مجله فرهنگ

عید سعید فطر؛ جشن رستگاری و بندگی

کندوج / کردستان اگر پایان روز با شب باشد و با خداحافظی ، تولد با مرگ ، حج با فداکاری آرامش باشد ، پایان ماه رمضان عید فطر است ، روزی که نماز ، دعا و اشک می آید و جوهره وجود انسان است. خالص می شود تا مسیر جدیدی از برده داری آغاز شود.

صدای سلام از تاج گلهای مساجد شهر چقدر دلگیر است وقتی می دانید ماه خیرخواهی ، ماه مهربانی ، سحر زیبای سحر ، ساعات ناب افطار و شبهای زیبای قدر و چقدر دلنشین است شنیدن ترانه ای است که ما را به عید وصال و مهربانی دعوت می کند.

عید سعید فطر جشن پیروزی ایمان ، جشن پیروزی انسان بر شیطان ، جشن شکست روح و جشن لطف و دعا است.

عید سعید فطر در کردستان

هر ساله با درگیری عید سعید فطر در شهر غوغا می کرد ، خانواده ها سعی می کردند همه را از دختر و پسر گرفته تا عروس و داماد و نوه ها و موفقیت دور میز در خانه بزرگ خانواده جمع کنند. و این سوگند را با هم جشن بگیریم. جشن گرفتن.

کودکان امروز چقدر مظلوم هستند ، من به یاد می آورم وقتی بچه بودیم از هر فرصتی برای بزرگداشت سوگند استفاده می کردیم ، مهم نیست که این شب سال نو بود ، عید قربان یا رمضان ، ما از هر فرصتی برای پر کردن کمد خود و چه اجتماعات خانوادگی بود. شیرین اما امروزه کودکان نه تنها به دلیل تاج از شادی عید محروم هستند ، بلکه دوره نامعلومی از عید نیز هستند.

قبل از کرونا ، وقتی نوبت به عید فطر می رسید ، روزی بود برای درگیر شدن ، روزی برای سازماندهی یک زوج جوان برای شروع زندگی مشترکشان در این روز پربرکت و آنچه که در داستان عید فطر با هم پیوند خورده است روز این رسم کردها است ، آنها عادت دارند نجار را به روزهای مبارک گره بزنند.

در روز عید سعید فطر ، مادر خانواده صبح زود پتو را ترک می کند تا وقتی بچه ها و عروس و داماد و نوه هایشان می آیند ، بتواند به خوبی جا بیفتد.

اما پیش از این رسم نبود که غذای عید یا برگ سبز صبح زود به جای صبحانه خورده شود و این رسم هنوز در روستاهای منطقه وجود دارد.

ساکنان این منطقه در روز عید سعید فطر صبح زود با خانواده خود برای اقامه نماز عید به مساجد محله می روند و پس از خواندن نماز عید نزد اقوام خود می روند و اجازه می گیرند.

“نوژشان” یکی دیگر از آیین های ویژه عید سعید فطر در کردستان است و یکی از آداب و رسوم است که هنوز در کردستان وجود دارد ، به روشی که اگر سال گذشته یکی از اقوام یا محلی ها عزیزان خود را از دست داده باشند ، مردم محلی به صورت دسته جمعی می روند یا با خانواده هایشان برای دیدار بازماندگان برای تبریک عید به آنها و سوگواری برای آن مرحوم.

یکی دیگر از آیین های عید سعید فطر در کردستان پرداخت زکات فطره است که کردها آن را الفطر یا سهرفتر می خوانند. نیازمندان اطراف آنها هزینه می کنند.

بازدید از عید سعید فطر در کردستان حتی تا روز بعد نیز ادامه دارد و ساکنان محله و خانواده های دور و دور برای جلب عدالت به سمت یکدیگر سرازیر می شوند.

این دومین عید فطر است که کرونا قسم و شادی باشکوه و دوره را از هم می پاشد و دیگر خبری از آداب و رسوم زیبا در این روز مبارک نیست.

انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا