مجله عمومی

صنایع تبدیلی در کارزار بقا/ چراغ فرآوری همچنان کم‌نور است – خبرگزاری آنلاین | اخبار ایران و جهان

خبرگزاری های بیشتر – گروه منطقه: با بررسی زنجیره تولید محصولات کشاورزی و صنعتی در می یابیم که سودآوری چشمگیر در این بخشها بر ارزش افزوده تأثیر می گذارد و شرکتهای اقتصادی فعال در زمینه ارزش آفرینی نیز توانسته اند سودآوری خوبی داشته باشند.

از طرف دیگر ، در استان فارس ، قوانین بازی مغایر با تمام نظریه های علوم مبتنی بر واحدهای اقتصادی و پردازشی است و تولیدکنندگان ارزش افزوده به دلیل قابلیت های فعلی در فارس سهم خوبی در چرخه اقتصادی ندارند. استان و نتوانسته اند ثروت آفرینی کنند.

با نگاهی اجمالی به چرخه اقتصادی و سهم هر صنعت ، در می یابیم که بخش کشاورزی دارای حجم قابل توجهی و سپس بخشهای خدمات و صنایع در اقتصاد است.

اگرچه تغییرات تجاری و بخشهای جانبی ، اگر به عنوان زیرگروه بخش کشاورزی در نظر گرفته شود ، نقش بسزایی در اقتصاد دارد ، اما این بخش هنوز نتوانسته است در چرخه اقتصادی پیش برود.

اقتصاد نیاز به تحول و صنایع اضافی دارد

محسن اسلامی ، اقتصاددان و استاد دانشگاه ، درباره لزوم تحول و بخشهای جانبی در چرخه تجارت گفت: بخشهای تحول و جانبی از جمله صنایعی هستند که نقش مهمی در چرخه اقتصادی دارند و به عنوان واسطه بین تولید کننده و نهایی فعالیت می کنند. مصرف کننده. “

اسلامی افزود: صنایع تبدیلی و صنایع اضافی با ایجاد ارزش افزوده در مناطق مختلف می تواند سودآوری قابل توجهی داشته باشد و در مورد صادرات مبادله ارز به کشور وجود دارد که یکی از روشهای مهم تولید در بین واحدهای صنعتی و کشاورزی است. استفاده از تحولات و افزودنیها. “

وی گفت: “انفعال شرکت های با ارزش افزوده که می توان آن را تحولات تجاری و صنایع اضافی توصیف کرد ، منجر به فروش مواد اولیه در بسیاری از محصولات و فروش مواد اولیه مشکلات مختلفی را به چرخه اقتصادی وارد می کند.

وی افزود: صنایع در صنایع مختلف می توانند محصول تولید کنند ، اما صنایعی که می توانند ارزش آفرینی کنند صنایع تجاری و جانبی هستند ، بنابراین اگر برنامه ای برای حمایت از این واحدها در چرخه کسب و کار وجود نداشته باشد ، مدت زیادی طول نمی کشد تا تجارت و مکمل ها از بین خواهند رفت و کل اقتصاد با واسطه هایی که در توزیع و فروش مواد اولیه درگیر هستند پر خواهد شد.

با این حال ، معاون بازرگانی جهاد کشاورزی و شعب اضافی جهاد کشاورزی فارس گفت که هیچ ظاهر خارجی وجود ندارد.

لیلا حقیقت سنایی در گفتگو با خبرنگار آنلاین اظهار داشت: در مجموع 5 هزار و 50 کارمند در استان فارس در زمینه صنایع تبدیلی و صنایع جانبی منطقه فعالیت می کنند.

وی اظهار داشت: در استان فارس حداکثر 16 واحد بهره برداری در زمینه صنایع تبدیلی و جانبی وجود دارد که واحدهای اقتصادی در حوزه های مختلف صنایع غذایی ، کشتارگاه ها ، خوراک و طیور و توده ریشه آنها فعال هستند

تسهیلاتی که در حال حاضر برای واحدهای تبدیلی و جانبی در دسترس است ، متوسط ​​بازپرداخت آن 15 تا 18 درصد است که قابل توجیه نیست.

حقیقت افزود: یکی از چالش های پیش روی مشاغل و افزودنی ها عدم ارائه تسهیلات تک رقمی است ، تسهیلاتی که هم اکنون به مشاغل و افزودنی ها ارائه می شود به طور متوسط ​​15 تا 18 درصد سود بازپرداخت دارند که این میزان تسهیلات بازپرداخت است برنامه های اقتصادی برای تحول و بخشهای جانبی را غیرقابل توجیه ساخته اند.

وی ادامه داد: نرخ بالای بازپرداخت تسهیلات منجر به کاهش سرمایه گذاری در واحدهای تجاری و بخشهای جانبی در منطقه فارو شده است.

وی همچنین به چالش های دیگری که صنایع تبدیلی و صنایع تکمیلی فارس با آن روبرو هستند اشاره و بیان کرد: مشکل دیگر صنایع تبدیلی و صنایع اضافی عدم قیمت گذاری مناسب در تعرفه های منابع انرژی است. اکنون دولت به منظور محاسبه هزینه مصرف بنگاههای تجاری آماده شده است. و مکمل ها از قبض های برق در صنعت استفاده می کنند.

حقیقت افزود: کسبه شاغل در تجارت و صنایع جانبی از دولت انتظار دارند هزینه های برق کشاورزی این واحدها را برای حمایت از چنین واحدهایی که نقش ویژه ای در ایجاد ارزش افزوده دارند تأمین کند زیرا استفاده از این تعرفه ها قیمت نهایی تولید شده را به میزان قابل توجهی کاهش می دهد کالاها

این آمارها در حالی انجام می شود که بیشتر محصولات این منطقه به صورت خام فروخته می شوند یا محصولات فرآوری شده از سایر مناطق کشور به فارس صادر می شوند.

تحول و رشته های اضافی پر از چالش است

تولیدکنندگان و فعالان تجارت و صنایع جانبی با مشکلاتی روبرو هستند که در هیچ یک از قوانین موجود در کشور وجود ندارد. بنابراین ، برای آگاهی از مشکلات موجود در زمینه تجارت و صنایع جانبی ، به سراغ برخی از فعالان استان فارس رفتیم.

مدیرعامل یک شعبه بازرگانی و جانبی در منطقه فارس به آنلاین گفت: بخشهای تجاری و جانبی پر از چالش و مشکل است در حالی که تبعیض منجر به تعطیلی بسیاری از واحدهای فعال در این زمینه شده است.

وجود رانت برای تأمین مایحتاج اقتصادی باعث شده تا برخی واحدهای تجاری و صنایع جانبی در تهیه مواد اولیه دچار مشکل شوند.

فارسان رئیس زاده افزود: یکی از معضلات فراروی صنایع تبدیلی و صنایع جانبی بی ثباتی در اوضاع اقتصادی است ، این امر منجر به بی ثباتی در قیمت کالای اصلی و عدم دسترسی برخی کالاهای اساسی برای تولید و تولید ارزش افزوده شده است. “

رئیس زاده یادآور شد: بوروکراسی اداری و وجود قوانین دست و پاگیر در سازمان ها و ابزارهای خدماتی نیز از جمله چالش های پیش روی واحدهای صنفی و تجاری است ، وجود شرایط اجاره برای این واحدها برخی واحدهای تجاری و اضافات را در تهیه مواد اولیه دشوار کرده است.

وی افزود: یکی از سیاست هایی که در قانون وجود دارد اما توسط برخی توسعه دهندگان به درستی اجرا نمی شود ، موارد حفاظتی است ، تاکنون هیچ پشتیبانی از واحدهای تحول و بخشهای جانبی انجام نشده است.

رئیس زاده در مورد دامنه کار این شرکت صنعتی نیز گفت: ایجاد 38 شغل و تهیه غذای آماده و نیمه تمام از جمله فعالیت های این شرکت اقتصادی است.

وی ادامه داد: باید توجه داشت که تسهیلات بانکی با نرخ 18 درصد نمی تواند عاملی در افزایش فعالیت تجاری باشد ، بنابراین تسهیلاتی که به صنعتگران ارائه می شود باید با نرخ سود کمتری باشد.

وی در مورد شرایط بازار و به رسمیت شناختن محصولات تبدیلی و جانبی فارس توسط مردم گفت: استقبال مردم از محصولات تبدیلی و جانبی قابل قبول بوده است اما در بازارهای رقابتی شاهد رقابت نابرابر با واحدهای صنعتی مشابه هستیم ، بنابراین بسیاری از شرکت های رقبا توپ های واحدهای محلی در تبلیغات سرمایه گذاری می کنند.

این در حالی است که پیش از این نماینده ساکنان شیراز و زرقان در مجلس شورای اسلامی از فروش مواد اولیه در استان فارس انتقاد کرده بود.

ابراهیم عزیزی گفته بود که صنایع تبدیلی ، گلخانه ها و صنایع دامی از عواملی هستند که می توانند تصویر اقتصاد کشاورزی فارو را تغییر دهند و تغییرات چشمگیری در اقتصاد فارو ایجاد کنند.

رئیس جهاد کشاورزی فارس اخیراً تخمین زده است که بیش از 11 میلیون و 192 هزار تن محصولات کشاورزی در استان فارس تولید می شود ، اما میزان این محصولات مصرفی یا صادراتی به صورت خام به طور واضح اعلام نشده است ، بنابراین صنایع دگرگونی کشاورزی همچنان در شک

دیوان سالاری و تمدید مجوزها یک مشکل رایج در صنعت تحول است

محمدحسن سمیع پور ، مدیرعامل یکی از واحدهای صنعت تحول و صنایع تکمیلی فارس در گفتگو با خبرنگار آنلاین اظهار داشت: یک مشکل مشترک اقتصاددانان در زمینه ارزش افزوده و تحول و رشته های جانبی ، مجوز و مدیریت دولتی است. . “

وی افزود: افرادی که در صنایع تبدیلی و صنایع جانبی مشغول به کار هستند مشکلات جدید را جایگزین مشکلات جدید می کنند و امکان غلبه بر مشکلات برای آنها وجود ندارد.

سمی پور افزود: “سرمایه گذاران در بدو ورود به این صنعت با مشکلات زیادی روبرو هستند از جمله بوروکراسی. با این حال ، علاوه بر کار دفتری ، چالش های بی شماری را در زمینه دریافت مجوزهای اولیه ایجاد تجارت و صنایع جانبی شاهد هستیم.

طبق نظریه های اقتصاد ، زنجیره تولید یک زنجیره وابسته و در هم تنیده است ، بنابراین اگر بخشی از اقتصاد مورد غفلت واقع شود ، نمی توان انتظار داشت موتور اقتصاد به درستی حرکت کند.

بخش های تحول و جانبی ، به عنوان بخشی از چرخه اقتصادی ، می توانند نقش موثری در مدیریت و تسریع توسعه اقتصادی داشته باشند ، بنابراین اگر از این بخشها غفلت شود ، نباید انتظار داشته باشیم که اقتصاد فارس در مسیر درست حرکت کند.

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا