کسب و کار ایرانیمجله عمومی

طریقه درآوردن بلبرینگ پنکه سقفی

ماشین‌های لباسشویی از بخش‌ها و قطعات مختلفی تشکیل شده‌اند که هر کدام وظایف مخصوص به خود را دارند و برای عملکرد مطلوب لباسشویی وجود این قطعات ضروری است. بلبرینگ یکی از قطعات مهم ماشین لباسشویی به شمار می‌رود که به چرخش درست دیگ لباسشویی کمک می‌کند. در بازار، بلبرینگ را با نام یاتاقان نیز می‌شناسند که یک قطعه بسیار کلیدی و تاثیرگذار است. بلبرینگ‌ها می‌توانند به دلایل مختلفی دچار آسیب و خرابی شوند.

مهم‌ترین دلایل خرابی بلبرینگ ماشین لباسشویی

پیش از اینکه به آموزش تعویض بلبرینگ skf ماشین لباسشویی بپردازیم، لازم است ابتدا با دلایلی که باعث خرابی بلبرینگ لباسشویی می‌شوند آشنا شویم. کیفیت قطعات به کار رفته در ماشین لباسشویی نقش مهمی در عملکرد و طول عمر آن دارند. ماشین‌های لباسشویی بوش به دلیل برخورداری از با کیفیت‌ترین و پیشرفته‌ترین قطعات از دوام بسیار بالایی برخوردار هستند و باعث می‌شوند راندمان کاری لباسشویی تا حد زیادی افزایش پیدا کند. اما همین محصولات هم می‌توانند در اثر استفاده نادرست و رعایت نکردن اصول ایمنی باعث خرابی و مشکل شوند.

پیش از هر چیزی بایستی بدانید که تعمیر ماشین لباسشویی بوش و یا هر محصول از برند دیگر می‌بایست توسط افراد متخصص و ماهر انجام شود. در صورتی که بدون تجربه و مهارت کافی به صورت مستقل اقدام به تعمیر لباسشویی کنید ممکن است به قطعات آن صدمه وارد کرده و مشکلات بیشتری به وجود آورید. اما به چه دلایلی بلبرینگ لباسشویی خراب شده و نیاز به تعویض دارد؟ از مهم‌ترین دلایل خرابی بلبرینگ ماشین لباسشویی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • ریختن لباس درون دیگ ماشین لباسشویی بیش از ظرفیت آن: این عمل باعث می‌شود تا دیگ برای چرخش فشار بیشتری به بلبرینگ‌ها وارد کند و در نهایت منجر به خرابی این قطعات شود.
  • استفاده بیش از اندازه از ماشین لباسشویی: افرادی هستند که به صورت روزانه تمایل دارند ماشین لباسشویی را روشن کرده و لباس‌های کثیف خود را بشویند. این استفاده مداوم و روشن کردن مرتب ماشین لباسشویی باعث می‌شود تا بلبرینگ‌ها دچار استهلاک شده و نیاز به تعویض داشته باشند.
  • تراز نبودن ماشین لباسشویی در محل نصب: تراز نبودن باعث می‌شود ماشین لباسشویی در حین کار لرزش و تکان شدیدی داشته باشد. این تکان‌ها می‌تواند به قطعات داخلی دستگاه از جمله بلبرینگ‌ها آسیب‌های جدی و شدیدی وارد.
  • شستن لباس‌های سنگین
  • و عدم سرویس دهی سالیانه ماشین لباسشویی

خوشبختانه محصولات برند بوش دارای خدمات پس از فروش و گارانتی معتبر هستند. بنابراین در صورت بروز هرگونه مشکل یا خرابی می‌توانید به نمایندگی تعمیر لوازم خانگی بوش مراجعه کرده و از خدمات پس از فروش آن بهره‌مند شوید. نکته مهمی که در این مورد وجود دارد این است که شما اطمینان دارید که دستگاه به شکل کاملاً تخصصی و اصولی سرویس دهی و تعمیر می‌شود. اما اگر به طور کل علاقمند به آموزش تعویض بلبرینگ ماشین لباسشویی هستید، می‌توانید از توضیحاتی که در ادامه ارائه می‌کنیم استفاده کنید.

مراحل آماده سازی ماشین لباسشویی قبل از تعویض بلبرینگ‌ها

قبل از اینکه به صورت جدی اقدام به تعویض بلبرینگ‌های ماشین لباسشویی کنید لازم است مراحل زیر را به ترتیب طی کنید:

  • در صورت روشن بودن لباسشویی آن را به طور کامل خاموش کرده و دو شاخه لباسشویی را از پریز برق جدا کنید.
  • دستکش ایمنی به دست کرده و اقدام به باز کردن پیچ‌های پنل بالایی کنید.
  • پنل اصلی دستگاه، ضربه گیر پنل و همچنین کشوی مواد شوینده را از ماشین لباسشویی جدا کنید.
  • به طور کامل پنل جلویی و تمام صفحه جلوی ماشین لباسشویی را از آن جدا کنید.
  • درب لباسشویی یک لاستیک دور تا دور خود دارد. این لاستیک را که به وسیله تسمه و فنر به ماشین لباسشویی متصل شده‌اند از آن جدا کنید.
  • به کمک انبر دست به آرامی سینی و لوله هدایت کننده مواد شوینده را به سمت بیرون بکشید.
  • تسمه، دستگاه پنل عقبی و المنت گرمایی لباسشویی را از محل مورد نظر خارج کنید.
  • موتور لباسشویی را باز و از بدنه دستگاه جدا کنید.
  • سیم‌هایی که به دیگ لباسشویی متصل هستند را جدا کنید.
  • برای خارج کردن دیگ از درون دستگاه ابتدا پیچ‌های آن را باز کرده و کمک فنرها را آزاد کنید.

در مراحل باز کردن قطعات مختلف ماشین لباسشویی بایستی حتماً به این نکته توجه داشته باشید که هر قطعه دارای پیچ‌های متفاوتی است. بنابراین سعی کنید به خاطر بسپارید که کدام پیچ متعلق به کدام بخش از ماشین لباسشویی است تا در زمان برگرداندن قطعات به محل اصلی خود و سفت کردن آن‌ها به کمک پیچ با مشکلی مواجه نشوید. همچنین بهتر است از فرایند جدا کردن سیم‌های الکترونیکی فیلم گرفته یا از نحوه بسته شدن هر سیم به سیم دیگر عکس بگیرید تا به اشتباه سیم‌های نامرتبط را به یکدیگر وصل نکنید.

مراحل تعویض بلبرینگ ماشین لباسشویی

حال به مرحله اصلی آموزش تعویض بلبرینگ ماشین لباسشویی رسیدیم. برای تعویض بلبرینگ به روش زیر عمل کنید:

  • ابتدا پیچی که باعث نگه داشتن چرخک بلبرینگ می‌شود را باز کنید. (ممکن است این پیچ به دلیل سفت و محکم بودن سریع و به راحتی باز نشود. برای سهولت در باز کردن پیچ، می‌توانید کمی آن را روغن کاری کنید و صبر کنید تا کمی شل شود.)
  • همه پیچ و مهره‌هایی که به نوعی به دیگ لباسشویی متصل هستند را جدا کنید.
  • برای تکمیل جداسازی بلبرینگ آن را از شفت جدا کنید.
  • بعد از خارج کردن بلبرینگ‌های قدیمی و خراب شده، محل آن‌ها را به طور کامل تمیز کنید. توجه کنید که هیچ بخش و قطعه‌ای نباید کثیف باشد.
  • می‌توانید در این حین شرایط شفت دستگاه را نیز مورد بررسی قرار دهید. در صورتی که شفت ماشین لباسشویی نیاز به تعویض داشت آن را از دستگاه جدا کرده و سه نظام را نیز خارج کنید.
  • برای قرار دادن بلبرینگ‌های جدید در محل از گریس استفاده کنید. در این مکان نیز می‌توانید یک حلقه اسنپ جایگذاری کنید.
  • برای کسب اطمینان از تراز شدن بلبرینگ به انتهای دیگ لباسشویی به آن چند ضربه وارد کنید. (به هیچ عنوان ضربات را به صورت مستقیم نزنید. بهتر است برای اعمال فشار به بلبرینگ از چکش‌های پلاستیکی استفاده کنید.)
  • حال دیگ را به محل اصلی خود بازگردانده و پیچ‌های آن را کاملاً محکم کنید.
  • تمامی قطعات و بخش‌هایی که از لباسشویی جدا شده‌اند را مجدداً به محل اصلی خود برگردانید و آن‌ها را محکم کنید.
  • در مرحله نهایی برای اطمینان از عملکرد مطلوب دستگاه آن را مونتاژ کرده و یک بار تست کنید.

با اینکه آموزش تعویض بلبرینگ ماشین لباسشویی در مدل‌ها و برندهای مختلف تقریباً مشابه است، اما بهتر است برای اطمینان خاطر، سرویس دهی لباسشویی را به کارشناسان آن بسپارید.

هزینه تعویض بلبرینگ ماشین لباسشویی

اگر می‌خواهید در هزینه‌های خود صرفه‌جویی کنید، سعی کنید اقدامات پیشگیرانه را برای جلوگیری از خراب شدن بلبرینگ ماشین لباسشویی انجام دهید. همانطور که در بخش‌های ابتدایی اشاره کردیم، مهم‌ترین دلایل خراب شدن بلبرینگ لباسشویی استفاده غیر اصولی و نادرست از آن است. پس با کمی دقت و توجه و رعایت نکات استفاده از لباسشویی می‌توانید تا حد زیادی از بروز این اتفاق پیشگیری کنید.

اما به هر حال در صورتی که نیاز به تعویض بلبرینگ ماشین لباسشویی داشتید، لازم است بدانید که درخواست مشاوره و کمک از تکنسین‌های مربوطه بهترین اقدام است. نمایندگی‌های معتبر بوش، برای کسب اطلاع کاربران از و هزینه‌های سرویس دهی آن اطلاعات مربوطه را در سایت خدمات بوش قرار می‌دهند. بنابراین شما می‌توانید با مراجعه به این وب سایت‌ها از هزینه خدمات تعمیر و سرویس دهی محصولات بوش مطلع شوید. علاوه بر این، شرایطی برای کاربران فراهم شده تا بتوانند از طریق راه‌های ارتباطی با کارشناسان مجموعه ارتباط برقرار کرده و مشکلات خود را در میان بگذارند.

سوالات متداول

معمولا خراب بودن بلبرینگ ماشین لباسشویی علائمی همچون: نشت آب در لباسشویی، سر و صدای زیاد لباسشویی، حرکت بسیار زیاد بین دیگ‌های داخلی و خارجی دستگاه و مشاهده انواع لکه و روغن روی لباس‌ها پس از اتمام فرایند شستشو دارد. راهنمای تعویض بلبرینگ ماشین لباسشویی

بلبرینگ‌ها معمولا حدود ده سال پس از استفاده ازماشین لباسشویی نیاز به تعویض دارند. اگر بلبرینگ‌ها تعویض نشوند، ممکن است باعث شوند به سایر قسمت‌های لباسشویی آسیب برسد. برخی از قسمت هایی که ممکن است بخاطر خراب بودن بلبرینگ ها آسیب ببینند عبارتند از: سه نظام، نیم دیگ، سبد و اجزای الکترونیکی.

تعویض بلبرینگ لباسشویی یکی از خدماتی است که باید توسط تکنسین انجام شود. برای رسیدن به بلبرینگ‌های لباسشویی باید دقت زیادی هنگام خارج کردن دیگ لباسشویی به خرج دهید. اگر این کار به درستی انجام نشود، می‌تواند باعث آسیب بیشتر به ماشین لباسشویی شود و هزینه تعمیر را افزایش می‌دهد.

علائم خراب شدن بلبرینگ لباسشویی

در صورت مشاهده موارد زیر لازم است برای تعویض بلبرینگ ماشین لباسشویی اقدام کنید:

  1. سر و صدای زیاد لباسشویی حین شستشو

معمولا بعد از چند سال استفاده از ماشین لباسشویی، بلبرینگ‌های دیگ از بین می‌روند.  شما می‌توانید این موضوع را با شنیدن صدای دیگ در حین فرایند چرخش به راحتی حدس بزنید. در صورتی که دستگاه شما در حین شستشو سر و صدای زیادی دارد، باید بلبرینگ‌ها بررسی و در صورت خراب شدن تعویض شوند.

  1. حرکت زیاد بین دیگ داخلی و خارجی لباسشویی

با دقت میزان حرکت بین دیگ داخلی و دیگ خارجی را بررسی کنید. اگر متوجه حرکت دیگ داخلی بیشتر از چند میلیمتر شدید، جای شکی باقی نمی‌ماند که یاتاقان‌ها یا بلبرینگ‌های دیگ لباسشویی شما باید تعویض شوند.

  1. وجود لکه روغن روی لباس ها بعد از شستشو

یکی از نشانه‌های مهم فرسوده بودن بلبرینگ‌ها، وجود لکه‌های روغنی روی لباس ها پس هر بار شستشو است. در چنین مواقعی بهتر است به فکر تعویض بلبرینگ ماشین لباسشویی باشید چرا که ممکن است از جای خود خارج شوند و آسیب بیشتری به دستگاه برسانند.

  1. نشت آب از ماشین لباسشویی

نشتی آب از قسمت بلبرینگ و کاسه نمد نیز یکی دیگر از علائمی است که می‌تواند نشان دهنده خراب شدن بلبرینگ‌ها باشد.

بلبرینگ ماشین لباسشویی کجا قرار دارد؟

هر دو ماشین لباسشویی‌های درب از بالا و درب از جلو معمولاً دو بلبرینگ دارند:

  1. در لباسشویی‌های درب از جلو، معمولا بلبرینگ‌ها در پشت دیگ خارجی قرار دارند.
  2. در لباسشویی‌های درب از بالا یک بلبرینگ در جایی قرار دارد که شفت به دیگ داخلی متصل می‌شود و دیگری نیز نزدیک درب ورودی است.

 

دکمه بازگشت به بالا