مکن” گفت: “مولوی تأکید می کند که حقیقت را بگوید و به دنیا اعتماد نکنی که این جهان واقعاً بی ارزش است. برای جوامعی که پر از دروغ هستند ، تأکید همه اندیشمندان بر این بوده است که جامعه سالم است و هیچ چیزی در پس این دروغ نیست. امیدوارم روزی فرا برسد که دروغ نباشد. “دلیل انتخاب این اثر در اجرا این است که وقتی شنونده آن را می شنود ، با خودش فکر می کند که کجا دروغ گفته است ، یا حتی من که آن را می خوانم ، با خودم فکر می کنم جایی دروغ گفته ام.”

پس از سخنرانی های این هنرمند ، سه تار ناظری و سایر سازها صدای آشنا و سرگرم کننده اثر “دلا ، با کسی که از قلب او می شناسد” را شنیدند. اثر معروف و دلنشین مولانا ؛ ناظر همیشگی. آثاری که بسیاری از ایرانیان به نوعی شنیده اند و ممکن است یکی از اشعار مولانا باشد که می توانند قسمت هایی از آن را به یاد بیاورند.

همانطور که شهرام ناظری در اجرای خود مدام تأکید می کرد ، اجرای این اثر از فضای مناسبی برخوردار نبود ؛ گوش دادن به آن اما خالی از لطف نبود.

ناظری گفت: “در کنسرت های آنلاین ، با تمام نقایص آن ، دستانمان بازتر است و می توانیم بیشتر صحبت کنیم.” “کاش همیشه این فضا در رادیو و تلویزیون وجود داشته باشد تا بتوانیم با مردم صحبت کنیم و این می تواند تأثیر فرهنگی زیادی بر مردم داشته باشد.”

پس از این صحبت ها ، کار زیبا و ماندگار “آتش در نیستان” اجرا شد. این اثر با آهنگسازی آهنگساز باورنکردنی جلال ذوالفنون یکی از بهترین کارهای شهرام ناظری است که البته بر اساس شعری از مجذوب تبریزی ساخته شده است ؛ شاعری که به شدت تحت تأثیر حافظ ، سعدی و فردوسی و بسیاری از جنبه های نظریه های مولانا قرار گرفته است ، در اشعار وی دیده می شود. این اثر از ابتدا صحبت از گفتگوهای نی و آتش است و علاوه بر جذابیت موسیقی و ترانه ، قصه ای زیبا و آموزنده را روایت می کند.

ناظری در پایان کار گفت: “هنگامی که مشغول آتش سوزی در نیستان بودم ، به یاد آوردم که بخشی از کار اول را نخوانده ام” ، از این رو دوباره از اواسط کار شروع به پخش اولین اثر کرد. .

وی در پایان برای چند دقیقه کار کردی “Lahili Bavanam” ، یکی از مشهورترین آثار موسیقی کرد را اجرا کرد.

اجرای آنلاین شهرام ناظری ادامه مجموعه ای از کنسرت های آنلاین بود که از ابتدای شیوع کرونا تاکنون توسط صندوق فرهنگی هنری رودکی برگزار شد.

انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا