مجله عمومی

ما و حمله روسیه به اوکراین

روسیه که متقاعد شده بود ایالات متحده، غرب و ناتو پاسخ نظامی به اشغال اوکراین نخواهند داد، با تمام توان از مرز اوکراین عبور کرد تا به اروپا نزدیک شود.
اما ایران تهاجم روسیه به کشور دیگری را به خوبی درک می کند، زیرا در دویست سال گذشته امپراتوری قفقاز بزرگ را از ایران جدا کرد و شوروی از عراق در جنگ صدام با ایران حمایت کرد.

اکنون نیز روسیه در مذاکرات هسته ای تلاش می کند مذاکرات با آمریکا را در اختیار بگیرد و قدرت ایران را در موضوع هسته ای تضعیف کند. متاسفانه روسیه به تاثیرگذارترین کشور در مهم ترین مسئله امنیت ملی یعنی برجام تبدیل شده است که برای جمهوری اسلامی بسیار تاسف بار است.
از سوی دیگر روسیه مانع از ورود گاز ایران به اروپا شده و رقیب جدی ایران در بخش نفت و گاز است.

روسیه در حالی که سیاست های آمریکا و اروپا را دنبال می کند، تلاش می کند گاز روسیه را به آلمان حفظ کند و بازار اروپایی خود را گسترش دهد. روسیه بیشترین بهره را از نقشه ایران در مرز ایران و غرب برده است.

در هر صورت حمله روسیه به اوکراین فرصت مناسبی برای جمهوری اسلامی ایران است تا سیاست «نه شرقی نه غربی» برآمده از انقلاب اسلامی را در سیاست خارجی دنبال کند و در عین حال روابط با روسیه و چین را توسعه دهد. ، نه تنها به آن متکی باشد بلکه برای ایجاد تعادل در روابط اقتصادی با کشورهای غربی و تقویت قدرت اقتصادی آنها. از سوی دیگر تجربه تلخ حمله به کشور همسایه را برای مردم کشورهای جنگ زده در نظر بگیرید. اگرچه کار اوکراین کامل شده است، اما ما باید به آینده نگاه کنیم و هوشمند باشیم.

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا