کسب و کار ایرانیمجله علمی و سلامت

شکل پروتز سینه

پروتز سینه چیست؟

در عمل پروتز سینه، ایمپلنت‌هایی در زیر بافت سینه یا ماهیچه سینه قرار داده‌می‌شود. را اگر بشناسید، جایگیری این پروتزها و ایمپلنت‌ها برای شما واضح‌تر خواهد‌بود. برای برخی خانم‌ها، پروتز سینه راهی برای افزایش اعتماد‌به‌نفس است. برخی زنان معمولا بعد از شیردهی یا کاهش وزن، دچار کاهش حجم سینه یا عدم تقارن در شکل سینه‌ها می‌شوند. حتی ممکن است به هر دلیلی از اندازه و شکل سینه خود راضی نباشند. اما در برخی موارد هم، پروتز سینه جزئی از فرایند بازسازی سینه است. برای مثال زمانی که برای درمان سرطان سینه، به اجبار یک یا هر دو سینه تخلیه می‌شود.

ایمپلنت سینه چیست؟

ایمپلنت‌های سینه به پروتزهای پزشکی گفته می‌شود که برای بزرگ‌تر کردن سینه، ترمیم بافت آن یا تولید فرم فیزیکی سینه، درون سینه قرار داده‌می‌شود. ایمپلنت‌ها انواع، جنس و شکل‌های متفاوتی دارند.

ایمپلنت‌های سینه، انواع مختلف و جنس‌های متفاوتی دارند.

انواع مدل پروتز سینه از نظر جنس و مواد تشکیل دهنده ایمپلنت

در حال حاضر در سراسر دنیا، برای پروتز سینه از سه نوع ایمپلنت استفاده می‌شود:

  • پروتز سینه سیلیکونی
  • پروتز سینه آب نمکی
  • پروتزهای سینه ثابت یا gummy bear.

در هر دو مدل پروتز سیلیکونی و آب نمکی، ایمپلنت سینه دارای دیواره‌ی خارجی سیلیکونی است. همچنین تفاوت در ماده‌ی پرکننده است.

۱. پروتز سینه آب نمکی

انواع با آب‌نمک استریل‌شده پر می‌شوند. این ایمپلنت‌ها می‌توانند از قبل در اندازه دلخواه پر شده‌باشند. یا اینکه در حین جراحی پر شوند. به این صورت که ابتدا به صورت خالی در جای مناسب قرار داده‌می‌شوند و سپس با آب نمک استریل‌شده پر می‌شوند. به این صورت، جراح می‌تواند میزان پر شدن ایمپلنت را در حین عمل تنظیم‌کند.

ایمپلنت‌های آب نمکی یا سالین گرد و سفت‌تر از ایمپلنت‌های سیلیکونی هستند. این پروتز سینه برای خانم‌های ۱۸ ساله و بالاتر مناسب هستند. اما چرا بالای ۱۸ سال؟ چون ۱۸ سال سن قانونی برای انجام عمل‌های جراحی زیبایی است.

نوع دیگری از ایمپلنت‌های سالین یا آب‌نمکی هم وجود دارد که در داخل آن یک ساختار وجود دارد که به آن بافت نرم و منعطف‌تری می‌دهد. این ساختار این اجازه را به ایمپلنت می‌دهد که بهتر از پروتزهای آب نمکی معمولی، شکل خود را حفظ کنند. این پروتزها از سال ۲۰۱۵ در جراحی پروتز سینه استفاده می‌شوند.

۲. پروتز سینه سیلیکونی

یکی از انواع پروتز سینه، است. این نوع از ایمپلنت‌ها با ژل سیلیکون پر می‌شوند، که ماده‌ای نرم و الاستیک با بافتی شبیه به چربی انسانی است. ایمپلنت‌های سیلیکونی، یک جداره‌ی سیلیکونی دارند که با ژل سیلیکون پر شده‌است. پروتزهای سیلیکونی در شکل‌های مختلف با درجه‌های سفتی مختلف موجود هستند. همه‌ی ایمپلنت‌های سیلیکونی از قبل با ژل پر شده‌اند و نسبت به پروتز آب نمکی نیاز به برش بزرگ‌تری دارند. اگر از پروتز سیلیکونی استفاده کنید، حس طبیعی‌تر و نرم‌تر و سبک‌تری خواهیدداشت.

سن مناسب برای استفاده از پروتزهای سیلیکونی ۲۲ سال و بالاتر است. هر ۲ یا ۳ سال باید توسط پزشک معاینه شوید و برای بررسی پارگی‌های احتمالی، MRI انجام شود.

این نوع پروتز هم در واقع با ژل سیلیکون پر شده‌است. اما تفاوت در اینجاست که این پروتزها حتی در صورت پاره‌شدن هم، شکل خود را از دست نمی‌دهند و پروتز دائمی سینه است. تراکم سیلیکون در پروتزهای ثابت بالاتر است و به همین دلیل سفت‌تر از پروتزهای سیلیکونی هستند.

شکل و اندازه‌های مختلفی دارند و عموما در قسمت پایین، برجستگی بیشتری دارند. به سمت بالا نازک‌تر می‌شوند، تا فرم بهتر و طبیعی‌تری را به سینه بدهند.

برای قرار دادن پروتز ثابت، نیاز به برش بزرگتری هست. اگر پروتز ثابت بعدا بچرخد، منجر به یه شکل غیرطبیعی در سینه می‌شود. به‌طوری که برای اصلاح آن، لازم است مجددا عمل جراحی انجام شود.

انواع پروتز سینه از نظر شکل

دو شکل پایه‌ای در پروتز سینه داریم:

هر یک از این شکل‌ها در اندازه‌ها و برجستگی‌های مختلف وجود دارند. انتخاب شکل پروتز سینه برجسته  و بزرگی آن به عوامل مختلفی مثل سلیقه فرد و محل ترجیحی برای برش، بستگی دارد. آناتومی فرد، مثل شکل بدن، پهنای جناغ، حد فاصل دیواره قفسه سینه و بافت سینه موجود هم بر انتخاب شکل پروتز سینه تاثیر می‌گذارد.

دنبال متخصص برای بزرگ‌کردن سینه می‌گردی؟

دکترتو کنارته!

۱. پروتز سینه گرد

ایمپلنت سینه گرد، رایج‌ترین شکل پروتز سینه است. شکل قدیمی و اولیه پروتز سینه، که هنوز هم محبوبیت زیادی دارد. و عموما جذاب‌ترین و مطلوب‌ترین نتیجه را برای فرد فراهم می‌کند. بعد از عمل، سینه فرمی گرد و برجسته خواهد‌داشت، که در قسمت بالا برجستگی و پری بیشتری دارد. پروتز گرد عموما قیمت پایین‌تری نسبت به پروتز اشکی دارد.

۲. پروتز سینه اشکی (قطره اشکی یا آناتومیکال)

پروتز اشکی بیشتر برای کسانی مناسب است که طبیعی‌ترین نتیجه را می‌خواهند. در پروتز اشکی، قسمت پایین ایمپلنت برجستگی بیشتری دارد و بالای آن باریک‌تر است. همان‌طور که از اسم آن مشخص است، فرمی شبیه به قطره به سینه می‌دهد.

خانم‌هایی که می‌خواهند فرم سینه‌شان طبیعی‌تر باشد، عموما پروتز اشکی را انتخاب می‌کنند. البته میزان پر بودن و حجم سینه در این نوع، کم‌تر از فرم گرد نیست.

پروتز گرد و اشکی دو شکل رایج برای پروتز سینه هستند.

کاربردهای پروتز سینه: کی پروتز سینه انجام دهیم؟

پروتز سینه می‌تواند در موارد زیر، به شما کمک کند:

  • بزرگ‌کردن سینه‌هایی که به صورت طبیعی کوچک هستند
  • بازیابی اندازه و شکل سینه بعد از بارداری، کاهش وزن یا شیردهی
  • تصحیح عدم تقارن زیاد در بین سینه‌ها
  • ترمیم بافت سینه بعد از تخلیه سینه بعد از سرطان سینه یا دیگر جراحی‌های سینه (بعد از درمان سرطان سینه می‌توان از این روش برای زیبایی استفاده کرد.)

عمل پروتز سینه برای چه کسانی مناسب است؟

یکی از اصلی‌ترین سوال‌هایی که ذهن شما را درگیر می‌کند، این مسئله است که اصلا چه کسانی بهتر است که پروتز سینه را انجام دهند یا چه کسانی می‌توانند این عمل جراحی زیبایی را انجام دهند. به خاطر داشته‌باشید که این جراحی یک جراحی زیبایی است و برای انجام آن ضرورتی وجود ندارد. اما چه کسانی در شرایطی هستند که انجام دادن جراحی پروتز سینه برای آنها بهتر است؟

  • کسانی که سینه‌های آنها خیلی کوچک باشد و این بر روی اعتماد به نفس آنها تاثیر بگذارد می‌توانند از این عمل جراحی برای افزایش اعتماد به نفس و زیبایی خود استفاده کنند. اما مسئله این است که قبل از انجام این جراحی فرد باید به دکتر روانشناس و یا روانپزشک مراجعه کند تا برای انجام این جراحی از نظر روانی سالم و در شرایط مناسب باشد.
  • افرادی که مدل هستند و یا زیبایی ظاهری آنها در شغل و وجهه‌ی اجتماعی آنها موثر است می‌توانند با کمک این روش به آینده‌ی شغلی خود کمک بیشتری کنند. بسیاری از سلبریتی‌ها از این جراحی استفاده می‌کنند.
  • افرادی که سینه‌های نامتقارن دارند و این بر روی زندگی آنها و اعتماد به نفس افراد تاثیرات منفی گذاشته‌است.

کسانی که از سایز یا فرم سینه خود راضی نیستن، یا کسانی که مجبور به تخلیه سینه برای درمان سرطان شده‌اند، گزینه‌های مناسبی برای ایمپلنت سینه هستند.

پروتز سینه بعد از سرطان

یکی از برای کسانی که دارند، جراحی و برداشتن سینه‌ها است. این افراد ممکن است که بعد از انجام این روش درمانی احساس خوبی نداشته‌باشند و اعتماد به نفس آنها کاهش پیدا کند. از طرفی بعد از انجام این درمان سخت، می‌توانند با ایمپلنت‌های سینه به زیبایی خود بیفزایند و امید به زندگی در آنها افزایش پیدا کند.

جراحی پروتز سینه برای چه کسانی مناسب نیست؟

این جراحی برای خیلی از افراد مناسب نیست و همه نمی‌توانند از این جراحی استفاده کنند. در ادامه به معرفی گروه‌های پرخطر برای انجام پروتز سینه پرداخته‌ایم:

  • اگر در شرایط جسمی خوبی نباشید، کاندید مناسبی برای انجام این جراحی نیستید. مثلا اگر سرطان فعال داشته‌باشید و یا عفونت فعالی در بدن شما وجود داشته‌باشد.
  • اگر مصرف سیگار، الکل و مواد مخدر در شما زیاد باشد، برای انجام این جراحی مناسب نیستید.
  • کسانی که تصویر خوبی از خود ندارند و از نظر روانی مشکلات جدی دارند، ابتدا باید برای مشکلات روانی خود اقدام کنند و سپس برای تغییر ظاهر خود جراحی انجام دهند.
  • اگر کس دیگری از شما می‌خواهد که این جراحی را انجام دهید، مورد مناسبی برای جراحی نیستید. تنها کسانی جراحی‌های زیبایی موفقی خواهند داشت و از نتیجه‌ی عمل راضی خواهند بود که خودشان بخواهند این تغییرات را در بدن خود انجام دهند.
  • اگر نمی‌توانید بعد از انجام جراحی مراقبت‌های جراحی را انجام دهید و به خوبی استراحت کنید، مورد مناسبی برای این جراحی نیستید.
  • سن شما باید بالای ۱۸ و در مواردی بالای ۲۲ باشد.
  • اگر باردار هستید و یا شیر می‌دهید، نمی‌توانید این جراحی را انجام دهید.
  • در صورتیکه ماموگرافی‌های شما مشکوک باشد و یا سرطان سینه داشته‌باشید نمی‌توانید این جراحی را انجام دهید.
  • برخی از بیماری‌های زمینه‌ای به شما اجازه‌ی انجام جراحی را نمی‌دهند. بنابراین قبل از انجام جراحی باید بررسی‌های لازم در شما انجام گیرند.

تا به حال به بزرگ کردن سینه‌هات فکر کردی؟

مزایای عمل پروتز سینه چیست؟

این جراحی سینه‌های شما را زیباتر، متقارن و متناسب با سایزی که تمایل دارید می‌کند. همچنین در بیمارانی که از سرطان جان سالم به در برده‌اند، می‌تواند امیدبخش و افزاینده‌ی اعتماد به نفس باشد.

جراحی پروتز سینه چگونه انجام می شود؟

این جراحی در بیمارستان یا مراکز و کلینیک‌های درمانی انجام می‌شود و احتمالا همان روز می‌توانید بیمارستان را ترک‌کنید. این عمل نیازی به بیهوشی کامل ندارد و در اکثر مواقع با بی‌حسی موضعی انجام می‌شود. هر چند گاهی هم از بی‌هوشی عمومی استفاده می‌شود.

برای وارد‌کردن ایمپلنت، جراح یک برش در یکی از سه ناحیه زیر انجام می‌دهد:

  • چین زیر سینه
  • زیر بغل
  • اطراف نوک سینه

بسته به نوع پروتزی که می‌خواهید استفاده کنید، میزان این برش تغییر می‌کند. برای مثال پروتز آب نمکی نسبت به پروتز سیلیکونی و پروتز ثابت، نیاز به برش کوچک‌تری دارد. بعد از ایجاد برش، جراج بافت سینه را از ماهیچه‌ها و بافت پیوندی سینه جدا می‌کند. در واقع در زیر یا جلوی ماهیچه‌ی سینه‌ای، یک فضای پاکتی ایجاد می‌شود. سپس جراح، ایمپلنت را وارد این پاکت می‌کند. پروتز آب نمکی به صورت خالی وارد این پاکت می‌شود و سپس پر می‌شود. اما ایمپلنت‌های سیلیکونی و ثابت، از قبل پر شده‌اند و سپس جایگذاری می‌شوند. سپس محل جراحی بخیه زده و بانداژ می‌شود.

این جراحی سینه‌های شما را زیباتر، متقارن و متناسب با سایزی که تمایل دارید می‌کند. همچنین در بیمارانی که از سرطان جان سالم به در برده‌اند، می‌تواند امیدبخش و افزاینده‌ی اعتماد به نفس باشد.

مدت زمان عمل پروتز سینه چقدر است؟

جراحی پروتز سینه از انواع جراحی‌های معمولی است و چندان خطرناک و زمان‌بر نیست. این جراحی می‌تواند از ۴۵ دقیقه تا ۲ ساعت طول بکشد. این زمان‌بندی در صورتی است که مشکلی در جراحی ایجاد نشود و همه چیز طبیعی پیش برود.

آمادگی های پیش از پروتز سینه

وقتی تصمیم خود را برای ایمپلنت سینه گرفتید، در مورد دغدغه‌ها و خواسته‌هایتان در مورد شکل، حس و ظاهر سینه‌هایتان، با جراح زیبایی مشورت کنید. جراح زیبایی انواع ایمپلنت‌های سینه، جنس، شکل و همچنین گزینه‌های مربوط به تکنولوژی را برای شما شرح خواهدداد.

لیلا بنی نعمتی

من لیلا هستم، خبرنگاری که با نگاهی به آینده، مسائل امروز را تحلیل می‌کنم. در این سایت، با بررسی روندهای اجتماعی و اقتصادی، به دنبال درک بهتر چالش‌ها و فرصت‌های پیش روی جامعه در آینده هستم.
دکمه بازگشت به بالا