مجله عمومی

لزوم ارتباط خطاطان با مناسبت‌های روز/خوشنویسی دچار مرگ تاریخی است – خبرگزاری آنلاین | اخبار ایران و جهان

مه فروتستان – کنسرسیوم منطقه ای – ریحانه شهبازی: ریشه های ذوق هنری را می توان از کودکی جستجو کرد ، اما داستان کودکی محسن سلیمانی با وجود اینکه پدر این هنرمند بود ، به گونه ای بود که وی آن را در بدو تولد و حتی برای مدت طولانی از روی خوشنویسی از دست داد. پدر نمی دانست. با این حال ، بارقه های امید از دلگرمی یکی از معلمین برای ادامه خط و نقاشی در قلب او بیرون آمد و در کل او تنها با چند جلسه خوشنویسی و زمان خوشنویسی نویسندگان خوشحال بود ، زیرا مسافت و سختی فرصت کلاس رفتن را از او گرفت. . البته او یادگیری را قطع نکرد و با کمک کتاب و کتیبه این روند را ادامه داد. محسن سلیمانی اکنون پنجاه سال دارد و نقاش و تزئین کننده سنت چند قلم اصفهان است.

اصفهانی یک هنرمند مدرنیست

وی در رشته مهندسی عمران تحصیل کرده و 17 سال مهندسی عمران و همچنین نرم افزارهای خوشنویسی و هنر را ثبت کرده است. “من پروژه های بزرگی مانند استادیوم نقش جهان ، مترو و مناطق صنعتی را به صورت انبوه تولید کرده ام. “اما هنر برای من در اولویت بود و آشنایی با هندسه و ریاضیات به من در کارهای هنری و شکل گیری خط کمک کرد.” سلیمانی در مسیر هنری آزاد خود سعی کرده الگوهای محدود ، تکراری و شکلی را پشت سر بگذارد و نوعی تصویرسازی ، معنی و ترکیب هدفمند از شخصیت های ابدی را در آثار خود نشان دهد. از دیگر ویژگی های این هنرمند نوگرای ایرانی می توان به پیشگام بودن در چندین دهه خوشنویسی اصفهان و خلق آثار گرافیکی محیطی اشاره کرد.

در محاصره نقاشی های خوشنویسی استادانی بنام ایران با اشیا various مختلف در حوزه هنری اصفهان و در جریان رویداد “خطوط خاموش” با استاد محسن سلیمانی به گفتگو نشستیم تا از ناگفته های خوشنویسی برایمان بگوییم.

علاقه شما به خوشنویسی و نقاشی از چه زمانی آغاز شد؟؟

از سال 1962 خط و نقاشی را از مدرسه شروع کردم و مرحله به مرحله پیش رفتم. آغاز خط با قلم نستعلیق بود ، زیرا این نشریه اصلی در ایران به شمار می رفت و به تدریج در سال 64 با قلم سوم آشنا شدم. خودم خوشنویسی می کردم و هر از گاهی خواهرزاده ام را که خوشنویس بود ، پیش او همراه می کردم و او مرا اصلاح می کرد. بنابراین من استاد خاصی نداشتم و خودم در خطاطی شرکت کردم.

در سالهای 1966-67 من یک نمایشگاه خوشنویسی ایجاد کردم و برگزاری چندین نمایشگاه تجربه زیادی در این زمینه به من داد. بعد از استفاده از خطوط Nasta’liq و Salad ، متوجه شدم که طیف گسترده ای از خطوط وجود دارد ، بنابراین سعی کردم با انواع دیگر خطوط نیز آشنا شوم. در سال 1964 ، من نسبتاً در رشته خوشنویسی بزرگ شدم و در زمینه کاربرد آن وارد شدم و از ابتدای دبیرستان نوشتن پارچه را شروع کردم.

اشاره شما به مطالعه فیلمنامه چه بود؟

در آن زمان کتابهایی در دسترس بود و تعداد محدودی از آثار از این سطرها بود و ما برای شناخت انواع خطوط عمدتا به کتیبه ها مراجعه می کردیم. من از کتاب درسی خط خوش فاضلی و از کتاب بوستان تمرین کردم و علاقه مند بودم که وقتم را در مسجد بگذرانم و کتیبه ها را ببینم.

چگونه خط را با نقاشی و رشته تحصیلی (ساخت و ساز) خود مطابقت می دهید؟

من از نظر نقاش به خطوط مختلف نگاه کردم و شکل خط را مشاهده کردم و ترکیبات از نظر فرم و مسائل مربوط به قطعات و کل در دنیای خوشنویسی مهم بودند.

از آنجا که من مهندسی عمران خوانده بودم ، از نظر معماری نیز به خط توجه کردم و سعی کردم ارتباط بین خط و ساختمان و محیط و چشم اندازهایی را که به خط در بناهای تاریخی نگاه می کرد کشف کنم. حتی خوشنویسی کلاسیک و بازی های نقاشی و ساختمانی با خط نیز در کارهای من مشهود است.

آیا شما مانند اقتصاد و استفاده از این هنر استفاده کرده اید؟

من تبلیغات نقاشی ، نقاشی ، پارچه و دیوار نویسی را انجام دادم ، بنابراین استفاده از یک نوع خط امکان پذیر نبود و در زمینه بهبود خط به موارد مختلفی نیاز است. بنابراین ، خط دوم من بعد از نستعلیق ، خط سوم و سپس محققی است که من مطالعه کردم.

من با استفاده شدید از خوشنویسی در زمینه های مختلف تجربه زیادی کسب کردم و حتی با فشرده سازی هندسه خط و استفاده دردناک از خوشنویسی ، انواع مختلفی از مواد و ابزارها را ایجاد کردم.

نیاز به خوشنویسان برای ارتباط با مناسبت / خوشنویسی یک مرگ تاریخی است

روش احیای خط اسلامی چیست؟

به طور کلی ، مفاهیم سیر تاریخی دارند و معتقدم اگر مفاهیم را احیا کنیم ، این امر محقق خواهد شد. این بخشی از یک فرهنگ متولد فرهنگ است و اگر مفاهیم دینی ما در متن جامعه امروز به روز شود و به کار گرفته شود و در متن جامعه قرار گیرد و در کنار آن رشد کند ، باعث گسترش و بیداری خواهد شد. مدرن سازی مفاهیم ضروری است و در این حالت اتفاق موثری رخ خواهد داد.

چه طور ممکنه؟

با زندگی روز و نگرانی ها و مشکلات مردم جامعه امکان پذیر است. جامعه ای که اندیشه در آن جریان نداشته باشد مرده است و بی فکری بر آن حاکم است و بی ادب می شود. بنابراین ، تغییر ذهن برای تغییر ضروری است و باید تعارض علمی با س andالات و س scientificالات داشته باشد ، نه اجبار.

از طرف دیگر ، گفتگو باید پتانسیل ظهور و اقدامات لیبرال را داشته باشد و فضای گفتمان با هویت و عناصر تاریخی پخته شود.

اما ما با استفاده از سلیقه جواب نمی گیریم و راه رسیدن به آن یک بحث مشترک و زبانی است که در آن مکالمه ها برقرار و متقابل است و اگر یک طرفه باشیم اتفاق خاصی نمی افتد.

خوشنویسی یک مرگ تاریخی متحمل شده است و این یک روند جهانی شدن است و ورود صنعت خوشنویسی چپ نیز آسیب هایی را وارد کرده است و ما به طور طبیعی در زمینه مصنوعی خوشنویسی هستیم.

وضعیت فعلی خط را چگونه می بینید؟

خوشنویسی یک مرگ تاریخی متحمل شده است و این یک روند جهانی شدن است و ورود صنعت خوشنویسی چپ نیز آسیب هایی را وارد کرده است و ما به طور طبیعی در زمینه خوشنویسی هستیم.

از طرف دیگر ، هویت فرهنگی متزلزل شده است و من معتقدم که تاریخ نویسندگان باید معنا پیدا کنند زیرا نوشتن معنای خود را از دست می دهد ، خط معنای هنری را پیدا می کند و کیفیت زیبایی شناسی پیدا می کند و این جریان زیبایی شناسی گاهی موفقیت آمیز است و گاهی نه و ارتباطی قطع شده است تحولات معاصر برعکس شده است. باید بتوان خط ، خط و خط را به طور متمرکز به جوانان و نوجوانان ارائه داد.

دلیل محبوبیت کم این خط در بین جوانان و نوجوانان چیست؟

دلیل استقبال کم ، مشاهده نکردن کاربرد آن است و آنها نمی دانند که کجا از این خط استفاده شده است و فقط ایده محصول کلیدی و قاب است. امروزه هم از نظر موضعی یک نگاه مغرضانه داریم و هم به فناوری و به یک دید حیاتی نیاز داریم ، اما خلوص مورد استفاده برای محافظت از خط مهم است.

من بسیاری از خطوط معاصر را نقد می کنم و در مورد برخی از آنها احساس خوبی دارم. فراتر از احساسات ، تحقیق تحلیلی درباره خطوط معاصر جای تأمل دارد زیرا عنصر خشونت وارد خطوط معاصر شده است و نشان می دهد روح زمانه بر آنها مسلط است ، حتی اگر خطوط معاصر ظریف ، زودگذر و درگیرکننده ای باشند.

نیاز به خوشنویسان برای ارتباط با مناسبت / خوشنویسی یک مرگ تاریخی است

آیا اصفهانی ها خط خاصی دارند؟

در قرن سوم قلم اصفهانی که در کتاب الفهرست و ابن ندیم ذکر شده ذکر شده است ، اما نمونه ای از آن باقی نمی ماند. تأثیر فرهنگ اصفهان بر این خط بسیار بوده است. در هر صورت ، اصفهان سابقه طولانی دارد ، اما تعصبات قومی و فرهنگی نباید آنقدر زیاد باشد که سایر سرمایه ها نادیده گرفته شوند. به عنوان مثال نمی توان از مدارس تبریز ، خراسان و فارس غافل شد و هر كدام نقش خاص خود را در نشر خوشنویسی دارند.

چه شکافهایی در لیست خوشنویسی وجود دارد؟

این خط اگر به رابطه امروز مربوط نباشد محدود باقی می ماند. البته پشتیبانی و امکانات نیز محدود است. انتخاب خوشنویسان در ایران بسیار زیاد است و خوشنویسان برجسته ای هستند که پشتیبانی کافی ندارند. فرهنگ کار هنری باید رایج شود. چاپ و صنعت چاپ خسارات ناشی از جعل و کپی و کپی برداری از آثار را کاهش داده است.

اگر آثار هنری مستند و دارای استحکام فنی باشد ، ارائه و درک صحیح جامعه نسبت به خوشنویسی توسعه می یابد ، در این صورت سلیقه و نمایشگاه بیشتر با کارهای فنی و بی ادبانه نمایش داده می شود و آثار قوی به نمایش در می آید.

راه حل برای در امان ماندن از این آسیب در خط چیست؟

اگر آثار هنری ضبط شده و از قدرت فنی برخوردار باشند ، ارائه و درک صحیح جامعه نسبت به خوشنویسی توسعه می یابد ، در این صورت سلیقه و نمایشگاه های بیشتری از آثار فنی و بی ادبانه و آثار قوی منتشر می شود.

این نمایشگاه باید گسترده تر باشد و رسانه ها باید مطابق هنر با هنر برخورد حرفه ای پیدا کنند ، زیرا آنها تخصصی نیستند و هیچ شناختی ندارند و استفاده از هنر به ابزاری تبدیل می شود و آنها هنر را ادویه کار می دانند. گاهی در سیاست ، هنر به عنوان ابزاری و در انتخابات از هنرمندان استفاده می شود.

شهرهای مهمی مانند اصفهان به موزه ای نیاز دارند که متأسفانه موزه خوشنویسی نداریم. این خوشنویسی و آثار هنری چگونه کمک می کند؟

اصفهان نمادی از خط و تنوع در قسمت های خوشنویسی است و شهری از شاهکارهای خوشنویسی تاریخی است. بنابراین ، شهری با این گستردگی تاریخی از فرصت برای نشان دادن تاریخ و فرهنگ خود استفاده نکرده است و این برای نسل های آینده آسیب پذیر است. اگر مقامات شهری بخواهند به خوشنویسی کمک کنند ، مهمترین کار راه اندازی مجموعه خوشنویسی است ، در غیر این صورت تمام کارهای گنجینه های پنهان صادر می شود و البته نابود و شکننده می شوند. حتی موزه نیز می تواند سایر آثار بین المللی را تحت تأثیر قرار دهد و رابطه خوبی با دیگر کشورها برقرار کند.

از طرف دیگر محقق و خوشنویس ما در شهر و کشور در یک جریان و مکان مشخصی برای مراجعه قرار دارد تا بتواند تحقیق و مشاهده کند.

هنگام جعل موزه خطر جعل و سرقت هنری را کاهش می دهد؟

بله ، سالهاست که جعل و تقلب ادامه دارد ، اما اکنون افزایش یافته و پتانسیل جعل و تقلب برجسته شده است. این یک کلاس خوشنویسی است ، اما مجموعه های شفافیت و نشر به گردهم آمدن آن کمک می کند.

همه کشورها موزه دارند و ترکیه خط ساخته است و ترکیه در این خط سرمایه گذاری کرده و در مرحله به دست آوردن قدرت خط است. کشورهایی مانند افغانستان ، عراق و سوریه در این زمینه بسیار فعال بوده اند.

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا