مجله عمومی

فراموشی و ۷ دلیل «بی‌ارتباط» به آلزایمر!

هر از گاهی فراموشی امری طبیعی است و نباید شما را نگران کند ، اما اگر هر روز با آن دست و پنجه نرم می کنید ، ممکن است وقت آن باشد که عمیق تر به نظر برسید تا دریابید که چرا.

به گزارش کندوج ، عصر ایران به نقل از The Priones ، “مطمئناً شما نباید ترسید ، زیرا فراموشی طولانی مدت همیشه به معنای ابتلا به بیماری آلزایمر نیست.” در واقع دلایل مختلفی وجود دارد که ممکن است حافظه شما تحت تأثیر قرار گیرد و در اینجا برخی از رایج ترین آنها ذکر شده است.

شما داروهایی مصرف می کنید که اثرات جانبی بر حافظه دارند

اگر نگران حافظه خود هستید ، یکی از اولین کارهایی که باید انجام دهید این است که لیست داروهای پزشک خود را بررسی کنید. برخی از داروهای بدون نسخه می توانند افراد کوچکتر را تحت تأثیر قرار دهند. داروهای آنتی کولینرژیک در صدر فهرست هستند. این داروها در فعالیت استیل کولین ، یک انتقال دهنده عصبی در مغز دخالت می کنند.

آنتی هیستامین ها ، آنتی اسیدها ، معده های معده و داروهای ضد افسردگی برخی از داروهای شناخته شده آنتی کولینرژیک هستند که باید در نظر بگیرید. داروهای دیگری که باید در نظر بگیرید شامل داروهای ضد فشار خون ، داروهای آرام بخش و برخی از مسکن ها است. اگر به دلیل تجویز به کمبود حافظه شک دارید ، در صورت امکان با داروهای دیگر در مورد پزشک خود مشورت کنید.

شما افسردگی دارید

هنگامی که شما از نظر روحی به چالش کشیده اید ، سخت است که روی آنچه در مقابل شماست ، تمرکز کنید ، و این باعث می شود که بعداً به خاطر آوردن آن غیرممکن شود. افسردگی می تواند واقعاً شکل بخش های خاصی از مغز را تغییر دهد. برخی مطالعات نشان داده اند که این بیماری می تواند با تغییر در اندازه و عملکرد نواحی مغز مرتبط باشد که برای توانایی هایی مانند حافظه ، سرعت تفکر ، توجه و حل مسئله مهم است.

شما الکل می نوشید

نوشیدن الکل می تواند در ذهن انسان اختلال ایجاد کند ، اما مصرف بیش از حد نیز می تواند به فراموشی منجر شود. مطالعات نشان داده اند که حتی مصرف الکل متوسط ​​نیز می تواند به وخیم تر شدن حافظه و تفکر منجر شود. برخی از افراد معتاد به الکل هرگز نمی توانند حافظه و هوشیاری را پس از نوشیدن الکل بازیابی کنند.

سطح استرس شما خیلی بالاست

استرس عملکرد مغز را در هنگام نیاز به یادآوری اطلاعات مختل می کند. بر این اساس ، ممکن است شماره تلفنی را که به شما گفته شد فراموش کنید ، حتی قبل از اینکه تلفن همراه خود را از جیب خود بیرون آورده و تماس بگیرید. در کوتاه مدت ممکن است فرد مضطرب به دلیل اینکه از لحاظ ذهنی نگرانی هایی را ایجاد می کند ، در مکالمه مشکل داشته باشد. استرس طولانی مدت و شدید حتی بدتر است. این شرایط به دلیل قرار گرفتن طولانی مدت در معرض هورمونهایی که در دوره استرس ترشح می شوند ، تأثیرات چشمگیری بر مغز می گذارد. حتی تلاش روزانه برای مدیریت حساب در خانه و ساعات کاری شلوغ می تواند مهارتهای من را کاهش دهد. انجام بسیاری از کارها به طور هم زمان ، دیر رسیدن به انجام وظایف ، ورزش نکردن و خوردن رژیم غذایی ناسالم ، همه عواملی هستند که می توانند شانس فراموش کردن شما را افزایش دهند.

شما مشکلات سلامتی مزمن یا غیرعادی را دارید

هر بیماری که بتواند جریان خون به مغز را تحت تأثیر قرار دهد ، مانند دیابت ، فشار خون بالا یا کلسترول بالا ، می تواند باعث عقب ماندگی ذهنی شود. انواع دیگر سلامتی مانند کم کاری تیروئید ، کمبود ویتامین و عدم تعادل هورمون نیز می تواند باعث مشکلات حافظه شود. به ویژه ، عفونت ادراری در افراد مسن می تواند باعث سردرگمی ناگهانی و موقتی شود. شما می توانید به پزشک مراجعه کنید تا دقیقاً دلیل آن را فراموش کرده و مطمئن شوید که هیچ چیز برای نگرانی وجود ندارد. در برخی موارد ، مصرف فقط یک مکمل ویتامین به بازگرداندن قدرت مغز کمک می کند.

شما فقط خسته هستید

فقط به این دلیل که هشت ساعت یا بیشتر می خوابید همیشه به معنای استراحت با کیفیت نیست. مطالعات نشان داده اند افرادی که زمان کمتری را در خواب عمیق می گذرانند ، یادآوری آن سخت تر است. گاهی اوقات تنها کاری که شما نیاز به انرژی دارید حتی اگر مدت کوتاهی برای تقویت مغز شما لازم باشد. اگر علیرغم استراحت ، خستگی غیرمعمول را تجربه می کنید ، برای فهمیدن دلیل آن باید با پزشک خود مشورت کنید. به عنوان مثال ، آپنه خواب می تواند مغز شما را از اکسیژن کافی محروم کند و باعث تغییر جریان خون به مغز شود ، که با گذشت زمان می تواند بر حافظه و توانایی تفکر شما تأثیر منفی بگذارد.

شما پیرتر می شوید

با بزرگتر شدن ، مغز شما ممکن است مانند سایر ارگان های بدن شما سوزش ایجاد کند ، مانند پوست مستعد به چین و چروک یا مفاصل که انعطاف پذیری و توانایی ذهنی را از دست می دهند. احتمال ابتلا به آلزایمر بعد از 65 سالگی بروز می کند ، اما فراموشی خفیف حتی شایع تر است. بنابراین ، اگر در یادگیری مهارت های جدید مشکل دارید یا بیشتر به کلماتی که می خواهید در یک جمله استفاده کنید فکر می کنید ، نباید سریع ناامید شوید. مشکل در یافتن کلمات صحیح و رفتن به اتاق و فراموش کردن دلیل وجود شما شایع ترین شکایت سالمندان است.

اگر مشکلات حافظه بر زندگی روزمره شما تأثیر می گذارد ، بهترین گزینه مراجعه به پزشک است. به عنوان مثال ، عبور از خیابان یا اشتباه در هنگام رانندگی در یک مسیر جدید برای شما غیر معمول نیست ، اما اگر اغلب هنگام رانندگی اشتباه می کنید ، به خصوص در مسیرهای آشنا ، برای معاینه کامل با پزشک خود مشورت کنید. ممکن است. در عین حال ، ورزش کردن ، پیروی از یک رژیم غذایی سالم و بهره مندی از یک شبکه پشتیبانی قوی ، می تواند به حفظ حافظه برای مدت زمان طولانی تر کمک کند.

انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا