کسب و کار ایرانیمجله علمی و سلامت

علت سوزش معده بعد از خوردن غذا چیست؟

دل درد یا دل درد؟ آیا تا به حال نام این بیماری ها و اختلالات را شنیده اید؟ میدونی چرا این درد رو داری؟ چرا قلب شما می سوزد یا نه تنها قلب شما، بلکه به طور کلی معده شما نیز می سوزد؟ برای درمان آن به کدام متخصص مراجعه کنیم؟ نگران نباشید. پاسخ همه سوالات شما  در خبر امروز وجود دارد .

اگر شما هم از سوزش معده رنج می برید که در واقع درد در قسمت فوقانی و میانی معده است و یا احساس می کنید که قلبتان می سوزد مخصوصاً بعد از خوردن غذا یا سیگار، باید نگران باشید و با متخصص گوارش مشورت کنید.

برای ملاقات با متخصص گوارش می توانید به سایت مراجعه کنید تا به صورت آنلاین به پزشک مراجعه کنید و در شهر مورد نظر خود به جستجوی متخصص گوارش بپردازید، می توانید به لیست متخصصان گوارش در مناطق مختلف مراجعه کنید و اولین نوبت مورد نظر خود را پیدا کنید.

دل درد چیست؟

سوزش سر دل یک احساس سوزش در پشت جناغ است که اغلب با گلو درد یا دهان همراه است. علائم سوزش سر دل ممکن است پس از خوردن یک وعده غذایی بزرگ یا خواب بدتر شود. به طور کلی در برخی موارد و با توجه به نظر متخصص گوارش، پیشگیری از سوزش معده و درمان خانگی ممکن است شامل درمان تنفسی باشد. با این حال، اگر سوزش سر دل اغلب بلع یا غذا خوردن را دشوار می کند، می تواند نشانه یک بیماری جدی باشد.

علائم حمله قلبی

سوزش پشت جناغ در قفسه سینه، به خصوص بعد از خوردن غذا در شب

دردی که هنگام دراز کشیدن یا خم شدن بدتر می شود

تلخ یا ترش در دهان

سوزش سر دل معمولا جای نگرانی نیست، اما اگر به طور مکرر رخ دهد، ممکن است یک مشکل جدی باشد که نیاز به درمان دارد. اگر سوختگی های شدید درمان نشود، مشکلات دیگری از جمله التهاب مری، سرفه مزمن، التهاب حنجره (لارنژیت)، مشکل در بلع به دلیل تنگ شدن مری و مری بارت (مری بارت یک تغییر بافتی است) ممکن است رخ دهد. ممکن است رخ دهد. این امر خطر ابتلا به سرطان را افزایش می دهد (مری بزرگ می شود). همچنین می تواند کیفیت زندگی شما را تحت تاثیر قرار دهد. اگر فعالیت های روزانه شما محدود است، به پزشک مراجعه کنید.

زخم معده چیست؟

سوزش سر دل به صورت درد سوزشی در سطح معده ظاهر می شود و می تواند ناشی از رفلکس اسید معده، زخم در دیواره معده یا مشکلات مجاری صفراوی و غیره باشد. می تواند ایجاد کند. اگر تب دارید باید علت آن بررسی شود. در غیر این صورت، نادیده گرفتن این واقعیت که شما یک روده بزرگ در معده خود دارید می تواند آسیب جدی به سیستم گوارش شما وارد کند.

برای معاینه معده اغلب از روشی مانند آندوسکوپی استفاده می شود و با دیدن دیواره داخل معده وجود بیماری تایید یا رد می شود. اگر علائم سوزش سر دل شدید دارید، تغییر سبک زندگی و مصرف داروهای ضد اسید توصیه می شود. در صورت ابتلا به بیماری صفراوی اقدامات لازم برای درمان آن انجام می شود.

علائم حمله قلبی

علائم مختلفی از سوزش سر دل وجود دارد که برخی از آنها عبارتند از:

تورم ممکن است همراه با تورم باشد.

گاز یا نفخ گاهی همراه با سوزش سر دل دیده می شود.

حالت تهوع و استفراغ می تواند از علائم سوزش سر دل باشد.

گاهی اوقات دهان و گلو طعم ترش می دهد.

ممکن است در حین یا بعد از غذا احساس سیری کنید

شکم شما غرغر می کند.

در قسمت بالای شکم یا معده احساس سوزش و درد می کنید.

از ناحیه شکم احساس بیماری می کنید.

علت دل درد؛ چه چیزی باعث سوزش سر دل می شود؟

این معمولا زمانی اتفاق می‌افتد که محتویات معده به مری برگردد. مری لوله ای است که غذا و مایعات را از دهان به معده می برد. در محل اتصال مری و معده نقصی به نام اسفنکتر تحتانی مری یا دریچه قلب وجود دارد. اگر دریچه قلب به درستی کار کند، پس از عبور غذا از معده به مری، بسته می شود. در برخی افراد، این دریچه دچار نقص یا ضعیف می شود و باعث می شود محتویات معده به مری برگردد. اسید معده مری را تحریک می کند و باعث سوزش سر دل می شود که به آن رفلاکس می گویند.

همچنین می تواند باعث فتق هیاتال یا هیاتوس شود، جایی که بخشی از معده به دلیل ضعف دیافراگم و عضلات اسفنکتر که به داخل معده بیرون زده اند، به سمت قفسه سینه بیرون زده است. باید بدانید که سوزش سر دل نیز یک بیماری شایع در دوران بارداری است. در دوران بارداری، ترشح هورمون پروژسترون باعث شل شدن دریچه قلب می شود که محتویات معده را به مری برمی گرداند و باعث تحریک می شود.

درد دل در داخل

بارداری یکی از مهم ترین دوران زندگی یک زن است. هنگامی که یک زن باردار است، بدن او تغییرات زیادی می کند. رشد جنین بسیاری از فرآیندهای طبیعی بدن را تغییر می دهد. از جمله تغییراتی که در بدن زنان باردار رخ می دهد، سیستم گوارشی است. رحم به دستگاه گوارش نزدیک است. با رشد به تدریج روده و معده را باریک کرده و کمی به جلو می راند.

از سوی دیگر، هنگامی که یک زن باردار می شود، بدن او دستخوش تغییرات هورمونی زیادی می شود که می تواند حرکات منظم روده او را مختل کند. به عنوان مثال، سطح پروژسترون در دوران بارداری افزایش می یابد. این هورمون ماهیچه ها را شل می کند و آنها را کمی تنبل می کند. دستگاه گوارش نیز از ماهیچه ها ساخته شده است. به همین دلیل این ماهیچه ها کمی تنبل می شوند و ممکن است حرکات روده شما کاهش یابد و دچار یبوست شوید.

برخی از زنان نیز ممکن است استفراغ و حالت تهوع را تجربه کنند که از علائم سوء هاضمه است. مشکل دیگری که ممکن است در دوران بارداری با آن مواجه شوید سوزش سر دل یا سوزش سر دل است. سوزش سر دل توسط هورمون هایی ایجاد می شود که در دوران بارداری و رحم در حال رشد کم و زیاد می شوند.

ما در این مقاله از پارت نیوز سعی کرده ایم به تمامی سوالات شما در رابطه با سوزش معده پاسخ دهیم.

دکمه بازگشت به بالا