مجله فرهنگ

لطفا فحش ندهید! – کندوج

حسین علیشاپور، خواننده و پژوهشگر موسیقی ایرانی، از برخورد برخی بینندگان با هنرمندان آنلاین و استفاده از الفاظ رکیک در مورد آنها انتقاد کرده است. او همچنین از رفتار نوازندگان در بین خود گلایه کرد و گفت: «خود نوازندگان برای همدیگر دل ندارند».

به گزارش کندوج، این هنرمند در این ویدئوی انتقادی که در اکانت رسمی اینستاگرام خود منتشر کرده است، می گوید: پیامی که قرار است بدهم مربوط به امروز، دیروز، آخرین روزها و ماه آخر نیست و این سیاستی است که سال‌ها ادامه داشته است.» منتفی شده است و شاید اینستاگرام و سایر شبکه‌های مجازی این پیشرفت را بهتر نشان داده‌اند. اما من مجبور شدم در این مورد صحبت کنم و شاید این صحبت حداقل برای برخی از دوستان تلنگری شده باشد که اگر چنین رفتاری داشته اند، به خود آمده و به سن خود می آیند و این عادت را ترک می کنند. برای مصرف این انرژی در مکان های بهتر.

وی ادامه می دهد: هر گاه پستی از دوست هنرمند، خواننده، آهنگساز و …. در اینستاگرام منتشر می شود طبیعی است که عده ای از آن خوششان نیاید و برخی دیگر سلیقه خود را بیان نکنند، اما متاسفانه در بیشتر موارد دیده می شود که برخی از افراد کل زندگی هنرمند را با نظراتش به او می پرسند یا به او اختصاص می دهند. مثل این است که هنرمند باید راهی را برود که مردم می خواهند یا به آن علاقه دارند. اما اصلاً اینطور نیست و هنرمندان از زندگی و دیدگاه خود کار می کنند. بعضی ها الان خودشان به این دیدگاه ها و نکات و اعمال گرایش دارند و بعضی نه.

این خواننده مدعی است که اگر کار این هنرمند با دیدگاه کسی جور در نمی آید، نباید او را فحش داد: چند روز پیش پستی از آقای معتمدی دیدم که قطعه «معشوق» را با ارکستر ملی اجرا کرد، اما کامنت هایی پر از فحاشی و فحاشی. رسوایی در زیر آن پست قابل مشاهده است. چرا؟! «دلشدگان» ساخته آقای حسین علیزاده (آهنگساز و نوازنده) توسط ارکستر ملی ایران اجرا شده و آقای علیزاده به خود اجازه اجرای آن را داده است. اگر آن را دوست ندارید، گوش نکنید. فقط انگشت خود را روی آن بگذارید تا خاموش شود. این مقدار وقت و انرژی برای فحاشی، توهین، توهین و تحقیر؟

لطفا قسم نخورید!

از نوادگان ایلیا

من نمی دانم این روال کیست!

وی ادامه می دهد: اپیزود دیگری حکایت از این دارد که چرا همایون شجریان راه پدرش را نگذاشت و باید آهنگ ایرانی بخواند. خوب، او دوست ندارد بخواند. آیا ما باید در مسیر و زندگی همایون شجریان تصمیم بگیریم؟ اگر کار کسی را دوست ندارید، گوش نکنید. به عنوان مثال، این یک روش معقول از زندگی است که او خواستار یک شغل مناسب است. هر کس یک روشی برای زندگی دارد. کار و زندگی تان را رها می کنید و از صبح تا شب به افراد تکلیف می کنید. من نمی دانم واقعاً با زندگی ملت چه می کنید؟

این هنرمند درباره رفتار خود نوازندگان نیز می گوید: از طرفی نوازندگان برای همدیگر دل ندارند. یعنی همه منتظرند زیر نقطه ضعف گذشته به نظر خودشان یک جارو بردارند و زیر همکارشان را جارو کنند. این واقعاً درست نیست و این رفتار فرهنگی نیست. توصیه من به کسانی که فکر می کنند کار درستی می کنند، دنبال کارهای فرهنگی و آثار هنرمندان می روند، اما چنین مشی و قصدی دارند، این است که دست از کار بکشند و اصلاً این کار را نکنند. به چه موسیقی، آلات و آهنگ هایی گوش می دهید که بخواهید وحشیانه رفتار کنید؟

وی در پایان خاطرنشان کرد: هرکسی برای خودش کار می کند و می تواند طرفدار داشته باشد و نمی تواند. این که از صدای هنرمند و نحوه کار او خوشتان نمی آید نباید دلیلی برای فحش دادن به او باشد. قسم نخور. واقعا زشته از یک طرف اگر به این افراد بگویید چرا این کار را می کنید؟ سریع می گویند آقا ما تمدن 2500 ساله داریم. این تمدن 2500 ساله را زمانی که نمی توانید در دو زمان مهم در یک زمان مهم متوقف شوید، دور بریزید.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا