مجله حوادث

لزوم اجباری شدن معاینه فنی برای موتورسیکلت‌های ترخیص شده

در پی اجرای طرح پاکسازی موتورسیکلت های پارک شده از پارکینگ ها و پارکینگ ها توسط پلیس ، یک کارشناس آلودگی هوا با اشاره به اینکه موتورسیکلت های توقیف شده از اموال مردم است گفت: آنچه مهم است نیاز به معاینه فنی اجباری برای موتورهای تمیز شده است.

به گزارش کندوج ، تیم اجرای قانون که قانون هوای پاک را اجرا می کند ، از نوامبر امسال طرحی را برای پاکسازی موتورسیکلت های رسوبی از پارکینگ ها و پارکینگ ها در دست اجرا دارد ، اما هزاران موتورسیکلت رسوبی در حال بازگشت به حلقه حمل و نقل هستند که طبق تخمین سازمان حفاظت محیط زیست 90 درصد است . موتورسیکلت های پارکینگ در پارکینگ ها فرسوده هستند و باید از رده خارج شوند.

این تصمیم توسط نیروی انتظامی اتخاذ شده است ، اما طبق آخرین لیست نشر تهران ، سهم نهادهای سیار مانند اتومبیل ، موتورسیکلت ، اتومبیل دیزلی و … در آلودگی هوا 60 درصد و سهم منابع ثابت حدود 40 درصد و سهم موتورسیکلت در تولید آلاینده های گاز تقریباً است. 21٪ و 10٪ در تولید مواد جامد معلق. ذرات معلق همچنین هر 10 موتورسیکلت گازی به اندازه هر اتوبوس دیزلی قدیمی تولید می کند که دلیل اصلی آلودگی هوا در فصل سرما است.

تصمیم برای پاکسازی صندلی موتورسیکلت ها با واکنش سازمان محیط زیست روبرو شد و مسعود تجریشی معاون مدیر کل محیط زیست گفت که سیاست تشویقی برای بازگشت موتورسیکلت های غیر استاندارد به خیابان ها با منافع بهداشت عمومی مغایرت دارد. برای پاکسازی این موتورسیکلت ها با امکانات ویژه ، پارکینگ ها تخلیه شده اند ، در حالی که این موضوع به طور کامل بررسی نشده و از آنجا که تخلیه پارکینگ ها معادل افزایش آلودگی هوا در شهرها است.

یوسف رشیدی – متخصص آلودگی هوا – همچنین در مصاحبه با کندوج وی با اشاره به اینکه موتورسیکلت های توقیفی از اموال مردم بوده و قابل استرداد نیست ، گفت: با این وجود لازم بود استانداردهایی برای ترخیص این موتورسیکلت ها و حداقل معاینه فنی موتورسیکلت های تصفیه شده تعیین شود که بعضا مدت طولانی در پارکینگ هستند. “آنها مجبور شدند.

وی ادامه داد: موتورسیکلت های مطالبه شده بخشی از دارایی مردم است و رد ترخیص این موتورسیکلت ها بدون در نظر گرفتن گزینه دیگری برای آنها امکان پذیر نیست.

رشیدی بر لزوم تعویض چرخ های فرسوده و گازی برای موتورسیکلت ها و موتورسیکلت های کمتر آلوده تأکید کرد ، اما گفت: متاسفانه دولت در چرخه تولید نتوانسته است موتور سیکلت های برقی و موتورهای آلاینده کمتری را کنترل و وارد کند و هیچ اقدامی برای آنها را حذف کن.

این کارشناس آلودگی هوا افزود: سازمان محیط زیست ، دولت و پلیس باید فکر کنند که در صورت تمیز شدن موتورهای پایینی با رضایت مالکان و براساس یک سیستم خاص مالی ، چرخ های سرنگ جدید را در ازای موتورهای فرسوده و گازی تحویل دهند. “آنها را بدهید و موتور فرسوده را قرار دهید.

در پایان ، رشیدی با اشاره به نقش کاربراتورها و موتورسیکلت های فرسوده در افزایش آلودگی هوا اظهار داشت: اما اجرای برنامه های تعمیر ، تعویض و تعمیر موتورهای آلاینده با در نظر گرفتن حقوق دارندگان موتورسیکلت ضروری است تا آلودگی هوا را کاهش دهد. “

انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا