کسب و کار ایرانیمجله عمومی

طرز تهیه خاک کوکوپیت

خاک کوکوپیت چیست؟

خاک کوکوپیت به عنوان محیط کشت سبک، سازگار با محیط زیست و توانایی نگهداری آب به مقدار زیاد شناخته شده است. هنگام مصرف با افزودن آب به هر یک کیلوگرم خاک کوکوپیت فشرده، 15 لیتر کوکوپیت مرطوب خواهید داشت. در کشورهای مختلف به دلیل اینکه بسیار سبک است و توانایی نگهداری آب آن زیاد است، هنگام صادرات انواع گل و گیاه به خصوص کاکتوس فقط از خاک کوکوپیت خالص استفاده می شود.

مزایای استفاده از خاک کوکوپیت

  • ظرفیت نگهداری خاک کوکوپیت نسبت به دیگر انواع بستر کشت، بسیار زیاد است؛ بنابراین در مصرف آب صرفه جویی و همچنین به رشد بهینه گیاه کمک می‌کند و این صرفه جویی در آب در بخش کشاورزی بسیار مقرون به صرفه است.
  • خاک کوکوپیت قدرت تهویه بسیار خوبی دارد. الیاف باریک نارگیل حتی زمانی که از آب اشباع شده باشد، تخلخل بسیار خوبی را دارا هستند و در نتیجه ترکیب این ماده با خاک، ضمن اصلاح خاک، از سفت شدن و فشردگی آن جلوگیری می‌کند.
  • یکی از مهمترین مزایای خاک کوکوپیت، عاری بودن آن از انواع بذر، علف هرز، آفت، بیماری و باکتری است. الیاف نارگیل به دلیل اینکه در بالای درخت و ارتفاع بالاتر از سطح زمین رشد می‌کنند بسیاری از آلودگی‌های با منشاء خاک را ندارد.
  • کوکوپیت نسبت به دیگر انواع بستر کاشت، زمان ماندگاری بالایی دارد و حداقل برای چهار سال و حداکثر تا ۱۰ سال می‌توان از آن به عنوان بستر کاشت استفاده کرد؛ در واقع از 10 سال به بعد شروع به تجزیه می کند.

خاک گلدان با ترکیب حرفه‌ای

از مهم ترین عوامل برای رشد گل و گیاهان درصد ترکیب خاک و بافت و خواص شیمیایی و فیزیکی آن است تا مواد غذایی را حفظ کند و در اختیار ریشه قرار دهد و هم در اثر آبیاری خاک شسته نشود و گیاه دچار کمبود مواد غذایی نگردد.

چگونه خاک گلدان بسازیم؟ در پایان این مقاله می‌توانید خاک گلدان مناسب را خودتان با ترکیب پیت ماس، کوکوپیت، ماسه شسته شده و پرلیت بسازید، پیشنهاد می‌کنیم ویدیوی آموزشی را هم حتما مشاهده کنید و نظرات و سوالات خود را ارسال نمایید.

توجه: پیت ماس مواد فیبری مرده هستند و زمانی تشکیل می‌شوند که خزه یا ماس ( moss ) و موجودات زنده دیگر مرده و در باتلاق‌های توربی طی چند هزار سال است.

دسته اول: باغ میوه ، باغچه صیفی‌جات و چمن

  • غنی سازی خاک با اسیدهای هیومیک
  • کاهش شوری خاک
  • سبک سازی ساختار خاک

مرجع: nurserylive

دکمه بازگشت به بالا