مجله حوادث

غرق شدن ۳ کودک در جنوب سیستان و بلوچستان

گزیده ها:

امروز بعدازظهر ، دو کودک به نام های فاطمه پا 3 ساله و یحیی گرگیج 2 ساله در حین گرفتن آب هاتگ غرق شدند. در حادثه دیگر امروز ، یسنا پدیان 5 ساله ، ساکن روستای هادر در مرکز شهرستان Rusk ، هنگام بازی در کنار رودخانه غرق شد و درگذشت.

اگرچه فاطمه ، یحیی و یسنا آخرین قربانیان کم آبی در بلوچستان هستند ، اما آنها تنها قربانی نیستند. علی اکبر بشکار ، 6 ساله ، از روستای شن مراد ، در بخش مرکزی دشتیاری ، بعد از ظهر 1 شهریور سال 1999 غرق شد و هنگامی که برای تهییج خود به هاتاگ رفت و کمتر از یک هفته پیش ، 12 اوت سال 1999 درگذشت. باز هم یکی از نقشهای دشتیاری- هنگامی که برای جمع آوری آب به هاتاگ رفت ، شهر طعمه تمساح کوتاه زندگی “گاندو” ایران بود. در تاریخ 10 آوریل ، علی اصغر بهرا ، از روستای عارف آباد نوبندیان ، دوباره در دشتیاری در هاتگ غرق شد و درگذشت.

شرکت آب و فاضلاب سیستان و بلوچستان می گوید: برای 1300 روستای بدون شبکه در این ولسوالی با جمعیت 251 هزار نفر با مخازن آب سیار ، آب را به 1300 روستا بدون شبکه در این منطقه تأمین می کند. این شرکت تأکید دارد که منابع و تجهیزات آن برای تأمین آب متحرک از طریق تانکر به کلیه روستاهای فاقد آبرسانی کافی نیست و هزاران روستای فاقد آبرسانی در انتظار تخصیص تانکرها و منابع لازم برای آبرسانی با آب و تانکر هستند. این بدان معناست که همه روستاهای فاقد شبکه های آب که بیشتر آنها در بلوچستان هستند از سهمیه آب تانکرها بهره مند نمی شوند.

سهم آب سقایی که توسط مخازن آب متحرک حمل می شود روزانه 15 لیتر است علاوه بر این طبق گفته شرکت آب ، همه روستاها این سهمیه را دریافت نمی کنند ، اما 15 لیتر آب برای کسانی که آن را یک روز دریافت می کنند کافی نیست. به همین دلیل ، روستائیان برای رفع نیازهای خود باید از حوضچه ها و چاله های دست ساز یا به زبان محلی “هاتگ” که در سالهای اخیر توسط اجدادشان در روستاهای خود حفر شده اند استفاده کنند.

عمق گلخانه های ساخته شده حدود 15 متر است و می توانند بیش از 20،000 متر مکعب آب ذخیره کنند. مردم و کودکان هر روز برای رفع نیازهای خود به این مناطق گرم مراجعه می کنند. جدا از اعماق زیاد این نقطه داغ برای کودکان در جنوب بلوچستان ، این مکان ها مملو از تمساح های کوتاه بینی ایرانی یا به اصطلاح “گاندو” است.

این باعث می شود هر ساله در بلوچستان حوادث ناگواری در بلوچستان رخ دهد که فاطمه ، یحیی و یسنا آخرین آنها هستند. خلاصه این رویدادها:

در ماه ژوئیه سه سال پیش ، در روستای کشاری در شهر راسک در جنوب بلوچستان ، یک کودک ده ساله هنگام کشیدن آب از رودخانه ، به یک تمساح سقوط کرد.

27 سپتامبر 1997: چهار زن در پاییز امسال در هاتاگ در منطقه “زردان” نیکشهر جان خود را از دست دادند

28 ژوئن 1997 یاسرا دلشاب ، مونیرا و مریم خیداتی از روستای کامبازار ولسوالی چابهار ، که برای جمع آوری آب ، عرق و مردن به هاتگ رفته بودند.

جمعه ، 19 ژوئیه 1998؛ حوا رئیسی ، دختر 10 ساله اهل روستای مول آبادآباد در بخش کشوری شهرستان روس ، در حالی که یکی از حوضچه های زیر رودخانه بهوکلات را با مادر و خواهر خود شستشو می داد ، طعمه گاندو گرفت. در چند روز دست او قطع شد.

3 آگوست 2009 “زکریا چارخ” ، کودک هشت ساله یک کودک هشت ساله به نام “زکریا چارخ” ، ساکن روستای “کهیربورز” در منطقه دشتیاری شهرستان چابهار ، مورد حمله گاندو قرار گرفت و در پای چپ مجروح شد. در 10 ژوئن سال 1998 ، فاطمه بلوچی از روستای زیارتاتا راسک در هاتگ غرق شد و درگذشت.

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا