مجله عمومی

مازندران، پایگاه بالقوه تولید انرژی پاک و تجدیدپذیر ایران

انرژی زمین گرمایی یکی از مهمترین منابع انرژی تجدیدپذیر است. در 20 کشور از انرژی زمین این گرما حدود 12 گیگاوات برق تولید می کند (حدود 1 درصد از مصرف فعلی جهان). ظرفیت تولید در آینده 3 تا 180 برابر تولید فعلی برآورد می شود.

انواع نیروگاه های زمین گرمایی به طور خلاصه در سه دسته “بخار خشک”بخار خشک “،بخار مایع بخار برق ” و دو چرخه دوچرخه ” قابل تعویض است بودن. براساس مسائل تولید انرژی و نوسانات زیاد قیمت نفت و همچنین انفجار در نیروگاه هسته ای فوکوشیما در زلزله و سونامی 11 مارس 2011 ژاپن ، توجه ویژه ای به انرژی زمین در دنیای امروز دارد دما است بودن. به نوعی ، بیشتر کشورهای اروپایی سرمایه گذاری های کلانی در کشف و بهره برداری از انرژی جدید (به ویژه انرژی زمین گرمایی) انجام دادند. با استفاده از منابع از این فرصت ها استفاده کنید سازمان ویژه می تواند جالب باشد نسلهای آینده را از یک منبع انرژی سالم و پاک در کشورمان هدایت کنیم. یادآوری کن من آن سرمایه را می سازم سازمان بنیاد و ساختار در این زمینه معمولاً پرهزينه هستند ، اما وقتي گزينه مناسبي پيدا شد و تكنولوژي لازم بر اساس همان منابع حاصل شد سازمان منافع اقتصادی حتی بیشتر در میان مدت بهتر درک می شوند.

انرژی زمین گرمایی ، انرژی خورشیدی ، انرژی باد و انرژی موج اقیانوس از منابع مهم انرژی پاک و تجدیدپذیر در جهان هستند که همگی به طور بالقوه در استان مازندران در دسترس هستند. در مناطق ساحلی دریای خزر ، باد و انرژی خورشیدی از منابع مهم انرژی خورشیدی و باد هستند.

نیمی از شرکت های موج به برق جهان در اروپا فعالیت می کنند. انرژی امواج اقیانوس که از طریق مدیترانه برای کشورهای اسپانیا ، فرانسه ، ایتالیا و یونان به برق تبدیل می شود ، 30 گیگاوات برآورد می شود. تا سال 2020 ، در اتحادیه اروپا ، تولید انرژی پاک و تجدید پذیر به 25 درصد از کل تولید انرژی نزدیک می شود. آلمان در این زمینه پیشتاز است.

استان مازندران با حدود 3.2 میلیون نفر جمعیت تقریباً 4٪ از کل جمعیت کشور (83 میلیون نفر) تقریباً همان درصد از تولید ناخالص داخلی را دارد. این چیز البته بسیار کمتر از ظرفیت استان مازندران است. می توانید این مورد را تا پنج برابر افزایش دهید.

اگر سرمایه گذاری در منابع انرژی پاک و تجدیدپذیر در مازندران انجام شود ، هم منبع مهم تولید انرژی ایران توسعه می یابد و هم مدل پیشرفته ای برای توسعه کل کشور در دسترس ایران قرار می گیرد.

*استاد انستیتوی بین المللی مطالعات زلزله و مهندسی زلزله و دانشیار و رئیس گروه زمین شناسی آکادمی علوم

47237

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا