مجله عمومی

قطره اشکی برای متین – کندوج

ما مردم عجیبی هستیم، نه تنها امواج تبعیض در زندگی اجتماعی ما وجود دارد، بلکه حتی برای حمایت از مظلومان. قائل ما خواهیم بود. حادثه هواپیمای اوکراینی بسیار دردناک بود و طبیعی بود که رسانه ها مدت ها در این باره بنویسند تا تاریخ بشریت دیگر شاهد چنین حادثه ای نباشد. سر بریدن پدرش توسط دختر رمینا گیلانی نیز بسیار تکان دهنده بود و طبیعی است که واکنش به او بسیار تند و طولانی در مطبوعات، حقوق، حرفه و شبکه های اجتماعی مطرح شده است.

اما در همان هفته حادثه دیگری در بابل رخ داد. متین پسربچه یتیم 5 ساله ای که مورد حمله سگ بیمار قرار گرفته بود در غیاب پدر و مادرش در بیمارستان ساری جان خود را از دست داد. این خبر برای رسانه ها جذابیتی نداشت و تنها چند رسانه محدود یا داخلی این خبر را پوشش ندادند. مرگ کودکان بر اثر سگ‌های ولگرد در ایران یک اتفاق رایج است و پیش از این در گلپایگان، کرمان، زابل، رفسنجان و بسیاری از شهرهای دیگر اتفاق افتاده است، اما کمتر به رسانه‌ها توجه می‌شود. اما خبر جمع آوری سگ ها در تبریز در راس همه خبرگزاری های داخلی و خارجی قرار داشت و کشور هفته ها با هم در آن شرکت کردند. این تناقض رفتاری در کشوری که خود را حامی مردم مظلوم می داند بسیار ناراحت کننده است.

این را با اتفاقی که اخیراً هنگام حمله چندین ستون (شغال و سگ) به مردم در پارک استانلی ونکوور رخ داد، مقایسه کنید. علیرغم اینکه هیچ کس در این حادثه کشته نشد، پارک بسته شد و دستور کشتن 35 کایوت مظنون صادر شد و همه غذاها مشمول جریمه ها و مجازات های سنگینی شدند. چرا با زندگی انسان اینقدر ناعادلانه رفتار می کنیم؟ در کشوری که کنگره سخت‌ترین طرح را برای مقابله با حیوانات خانگی پیشنهاد می‌کند، طبیعت و خیابان‌های آن مملو از سیستم‌های ماهواره‌ای تهاجمی IUCN و مشوق‌هایی برای افراد مشهور است. سگ‌ها و گله‌های ولگرد جان بسیاری از حیوانات در معرض خطر انقراض را می‌کشند و در کنار حوادث رانندگی، بیشتر زندگی را از پلنگ‌های آسیایی گرفته‌اند. ردپای یک جونده جدید در حال انقراض برای ایران به تازگی پس از مرگ توسط سگ ولگرد در هورالعظیم پیدا شد!

پرکردن طبیعت و شهرهایمان از سگ های ولگرد ربطی به دامداری و حقوق حیوانات ندارد. این موج یا مد در درجه اول مربوط به چشم و چشم و نوعی مبارزه منفی با حکومت است تا برخی مخالفت خود را با نجاست سگ نشان دهند. اما این رویارویی جاهلانه فقط قربانیانی مانند متین بی دفاع در حاشیه شهرها می کند. هر روز صدها کودک و بزرگسال بیمار مورد حمله، آزار و اذیت و گاز گرفتن سگ های ولگرد و یا طاعون گربه ها قرار می گیرند، صدها هزار کودک ما در معرض بیماری های مختلف به ویژه انگل وحشتناک توکسوپلاسما قرار می گیرند.

تحقیقات جدید نشان می دهد که انگل های گربه (توکسوپلاسما) باعث ایجاد انواع بیماری های خطرناک از سقط جنین گرفته تا اسکیزوفرنی و حتی تشدید تصادفات رانندگی می شوند. در کشوری که سخت ترین قوانین را برای مقابله با کاهش جمعیت وضع کرده است، یکی از مهم ترین تهدیدات باروری و سقط جنین در باغ ها به قدری شایع است که دیگر جایی برای نشستن مردم در باغ ها نیست. دو گونه زاغ و کبوتر نیز جایگزین زندگی پرندگان شهری شده اند.

برخی افراد بر این باورند که پشت این کار شلوغ برای سگ و گربه، منافع اقتصادی نهفته است. ردپای این مزایا را می توان در صدها صفحه اینستاگرامی که مدام از داخل و خارج برای تهیه غذا و درمان این حیوانات پول جمع آوری می کنند یا رشد نجومی فروشگاه های حیوانات خانگی که رفته رفته جای کتابفروشی ها و حتی سوپرمارکت ها را می گیرند، مشاهده کرد.

برخورد با حیوانات فریبنده در دنیای مدرن بسیار متفاوت است. غذا دادن به حیوانات آزاد و وحشی چه اهلی و چه وحشی در آمریکا، استرالیا، اتحادیه اروپا، انگلستان و حتی دبی اکیدا ممنوع است و متخلفان با جریمه های سنگین و حتی حبس روبرو هستند. دلیل آن در مناطق شهری کاملاً مشخص است: هیچ حیوان اهلی را نمی توان بدون کنترل انسان در خیابان ها و حیاط رها کرد. نگهداری حیوان نیز تابع قوانینی است که باید از سلامت حیوان و صاحب آن محافظت کند و تعهدات و بیمه مناسب را بپردازد. برای حفظ سلامت عمومی، حتی صاحب سگ نیز موظف است مدفوع سگ خود را جمع آوری کند و نباید بدون افسار سفر کند.

دانشمندان به خوبی می دانند که تغذیه حیوانات رها شده باعث تغییر رفتار آنها و افزایش تولید مثل آنها می شود. وابستگی حیوانات به غذای انسان باعث ایجاد آنها می شود و اگر این فرآیند به شدت کنترل نشود می تواند به انسان حمله کند. تجمع قبل از غذا باعث تشکیل گله و گله سگ ها رفتار گرگ می شود. سگ هایی با حس بویایی قوی، ترس در کودکان و بزرگسالان و حمله به آسیب پذیرترین افراد جامعه. آنها با گرگ ها جفت می شوند و با ایجاد دو موجود به نام گرگ خطری جدی برای انسان و دام به شمار می روند.

اگر با نوازنده خوزستانی تعقیب کننده سگ در شاهین شهر برخورد مناسبی با رسانه ها صورت می گرفت و با تماشا و آموزش متوقف می شد، شاید متین امروز زنده بود. تلخی ماجرا این است که متین متعلق به طبقه ای از جامعه نیست که حساسیت شبکه های اجتماعی و رسانه های داخل و خارج از کشور را تحریک کند. مرگ او به حدی ظالمانه است که حتی روزنامه نگاران محلی و رسانه ملی علاقه چندانی به طرح آن ندارند. شاید مانند بسیاری از کارشناسان، نخبگان و مسئولان از حملات وحشیانه برخی از حامیان و فعالان برجسته سگ و گربه هراس داشته باشند. این گروه آنقدر ظالم و خشن هستند که از تهدید و تهمت و توهین و بی ادبی ابایی ندارند.

* استاد دانشگاه تهران

235235

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا