کسب و کار ایرانیمجله عمومی

فیلتر داکت اسپلیت چیست؟

فیلتر داکت اسپلیت چیست و در کجا نصب می‌شود؟ برای اینکه داکت اسپلیت به طور موثر کار کند، باید فیلتر آن را به طور دوره‌ای تمیز کنید و این کار معمولاً هر دو هفته یک بار انجام خواهدشد. عدم انجام این کار می‌تواند باعث مسدود شدن فیلتر با گرد و غبار و سایر زباله‌ها شود؛ این موضوع همچنین باعث مسدود شدن جریان هوا شده و سیستم ممکن است برای گرم کردن یا خنک کردن خانه شما سخت تر کار کند. همچنین منجر به بالا رفتن هزینه قبض انرژی بالاتر، کیفیت هوای پایین تر و پایین آمدن طول عمر تجهیزات می‌شود. برای جلوگیری از این عواقب، تارا تهویه این راهنمای ساده را در مورد چگونگی مکان یابی و تمیز کردن فیلتر داکت اسپلیت برای شما گردآوری کرده است.

فیلتر داکت اسپلیت چیست؟

فیلتر هوا دستگاهی است که ذرات موجود در هوا را تصفیه می‌کند و فیلترهای تهویه مطبوع  در به دام انداختن ضرات مضر بسیار کاربردی هستند. آنها از انتشار آلاینده‌ها و آلرژن‌های خطرناک به محیط داخلی و آلودگی هوا جلوگیری می‌کنند که به همین دلیل، تأثیر مفیدی بر سلامت شما دارند.

فیلترهای تهویه مطبوع از یک رشته ریز فایبرگلاس، کاغذ ظریف یا پارچه ساخته شده‌اند که روی یک قاب می‌چسبد. برخی از ذرات و میکروارگانیسم‌های مضری که فیلتر کولر گازی می‌تواند از شما در برابر آنها محافظت کند عبارتند از:

گرده

قارچ

گرد و خاک

موهای حیوان خانگی

پوست مرده یا شوره

سایر آلاینده‌های هوا

تمیزی فیلترهای هوا برای سلامتی افراد اهمیت زیادی دارد، به ویژه برای کسانی که حساسیت بیشتری به کیفیت هوا داشته و آلرژی یا بیماری‌هایی مانند آسم دارند. در این میان، نباید اهمیت انواع دریچه داکت اسپلیت را نیز دست کم گرفت؛ زیرا تاثیر به‌سزایی در عملکرد صحیح سیستم تهویه و گردش هوای تمیز دارد.

نحو تمیز کردن فیلتر داکت اسپلیت

سیستم را خاموش کنید

قبل از شروع فرآیند مکان یابی و تمیز کردن فیلتر مینی اسپلیت، مهم است که دستگاه را خاموش کنید. هرچند که خارج کردن فیلتر کار خطرناکی نیست، اما خاموش کردن سیستم به عنوان یک اقدام احتیاطی ایمنی برای کمک به جلوگیری از خطر برق گرفتگی عمل می‌کند.

فیلتر را پیدا کنید

در حالی که محل فیلتر مینی اسپلیت ممکن است بسته به دستگاه متفاوت باشد، اکثر فیلترها در زیر پانل جلوی تهویه مطبوع دیواری بدون کانال یا یونیت داخلی قرار دارند.

به فیلتر دسترسی پیدا کنید

برای دسترسی به فیلتر مینی اسپلیت، پنل جلوی سیستم را باز کنید و یا بردارید. هنگام انجام این کار، مطمئن شوید که از دست زدن به قطعات فلزی خودداری کرده و سپس، ناحیه مورد نظر را با یک پارچه نرم و خشک پاک کنید. پس از انجام این کار، باید بتوانید به راحتی فیلتر را بیرون بکشید.

فیلتر را تمیز کنید

هنگامی که فیلتر را خارج کردید، آن را با یک شوینده ملایم و یک اسپری آب بشویید تا هرگونه گرد و غبار یا ذرات دیگر پاک شود. سپس فیلتر را با آب کاملاً بشویید تا مطمئن شوید که تمام مواد شوینده را پاک کرده‌اید. پس از تمیز کردن فیلتر، اجازه دهید در فضایی سایه دار و در هوای آزاد خشک شود.

فیلتر را دوباره داخل واحد قرار دهید

پس از خشک شدن کامل فیلترها، می‌توانید آنها را دوباره در محل اصلی خود در مینی اسپلیت قرار دهید. برای انجام این کار، پانل جلویی را باز کنید یا دوباره آن را بردارید. سپس فیلتر را در مسیر تعیین شده خود بلغزانید و دو سر فیلتر را فشار دهید تا در جای خود قرار گیرد. در برخی از مدل‌ها، ممکن است زبانه‌های کوچکی در پایین وجود داشته باشد تا بتوانید به درستی فیلتر را در جای خود قرار دهید. پس از نصب مجدد فیلترها، پانل جلویی را دوباره روی واحد داخلی قرار دهید؛ اکنون همه چیز آماده است!

انواع فیلتر داکت اسپلیت

با پیشرفت تکنولوژی، فیلترهای هوا به طرق مختلف بهبود یافته‌اند. در زیر برخی از رایج ترین انواع فیلتر داکت اسپلیت ذکر شده است:

فیلترهای هوای فایبرگلاس

فایبرگلاس یکبار مصرف است و به عنوان مانعی برای ذرات مضر عمل می‌کند و به دلیل هزینه کمتر، گزینه محبوبی در بین صاحبان خانه است.

فیلترهای هوای ذرات با راندمان بالا (НЕРА)

اینها می‌توانند تا 99.97 درصد از تمام ذرات میکرونی موجود در هوا را فیلتر کنند. فیلترهای НЕРА قادر خواهندبود باکتری‌ها و ذرات ریز را از هوا به دام بیندازند؛ اما یک مشکل در رابطه با آنها وجود دارد و آن هم هزینه بالا و نیاز به یک پیمانکار حرفه‌ای برای نصب است که باعث می‌شود فقط برای افرادی با نیازهای خاص، آلرژی و بیماری مناسب باشند.

فیلترهای هوای Рlіѕѕе

این نوع فیلترها شبیه فیلترهای فایبرگلاس هستند و از پلی استر یا مواد پارچه‌ای دیگر برای انجام فیلتراسیون استفاده می‌کنند. آنها توانایی بیشتری برای به دام انداختن جریان گرد و غبار در اتاق دارند و پارچه پلی استر به شکل آکاردئونی در آنها چین خورده است که آن‌ها را بسیار متراکم تر از فیلترهای تخت می‌کند. بنابراین، سطح بزرگتر مقاومت کمتری بر جریان هوا اعمال می‌کند و در نتیجه عمر طولانی‌تر فیلترها را تضمین خواهدکرد.

فیلترهای هوا قابل استفاده مجدد / قابل شستشو

فیلترهای قابل شستشو فیلترهایی هستند که از پارچه تشکیل شده‌اند و می‌توان آنها را شست و سپس دوباره استفاده کرد. آنها مقرون به صرفه هستند و برای استفاده در محیط‌های با آلودگی کم طراحی می‌شوند. هنگام شستن این فیلترها باید مراقب باشید که به آنها آسیب نرسانید و باید قبل از استفاده به خوبی خشک شوند تا از رشد میکروارگانیسم‌ها در آنها جلوگیری به عمل آید.

اهیمت فیلتر داکت اسپلیت

فیلتر داکت اسپلیت معمولا در بخش یونیت داخلی این سیستم و در مسیر خروجی هوا قرار دارند. عملکرد این قطعه باعث افزایش سطح کیفی هوای ورودی به محیط می شود. این فیلتر در صنعت تهویه مطبوع، نقش برجسته ای ایفا می کند و افزایش لطافت و سلامت هوا را به همراه دارد.

کارکرد مداوم و مستمر این قطعه، باعث کاهش کارایی و بازدهی فیلتر تصفیه می شود و  در راندمان سیستم اثر نا مطلوبی دارد. برای جلوگیری از این مشکل لازم است فیلتر در بازه های مشخص مورد ارزیابی شود. این ارزیابی معمولا به صورت ماهانه است. در صورت کثیف شدن لایه های فیلتر، لازم است برای تمیزی آن اقدام شود و در صورت مشاهده فرسودگی، باید برای تعویض آن اقدام نمایید.

چرا تعویض فیلتر هوای کولر گازی ضروری است؟

فیلترهای هوا ذرات مضر و آلاینده‌های هوا را به دام می‌اندازند و اجازه می‌دهند هوای تمیز و تازه در اتاق حرکت کند. در صورت نداشتن فیلتر داکت اسپلیت، قبض برق بالاتری خواهید داشت و راندمان تهویه مطبوع در پایان ماه کاهش می‌یابد. گرفتگی فیلترهای کولر گازی می‌تواند قبض برق شما را تا حدود 15 درصد افزایش دهد.

مشکل دیگر فیلترهای کثیف، ورود مجدد ذرات مضر به هوا است. با توجه به تعداد زیاد آلاینده‌های محبوس شده در فیلتر، احتمال زیادی وجود دارد که برخی از آلاینده‌ها راه خود را باز کرده و هوای داخل خانه را کثیف کنند. به همین دلیل بسیار مهم است که به طور منظم فیلترهای کولر گازی خود را تعویض یا تمیز کنید.

برندهای فیلتر داکت اسپلیت

معتبرترین برندهای صنعت تهویه مطبوع، سیستم‌های مینی اسپلیت بدون داکت را تولید می‌کنند که هر کدام دارای مشخصات متفاوتی هستند تا نیازهای صاحب خانه را برآورده کنند. از آنجایی که فیلتر یک جزء حیاتی برای عملکرد و کارایی مینی اسپلیت شما است، اکثر برندها فیلترهای باکیفیتی را تولید می‌کنند. بسیاری از برندها فیلترهایی را برای استفاده در مدل‌های خاص طراحی خواهندکرد تا قابلیت فیلتر کردن و کارایی مینی اسپلیت را به حداکثر برسانند. میتسوبیشی، GREE، پاناسونیک و ال‌جی همگی فیلترهایی با قابلیت‌های متفاوت برای رفع نیازهای شما تولید کرده‌اند.

میتسوبیشی برای مدل‌های مختلف مینی اسپلیت فیلترهای ضد آلرژی و آنزیمی تولید می‌کند که برخی از آنها در دو بسته مناسب موجود هستند. GREE دارای فیلترهای فتوکاتالیستی، کربن فعال، یون نقره و کاتچین برای مینی اسپلیت‌های خود است. پاناسونیک همچنین یک فیلتر ضد میکروبی برای مینی اسپلیت‌های بدون کانال خود می‌سازد. اما خبر خوب این است که بسته به نوع و مدل سیستم شما، تهویه‌سان یک فیلتر مناسب برای شما دارد! اگر مطمئن نیستید که سیستم شما به کدام فیلتر نیاز دارد، و همچنین برای خرید دریچه داکت اسپلیت با کارشناسان ما تماس بگیرید.

هر چند وقت یکبار باید فیلتر مینی اسپلیت را عوض کنیم؟

اگر فیلتر مینی اسپلیت از نوع دیواری با فیلتر مشبک قابل شستشو باشد، نیازی به تعویض فیلتر ندارید. فیلتر توری پلاستیکی تا زمانی که آسیب نبیند می تواند دوام بیاورد. از طرفی فیلتر کاست سقفی و مینی اسپلیت مخفی سقفی توصیه می شود پس از 3 تا 4 بار شستن آن را تعویض کنید. بیشتر اوقات فیلتر مینی اسپلیت باید هر دو ماه یکبار تمیز شود. بنابراین، اگر فیلتر فیبر مصنوعی دارید، باید تقریباً هر نیم سال یک بار فیلتر را تعویض کنید.

اما شاید این سوال برایتان پیش آمده باشد که آیا مینی اسپلیت ها هوا را تصفیه می کنند؟ تصفیه هوا به این معنی است که گرد و غبار و بو از بین می رود. بسته به اینکه می خواهید هوا چقدر خالص باشد، مینی اسپلیت ها هوا را تا سطح خاصی از تمیزی تصفیه می کنند. امروزه بسیاری از مینی اسپلیت ها دارای فیلتر کربن یا فیلتر PM2.5 هستند که بسیار ظریف تر از فیلتر مشبک پلاستیکی اصلی بوده و این فیلترها قادر به حذف بو هستند.

دکمه بازگشت به بالا